دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

«هفته گذشته یک ایرانی که از نجف به قم آمده بود با ابتلا به وبا شناسایی شد؛ به همین دلیل تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پیشگیری از این بیماری در آماده‌باش هستند.»

آب آلوده

اين موضوع را روز گذشته معاون وزير بهداشت در حاشيه برگزاري ستاد پيشگيري از كرونا در وزارت بهداشت اعلام كرد تا يك روز پس از انتشار خبر هشدار در مورد انتقال وبا از عراق، اين بيماري بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گيرد. دكتر علي‌اكبر سياري در رابطه با خطر ورود بيماري وبا از عراق گفت: «براساس آخرين آمار، بيش از 120نفر در عراق به بيماري وبا مبتلا شده‌اند. بيماري عفوني وبا از طريق مصرف آب و غذاي آلوده منتقل مي‌شود؛ بنابراين استفاده از آب و غذاي مطمئن به‌خصوص در سفر را به مردم توصيه مي‌كنيم.»

اين هشدار پس از آن است كه چند روز قبل رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت با هشدار در مورد بروز نشانه‌هاي وبا در عراق ضمن هشدار درباره سفر كودكان و سالمندان از شهروندان خواست سفر خود را به‌تأخير بيندازند يا درصورت اصرار بر سفر حواس‌شان بيشتر از گذشته به رعايت بهداشت باشد. محمد مهدي گويا با تأييد دريافت گزارش‌هايي از ابتلاي افراد در نجف و بغداد، نسبت به رعايت بهداشت، شست‌وشوي دست‌ها و خريد از دستفروش‌ها هشدار داد و گفت: توصيه مي‌كنم افراد به محض ابتلا به اسهال از خوددرماني و مصرف دارو و آنتي‌بيوتيك خودداري كرده و موضوع را به پزشك اطلاع دهند.» حالا درحالي‌كه هشدار‌ها در مورد انتقال كرونا از زائران حج تمام نشده، زنگ خطر درباره انتقال وبا از مسافران عراق به صدا درآمده است. به اين ترتيب هم زائران و هم اطرافيان آنها بايد بيشتر از گذشته نشانه‌هاي ابتلا را جدي بگيرند. در مرزهاي كشور نيز مأموران وزارت بهداشت موارد مشكوك را بررسي و حتي درصورت ضرورت قرنطينه مي‌كنند.

  • عراق: وبا تحت كنترل است

اما در پي بروز بيماري وبا در كشور عراق، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشورمان طي تماس تلفني با همتاي عراقي خود ضمن اعلام آمادگي اين وزارتخانه براي مساعدت و كمك‌هاي لازم در اين خصوص، بر تأمين سلامت زائران عتبات عاليات و اتباع ايراني تأكيد كرد. دكتر عديله حمود حسين، وزير بهداشت عراق نيز در اين مذاكره تلفني اطمينان داد كه بيماري تحت كنترل است و دارو و سرم به ميزان كافي در اختيار وزارت بهداشت و بهداري‌هاي استان‌ها قرار دارد.

وزير بهداشت ايران نيز با صدور دستوراتي به معاونان حوزه‌هاي ذيربط و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان‌هاي مرزي و نيز استان‌هاي مقصد گردشگري اتباع عراق، بر اجراي تمهيدات لازم براي پيشگيري و كنترل اين بيماري تأكيد كرد. همه اينها يعني هشدار‌ها جدي‌تر از گذشته است.

  • ريشه وبا كجاست؟

سالانه حدود 100تا 150هزار مورد ابتلا به «بيماري وبا» به «سازمان جهاني بهداشت» گزارش مي‌شود كه بيشترين آن از آفريقا، آسيا و آمريكاي جنوبي است. بنابر برآورد اين سازمان، تنها حدود 5درصد از موارد، ثبت و گزارش مي‌شود كه علت آن، نداشتن نظام مراقبت و ناتواني در تشخيص موارد ابتلا و عدم‌گزارش‌دهي موارد يافت شده به‌علت ترس از برقراري محدوديت‌ها و موانع در تجارت و مسافرت‌هاي بين‌المللي است.

  • وبا چيست؟

وبا يكي از بيماري‌هاي واگيردار عفوني است كه فقط در انسان ايجاد بيماري مي‌كند. عامل بيماري‌زايي وبا يك باكتري به نام ويبريو كلراست و سمي كه اين ميكروب در روده باريك انسان ترشح مي‌كند، باعث ايجاد بيماري در انسان مي‌شود. عامل بيماري مدت زيادي در آب زنده مي‌ماند و در مناطقي كه سطح آب‌هاي زيرزميني آن بالاست، بيشتر شايع است و بيشتر عامل بيماريزا از طريق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است.

  • چه نشانه‌هايي دارد؟

شخص مبتلا به وبا، اسهال خفيف بدون درد و بدون تب دارد كه كم‌كم شديد مي‌شود. بيماري گاهي همراه استفراغ و گاهي بدون استفراغ است كه به سرعت و در ظرف 3 تا 4ساعت موجب كم‌آبي شديد بدن شده و درصورتي‌كه سريعا آب و املاح بدن جبران نشود، سبب مرگ فرد مبتلا مي‌شود. دوره پنهان بيماري وبا از لحظه ورود ميكروب به بدن تا بروز بيماري از چند ساعت تا 5 روز است ولي به‌طور معمول در يكي‌دو روز بيماري آشكار مي‌شود. به محض شروع اسهال شديد بايد مايعات فراوان ‪ ORS استفاده و به نزديك‌ترين مركز بهداشتي مراجعه شود

  • چطور منتقل مي‌شود؟

انتقال‌اين بيماري به 2روش تماس مستقيم و غيرمستقيم است. وبا مي‌تواند از طريق تماس با چيزهايي آلوده به ميكروب وبا مانند دست دادن با دست‌هاي آلوده بيمار، تماس با استفراغ يا مواد دفعي بيمار، ملحفه و لوازم آلوده او مثل ليوان، ظروف و حوله و... منتقل شود كه همه اين موارد، روش مستقيم انتقال بيماري است. در روش تماس غيرمستقيم بيماري وبا مي‌تواند از طريق خوردن آب‌آلوده منتقل شود. خوردن سبزيجات و ميوه‌هاي خام آلوده، استفاده از غذاهاي پخته آلوده كه توسط دست آلوده و يا حشرات آلوده شده باشد، تغذيه كودكان با بطري به جاي شير مادر، استفاده از شير و بستني آلوده كه از منابع غيرمطمئن تهيه شده باشد، از ديگر راه‌هاي انتقال وباست.

  • چطور پيشگيري كنيم؟

علاوه بر رعايت همه نكات بهداشت فردي و عمومي، بهتر است براي نوشيدن آب، شست‌وشوي ظروف، خوردن سبزيجات از آب لوله‌كشي كلردار استفاده كنيم. در غيراين صورت آب را بجوشانيم و پس از سرد شدن مصرف كنيم. در زمان شيوع وبا از خوردن سبزيجات خام پرهيز شود. سبزيجات و ميوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پركلرين گندزدايي و پس از شستن با آب سالم مصرف كنيم. خوردن آبميوه و ساندويچ يا هر غذايي كه احتمال داده مي‌شود آلوده باشد هم ممنوع است. شستن دست‌ها قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به توالت با آب و صابون هم ضروري است. نگهداري زباله‌ها در كيسه‌هاي مخصوص اهميت زيادي دارد. خوردن چند قطره آبليمو يا ليموترش تازه بعد از غذا هم توصيه مي‌شود.

کد خبر 308682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha