همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صنعت بازیافت کشتی یکی از آلوده‌ترین صنایع جهان است از این رو ایران هیچ وقت نباید مرکز بازیافت کشتی‌های دیگر کشورها شود.

ایران نباید مرکز بازیافت کشتی‌های دیگر کشورها شود

به گزارش ایرنا، پروین فرشچی با بیان این که صنعت بازیافت در کشور یک صنعت به روز نیست و تجربه کافی در این زمینه وجود ندارد، افزود: رعایت استانداردهای بازیافت در این صنعت تاکنون تجربه نشده بنابر این انجام این کار بدون مطالعه دارای ریسک بسیار بالایی است.

وی اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی سابقه طولانی در صنعت دریانوردی دارند اما وارد این صنعت نشده‌اند.

فرشچی با بیان این که به منظور حمایت از صنعت داخلی خرید کشتی‌های فعال و مغروقه خارجی ممنوع شده است افزود: در صورتی که بررسی‌های علمی و عملی بی‌خطر بودن خارج سازی و اسکراپ (تکه تکه کردن) شناورهای مغروقه را تایید کند، اولویت با پاکسازی مغروقه‌های رودخانه اروند رود خواهد بود.

بر اساس مطالعات مکان‌یابی صورت گرفته مشخص شد که با توجه به شرایط زیست محیطی خوزستان امکان اسکراپ کشتی‌ها در این استان منتفی است و به طور کلی ایران نباید مرکز بازیافت کشتی‌های دیگر کشورها شود.

وی با تاکید بر پاکسازی اروند گفت: در این مورد سایت‌های متقاضی باید ضمن مطالعه دستورالعمل‌ها نسبت به ارایه پروپوزال و تشکیل تیم کارشناسی و بهره‌گیری از اساتید دانشگاهی برای ارزیابی ریسک زیست محیطی اسکراپ کشتی‌ها اقدام کنند.

کد خبر 308969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha