چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

مریم خوش‌نما: بعضی‌ها به عیدی‌ای که سادات در روز عیدغدیر به دیگران می‌دهند، اصطلاحا «ته‌کیسه‌ای» می‌گویند.

عیدتان را  مبارک کنید

كاربرد اين اصطلاح به اين دليل است كه سكه‌هاي عيدي روزغدير، فارغ از ارزش مادي آن بسيار با‌ارزش و گرانبهاست و بايد هميشه در ته كيسه شما بابت بركت مال و اموال‌تان بماند. پس اگر سيد هستيد حتما به‌خاطر داشته باشيد عيدي‌هايي كه مي‌دهيد از لحاظ مادي زياد نباشد تا جنبه و نگاه معنوي با بركت‌بودن آن حفظ شود. اگر دوست داريد ارزش بيشتري به عيدي‌ خودتان بدهيد، سعي كنيد ارزش معنوي عيدي‌تان را با كارهايي از قبيل تزيينات ساده، نوشتن چند حديث كوتاه و روايات روي كارت و... بالا ببريد نه اينكه لزوما پول بيشتري به اطرافيان‌تان بدهيد. همچنين ما پيشنهاد مي‌كنيم براي درست كردن و تزيين سكه‌ها يا اسكناس‌هايتان دور هم جمع شويد و اين كار را به‌صورت دسته‌جمعي انجام دهيد. اين كارها اگر به‌صورت مشاركتي انجام شود، هم خستگي كمتري دارد و هم باعث خلق ايده‌هاي متفاوت و بيشتري مي‌شود و هم به‌خودتان خوش مي‌گذرد و خاطره‌اي زيبا و جذاب از شب عيد مي‌سازيد. در دنياي امروز كه مشغله ما آدم‌ها بيشتر از گذشته شده و زمان زيادي را هم در دنياي مجازي سپري مي‌كنيم، اين فرصت‌ها، غنيمت خوبي براي دورهمي‌هاي دوستانه يا فاميلانه است كه مي‌توانيم از آن نهايت استفاده را ببريم. به بيان بهتر و راحت‌تر، تلاش كنيد عيدغدير را باشكوه و عالي برگزار كنيد. اما لطفا برگزاري باشكوه عيدغدير را با تجملاتي برگزار كردن آن اشتباه نگيريد!

  • از عيدغدير يك خاطره ماندني بسازيد

«هميشه وقتي حال و هواي عيدغدير مي‌پيچد توي سرم، پرت مي‌شوم به دوران كودكي؛ زمان‌هايي كه از يك هفته قبل يا حتي بيشتر با دخترعموها به صرافت درست كردن و تزيين عيدي‌هاي مادربزرگ مي‌افتاديم و هر سال تمام تلاش‌مان را مي‌كرديم تا خلاقيت بيشتري به خرج بدهيم كه عيدي‌هاي مادربزرگ تكراري نباشد، زيباتر از سال قبل باشد و درنهايت، لبخند رضايت را بر صورت مادربزرگ سادات‌مان بنشاند. از طرف ديگر هميشه حواس‌مان بوده كه در عين زيبايي و ابتكار، هزينه كمي صرف اين تزيينات شود، طوري كه فقط جنبه خوش‌سليقه بودن اين كار به چشم بيايد و تبديل به يك اتفاق تجملاتي نشود. يادم مي‌آيد از چند شب قبل با دخترعموها و دخترعمه‌ها دور هم جمع مي‌شديم و ايده‌هاي خودمان را درباره تزيين سكه‌هاي عيدي امسال مادربزرگ به اشتراك مي‌گذاشتيم.

پس از تصويب طرح، مواداوليه‌اي را كه براي درست كردن عيدي‌ها لازم داشتيم، در ليست خريد مي‌نوشتيم. 2 نفر مسئول خريد و تهيه ابزاركار مي‌شدند. 3-2 شب مانده به عيد غدير، دورهم جمع مي‌شديم و تقريبا تا حوالي اذان صبح، سكه‌ها يا اسكناس‌هاي نو و تا نخورده را كه پدر به نيت عيدي‌دادن تهيه كرده‌بود تزيين مي‌كرديم. 2 نفر به سكه‌ها چسب مي‌زدند. يكي از ما داوطلب بريدن مقواهاي رنگي مي‌شد. نفر بعد جمله يا حديثي را انتخاب مي‌كرد براي نوشتن روي كارت‌ها و يكي‌دو نفر هم جمله‌ها را با خط خوش روي كارت‌هاي آماده شده و برش‌خورده مي‌نوشتند. لحظه‌هاي خوش آن شب‌ها هيچ وقت از ياد هيچ كدام‌مان نمي‌رود؛ لحظه‌هايي كه وسط كارها و بين مقواهاي رنگي و قيچي و چسب و روبان و... چاي و شيريني مي‌خورديم و مي‌خنديديم. همان شب با هم سفره سبز مادربزرگ را پهن مي‌كرديم و شيريني و شكلات و ميوه و عيدي‌ها را با سليقه روي سفره مي‌چيديم تا صبح عيد، همه‌‌چيز براي پذيرايي از مهمان‌هاي عزيز مادربزرگ آماده باشد».

احتمالا شما هم با شنيدن اين خاطره‌ها از شب عيدغدير به وجد آمده‌ايد حتي اگر آن را تجربه نكرده باشيد. پس اگر خودتان از خانواده سادات هستيد يا يكي از اقوام‌، دوستان و يا آشنايان‌تان سيد هستند مي‌توانيد از همين لحظه به ساختن چنين خاطره مشابهي براي اطرافيان خود فكر كنيد و جرقه‌هاي ذهني خودتان را درباره اين موضوع جدي بگيريد. البته فكر كردن به پيشنهادهاي ما هم مي‌تواند خلاقيت شما را تحريك كند.

  • چند پيشنهاد ساده و زيبا براي تزيين عيدي‌ها

مقواهاي رنگي‌رنگي

يك راه آسان، ساده و كم‌هزينه اين است كه روي مقواهاي رنگي طرح‌هاي يكساني بكشيد و سپس آنها را ببريد. اين طرح‌ها كاملا بسته به نوع سليقه شما مي‌تواند متفاوت باشد. مثلا مي‌شود از طرح‌هاي هندسي مانند مربع، دايره‌هاي تودرتو، مستطيل و... استفاده كنيد يا اينكه از طرح‌هاي طبيعي مانند برگ درختان استفاده كنيد. براي نمونه برگ درخت انگور ايده خوبي براي اين كار است. به اين ترتيب كه يك برگ درخت انگور را روي مقوا گذاشته، از روي آن طرح مي‌كشيد و با قيچي دور آن را مي‌بريد. سپس گوشه هر كدام از اين برگ‌هاي مقوايي، يك سكه مي‌چسبانيد. براي اجراي اين ايده شما فقط به چند مقواي رنگي نياز داريد و يك قيچي و يك قوطي چسب مايع. در قسمت خالي باقي‌مانده مي‌توانيد يك حديث و يا روايت درباره غدير بنويسيد. يا اينكه عيد را تبريك بگوييد. مثلا به اين شكل: «عيدغدير بر شما مبارك باد». همچنين مي‌توانيد سال و فصل عيدغدير را زير برگ‌هاي مقوايي با خط ريزتري بنويسيد. مثلا: پاييز 1394.

نقل و تور و روبان

راه بعدي براي تزيين عيدي‌هايتان، استفاده از نقل، روبان و تورهاي رنگي است كه احتمالا همين الان در گوشه كمد خانه شما پيدا مي‌شود. به اين شكل كه تورهاي رنگي را به‌صورت مربع‌هاي كوچكي برش مي‌زنيد سپس سكه را وسط آن قرار مي‌دهيد و مقداري نقل رنگي و شكلات روي اين مربع‌هاي كوچك توري مي‌گذاريد. گوشه‌هاي تور را به سمت بالا جمع مي‌كنيد و با روبان سر آن را مي‌بنديد. مي‌توانيد از گره‌هاي پاپيوني كمك بگيريد. به اين ترتيب عيدي زيبايي به دوستان‌ و اقوام مي‌دهيد.

اسكناس‌هاي لوله شده

روش بعدي، بسيار آسان و راحت ولي زيباست. اسكناس‌ها را لوله مي‌كنيد و در آخر با يك روبان باريك و يا يك گل كوچك مصنوعي دور آن مي‌پيچيد. تازدن اسكناس‌ها به شكل پليسه هم مي‌تواند زيبايي خوبي به عيدي شما بدهد. بعد از پليسه كردن اسكناس مي‌توانيد وسط آن را با يك روبان سبز باريك ببنديد. اين كار يك مشكل دارد و آن هم احتمال خراب شدن اسكناس‌هاست.

ساختن كارت عيدي

روش پيشنهادي بعدي ما نيز با استفاده از مقواست. به اين شكل كه مقواهاي رنگي را به‌صورت مستطيل‌‌هاي كوچك برش مي‌دهيد. سپس از وسط آن را طوري تا مي‌كنيد كه به شكل كارت پستال دربيايد اما در سايز كوچك‌تر. بعد در قسمت داخلي آن سكه مي‌چسبانيد و در طرف ديگر حديث يا روايتي درباره غدير و يا تبريك عيد را يادداشت مي‌كنيد. در آخر كار سري به كابينت‌ها بزنيد و يك ظرف مناسب يا يك سبد حصيري انتخاب كنيد. مي‌توانيد يك تور ساده كف ظرف يا سبدتان بيندازيد و بعد عيدي‌ها را در آن بچينيد. حتي مي‌توانيد ظرف حاوي عيدي را به سليقه خودتان با پارچه‌ ساتن، روبان‌ها و تورهاي رنگي‌اي كه در خانه داريد تزيين كنيد. البته همچنان حواس‌تان به هزينه مواداوليه براي اين كار باشد.

کد خبر 308962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha