همشهری آنلاین: دبیرکل جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه پزشکان هلال احمر همراه با حجاج ایرانی در صحرای عرفات حضور داشتند، گفت: در حال حاضر ۱۰۲ مصدوم فاجعه منا در بیمارستان‌های هلال احمر و سعودی بستری هستند.

به گزارش مهر، مهندس علی اصغر احمدی اظهارداشت: روز عید قربان از طریق تماس تلفنی متوجه وقوع فاجعه ای دردناک در منا شدم که بلافاصله از طریق برقراری ارتباط با دکتر ضیائی، رئیس جمعیت هلال احمر و دکتر مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در جریان کامل این فاجعه قرار گرفتم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر به تعداد پزشکان هلال احمر در حج تمتع سال جاری اشاره کرد و افزود: جمعیت هلال احمر در قالب هیئت پزشکی بالغ بر ۵۰۰ نفر نیرو را در مکه مکرمه و مدینه منوره برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی خانه خدا ساماندهی کرده بود که از این تعداد ۳۸۰ تن را پزشکان عمومی و متخصص که در درمانگاه‌های موقت و همچنین بیمارستان های هلال احمر فعالیت می‌کنند تشکیل می دهند .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای انجام مناسک حج، هیچ زائری در مدینه مستقر نبود و همگی زائران خانه خدا برای انجام مناسک به مکه آمده بودند، به تبع آن پزشکان هلال احمر نیز همراه با حجاج ایرانی در صحرای عرفات  بودند.

  • نیروهای سعودی پس از وقوع حادثه هم به نیروهای امدادی اجازه کمک رسانی ندادند

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه استقرار نیروهای هلال احمر ایران در زمان انجام مناسک حج دارای قوانین و مقررات خاصی است و نیروهای سعودی اجازه استقرار نیروهای پزشکی و امدادی هلال احمر را در هر مکانی نمی دهند، اما پزشکان هلال احمر همراه زائران هستند؛ گفت: نیروهای سعودی حتی پس از وقوع حادثه نیز به نیروهای امدادی و تیم پزشکی هلال احمر اجازه کمک به زائران خانه خدا که دچار آسیب شده بودند را ندادند.

وی افزود: حتی در مواردی که پزشکان هلال احمر ایران برای کمک به زائران مراجعه می کردند نه تنها اجازه کمک نمی دادند، بلکه زمانی که متوجه می شدند که پزشک ایرانی است برخورد تند و زننده ای با پزشکان داشتند، اما از ساعت ۲۳ روز عید قربان آرام آرام زمینه های همکاری فراهم شد و نیروهای هلال احمر موفق شدند  وارد عمل شوند و به زائران ایرانی کمک کنند.

احمدی با تاکید بر اینکه تا این لحظه ۱۰۲ تن از هموطنانمان که در حادثه منا مصدوم شده اند در بیمارستان های هلال احمر و بیمارستان های سعودی بستری هستند و تحت درمان قرار دارند و اکثرا رو به بهبود هستند و تنها ۱۰ نفر از مصدومان نیازمند ادامه روند درمانی در بیمارستان هستند.

  • امکان انتقال پیکر جانباختگان و مصدومان تا روز دوشنبه (۶ مهرماه) وجود ندارد

وی در خصوص انتقال پیکر جان باختگان، مصدومان و مجروحان حادثه منا به داخل کشور، اظهارداشت: امکان انتقال پیکر جانباختگان و مصدومان تا روز دوشنبه (۶ مهرماه) وجود ندارد؛ چرا که تا صبح روز دوشنبه هیچ پروازی از جده انجام نمی شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر یاداور شد: برای حل و فصل مشکلات موجود برای انتقال مجروحان و پیکر جان باختگان کمیته ای از سوی ستاد ویژه دولت تشکیل و مقرر شد تا زمینه های لازم برای انتقال و امدادرسانی به زائران به سرعت انجام شود.

  • تمامی دستگاه های مرتبط بدون وقفه فعالیت می‌کنند

احمدی با بیان اینکه در بحران جانسوز منا، تمامی رده های مختلف اجرایی در تشکیلات بدون وقفه فعالیت می کنند، تصریح کرد: محرومیت ها در عربستان سعودی برای ارائه خدمات به زائران ایرانی جدی است و برای تسهیل در امور، وزیر کشور به همتای سعودی خود نامه نوشت، دکتر ضیائی، رئیس جمعیت هلال احمر ، نیز ۲ بار در نامه های جداگانه از همتای سعودی خود خواست تا برای ارائه خدمات به زائران ایرانی با نیروهای هلال احمر ایران در مکه همکاری شود که سرانجام مشخص شد ۱۰ تیم تخصصی جست و جو برای یافتن مفقودان اقدام کنند؛ علاوه بر آن ۲ تیم تخصصی جست و جو نیز تمامی بیمارستان ها و درمانگاه‌های خصوصی را در جده و طائف به دنبال مفقودان ایرانی می گردند تا بلکه اثری از آنان پیدا شود.

  • نيروهاي سعودي اجازه حضور نيروهاي هلال احمر در سردخانه‌ها را نمي‌دهند

به گفته وی، نیروهای سعودی اجازه حضور نیروهای هلال احمر را در سردخانه ها برای جست و جوی مفقودان نمی دهند  و این موضوع کار را با مشکل مواجه کرده است و وقتی که به دنبال مفقودان همه جا را جست و جو می کردند با ۵۰۰ عکس مواجه شدند که بایستی زائران ایرانی را از داخل آن شناسایی می کردند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود: حجاج امشب به هتل های محل اقامت خود با می گردند و امکان بازگشت مفقودان ایرانی نیز به هتل های محل اسکان خود وجود دارد.

  • انجام پرواز فوق العاده برای انتقال مصدومان و پیکر جانباختگان نیازمند مجوز از سعودی‌ها است

احمدی با اعلام اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین هواپیمایی ماهان آمادگی خود را برای انجام پرواز فوق العاده به منظور انتقال مصدومان و پیکر جان باختگان  اعلام کرده اند، تاکید کرد: برای انجام پرواز فوق العاده نیازمند صدور مجوز از سوی عربستان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه یکشنبه دومین جلسه کمیته ویژه تسریع در انتقال مصدومان و پیکر جانباختگان برگزار می شود، گفت: در این جلسه تدابیر لازم به منظور انجام اقدامات مختلف مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

  • گزارشی مبنی بر بد رفتاری با مصدومان و بیماران ایرانی در مکه نداشتیم

دبیرکل جمعیت هلال احمر در خصوص برخی بدرفتاری ها با پزشکان ایرانی در مکه مکرمه، افزود: گزارشی مبنی بر اینکه تعمدا در همه مراکز درمانی عربستان با بیماران و یا مصدومان ایرانی بد رفتاری شده وجود ندارد.

وی ادامه داد: یکی از همکاران روابط عمومی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر که مشغول عکاسی بوده است، کارش متوقف شده و دوربین از سوی نیروهای سعودی ضبط شده است که در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

  • عكس جمع‌آوري اجساد به وسيله لودر در منا براي امسال نيست

احمدی در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه در شبکه‌های مجازی جمع آوری و انتقال اجساد به وسیله لودر منتشر شده است، خاطرنشان کرد: این عکس متعلق به حج امسال نیست و شواهد حاکی از آن است که این عکس متعلق به سال های قبل است، اما به دلیل کمبود نیرو اجساد در منا با لیفتراک منتقل می شده است  که این حرکت قابل قبول نیست و نوعی بی‌احترامی به فرد جان باخته محسوب می شود.

کد خبر 308586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha