همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از احتمال اختصاص سهمیه بنزین جداگانه‌ای با عنوان سهمیه بنزین سفر در زمستان خبر داد.

حمید بقایی، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: «مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های ما برای اختصاص سهمیه بنزین سفر برای ایام نوروز است اما با نهایی شدن سیستم نرم‌افزاری کارت‌های هوشمند، احتمال دارد در فصل زمستان نیز سهمیه‌ جدیدی برای سفر اعلام شود.»

البته او میزان این سهمیه را اعلام نکرد اما گفت: «100 لیتر بنزین سفر برای فصل تابستان بود. سهمیه بنزین سفر در فصول مختلف متفاوت است.»

آن‌گونه که او اعلام کرده، نقص نرم‌افزار سیستم کارت هوشمند بنزین علت اصلی اختصاص بنزین سفر به همه مردم از اول مهر ماه است و قرار است در دوره‌های آینده این نقص برطرف شود.

به گفته او نقص سیستم کارت هوشمند سوخت این بود که یا می‌توانست سهمیه‌ای را به همه بدهد یا به هیچ کس ندهد یعنی نمی‌شد برنامه‌ریزی کرد فقط به سه میلیون خودرو از هفت میلیون خودروی شخصی سهمیه بنزین داده شود.

به همین دلیل قرار شد 100 لیتر سهمیه بنزین سفر این بار به صورت عمومی به همه داده شود تا سیستم نرم‌افزاری آن فراهم شود.

در همین حال سخنگوی دولت، صبح روز 17 شهریور ماه در جمع خبر نگاران تاکید کرد که "سهمیه بنزین عیدی خبری نمی‌دهیم."

به گفته او، دولت با هدف حل مشکلات و برطرف کردن نیازهای ضروری و در حد مقدور تسهیلاتی را فراهم می‌کند که اختصاص‪ ۱۰۰‬ لیتر بنزین برای سفر و نیاز مصرف‌کنندگان در اول مهر و بازگشایی مدارس از این جمله است. (بیشتر بخوانید...)

اما به نظر می‌رسد بقایی، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در مورد سهمیه بنزین در ماه‌های آینده جدی است چون اعتقاد دارد که با طرح بنزین سفر این سازمان می‌تواند: "سفرهای دورتر را نیز تشویق کند."

او که خود طراح فرمول اختصاص بنزین سفر هم بود در مورد روش محاسبه بنزین سفر توضیح داد: «پمپ‌های اطراف هر پمپ بنزین به شعاع 100 تا هزار کیلومتری را مشخص می‌کنیم و فاصله هر پمپی را با کل پمپ‌های کشور نیز در جدولی می‌آوریم. اگر شماره هر کارت سوختی در هر کدام از این پمپ بنزین‌ها تکرار شود نقاط مختلف سوختگیری، نشان دهنده طول سفر هر خودرو است و در سیستم نرم‌افزاری نشان داده می‌شود که چه شماره کارتی در چه زمانی چه میزان بنزین زده است. طی هر‌ 24 ساعت نیز این اطلاعات به روز می‌شود و به سیستم اصلی و بانک اطلاعاتی منتقل می‌شود.» (درباره روش محاسبه بنزین سفر یشتر بدانید...)

به گفته او نیازی نیست فردی که با خودروی شخصی می‌خواهد به سفر برود، حتماً در مبدأ سفر سوخت‌گیری کند چون بالاخره روزهای قبل از آغاز سفر در مبدأ بنزین زده است اما در مقصد حتماً باید بنزین بزند تا در سیستم مشخص شود.

بقایی افزود برای این که کسی کارت دیگران را با خود به همراه نبرد و نخواهد چند بار از سهمیه سفر استفاده کند، باید حداقل 25 لیتر بنزین زده شود تا بنزین سفر اختصاص پیدا کند.

کد خبر 30891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز