همشهری آنلاین: درگذشت پاییزی هما روستا در سالروز تولدش نشان داد مرگ و زندگی آنچنان به هم آمیخته‌اند که فاصله تبریک تولد تا تسلیت درگذشت بسیار کوتاه است.

هماروستا
  • يادداشت حاتمي كيا در پي درگذشت هما روستا

فارس نوشت: ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان نامی سینمای کشورمان و سازنده آثار ماندگار سینمای دفاع مقدس در پی درگذشت هما روستا یادداشتی را در شبکه اجتماعی منتشر کرد.

متن کامل این یادداشت به این شرح است: «پائیز را چه سخت آغاز کردی.

هنوز در حیرت و عزای مسافران کعبه بودیم که خبر آمد هما روستا پر کشید.

بانوی کرخه تا راین از ساحل اقیانوس غربت راهی سفر ابدیت شد.

هما روستا دیر آشنایی بود که همدیگر را در کنار رود راین یافتیم و این آشنایی سالیان سال به بهانه‌های مختلف تجدید شد. او در پیله خانواده ما همچون لیلای کرخه تا راین نفوذ کرد و این میسر نبود مگر بخاطر منش مهربانانه این بانوی هنرمند ، که وجودش از هنرش پیشی داشت.

هما روستا بانوی فرهیخته هنر نمایشی این سرزمین ، نمونه متانت در رفتار و مناعت طبع در انتخاب نقش ها بود و در هر نقشی ظهور کرد ، ماندگار شد.

خدایش بیامرزد و او را قرین رحمت خویش سازد».

الهی آمین.

حاتمی کیا

  • اظهارات هنرمندان در پی درگذشت همای تئاتر ایران

ایسنا نوشت: ساعات اولیه روز 5 مهر ماه خبر درگذشت هما روستا به سرعت در فضای مجازی و خبرگزاری‌های رسمی منتشر شد و هنرمندانی چون بهاره رهنما، نگار جواهریان، نوید محمدزاده، محمدرضا هدایتی، علی دهکردی، بهرام رادان، احمد مهران‌فر ، مهناز افشار، هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، ترانه علیدوستی، کوروش سلیمانی، صابر ابر، علی سرابی، باران کوثری، احسان کرمی و ... با انتشار تصاویری از هما روستا در صفحات شخصی خود پیام‌هایی را برای تسلیت منتشر کردند.

محمد علی کشاورز هنرمند با سایقه تئاتر، سینما و تلویزیون به دلیل تماس های پیاپی خبرنگاران در پی درگذشت هما روستا متن پیامی را منتشر کرد.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر و تلویزیون در این متن آورده است: «هما روستا درگذشت.

خبری بسیار تلخ و ناگوار. با شنیدن این خبر به یاد خاطرات دوری افتادم. اولین کار صحنه‌ای این بانوی هنرمند که تازه وارد 30 سالگی شده بود، نمایش «بازی استریندبرگ» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سمندریان. اسماعیل شنگله و من در کنار هما روستای نازنین ایفاگر نقش‌های این نمایش بودیم و چقدر خوش درخشید.»

کشاورز در این متن که در صفحه اینستاگرام‌اش منتشر کرده، آورده است: «در آخرین تماسی که با هم داشتیم قرار شد هر دو صحیح و سلامت مجددا یک کار تئاتر بکنیم. اما حیف و صد حیف... تسلیت به کاوه عزیز، خانواده محترم و همه جامعه هنری و مردم این سرزمین، روحت شاد.»

حسین پاکدل دیگر هنرمند تئاتر نیز در یادداشتی برای روستا نوشت:

« دمِ پایان، لحظه‌ها محترم‌ترند.

در سوگِ پروازِ پر دردِ "هما"ی هنر

مرگ را گریزی نیست. لاجرم است، از آن رو که زندگی را از همان آغاز به شرطِ میرندگی به ما هِبه کردند. آیا مرگ پایان همه چیز است؟ آیا از اساس برای تمام موجودات به یک نسبت پایانی در کار است و یا از وقتی حیات شروع شده، ما در مسیرِ ادامه‌ایم؟ پرواز هما روستا نشان داد فاصله تولد اول تا میلاد دوم، تنها دمی به اندازه عمری پربار است. آیا این قسمت از حیاتِ برخاک که سهمی اندک از این تداوم است، ترس دارد؟ بالطبع برای بسیاری که مرگ برای آن‎ها پایان همه چیز است، این مرحله وحشت زاست؛ از آن رو که درطول زیستِ بر زمین آنچه دارند خلاصه در همان جسم خاکی و نیازهای آن‌هاست. اما برای هنرمند یا آنان‌که فراتر از تن خاکی زیست می‌کنند و بر بلندایی بالاتر از هر بلندی سیر می‌کنند نیستی متصور نیست؛ که بقا و جاودانگی آن‌ها در دیگرانی تداوم دارد. حمید سمندریان و هما روستا در دوران اقامت کوتاه، با اندک فرصتی که داشتند به وزن هستی افزودند. علاوه بر آثاری که بر پرده و صحنه خلق کردند، کتبی که تألیف و ترجمه کردند، شاگردان ممتازی که پروردند؛ اخلاق و آدابی را در این حرفه رعایت و حفظ کردند که تا زمان باقی است، در روش و منش آنان که با این دو سیر کردند، هست. پس برایشان نیستی، نیست. هما روستا در خاطره‌ها با خاطره سازی‌ها و لحظه‌های بی دریغ خلق، در توش و توان شاگردان و همکاران و خیل مخاطبانش تداوم دارد. هما هست. تا همیشه هست.

اما همای این سال‌ها، دم به دم با درد زیست. او از فراز مرگ و نیستی عبور می‌کرد. او سال‌ها پیش و بیش از حمید بیمار بود ولی از آن‌جا که همای بخت بود، با رنجی فراتر از توان، بر تن خویش استوار مانده بود تا حمید را امید، زنده باشد. بعد از عروج سمندریان، بال پرواز همای حمید شکست. پاها هم یار نبودند، هرچند هما روی توان بدن را کم کرد و بر هر سختی فائق شد و پرتلاش تر می‌نمود. این اواخر لحظه‌ها در حضورش واجد چه وقاری بودند.

آخرین بار در جشن تولد حمید، پیش از سفر دیدمش؛ همراه با گپی کوتاه، که فرصت اندک بود و میهمانان مراسم بسیار، گفتم: چگونه‌اید بانو؟ گفت: "این روزها حس می‌کنم لحظه‌ها محترم ترند." و دیدم هردم در سنگینی نفس، کیفیت لحظه‌ها را حفظ می‌کند.»

علی دهکردی بازیگر سینما که در فیلم «از کرخه تا راین» با هما روستا، همکاری داشته است، همزمان با سالروز تولد این هنرمند، یادداشت کوتاهی برای او نوشت اما انتشار خبر درگذشت این بانو، یک روز بعد از تولدش باعث شد تا دهکردی نوشتار کوتاه دیگری را هم برای او بنویسد.

این بازیگر سینما و تئاتر روز چهارم مهر ماه در یادداشت اول خود نوشته بود:

«آیینه و باغ

فیروزه و خاتم

و

فرزند مهر است،

خواهرترین خاتون

و عزیزترین خواهر برایم

بانو " هما روستا ".

کد خبر 308628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha