همشهری آنلاین: دبیر کل جمعیت هلال احمر ضمن تشریح برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت انتقال مصدومان و جانباختگان حادثه منا به کشور، با بیان اینکه بنابر آن است که تا حد امکان اجساد از مکه به استان‌ها منتقل شوند، از خانواده‌ها ‌خواست که به این منظور به تهران مراجعه نکنند.

به گزارش ايسنا، مهندس علی اصغر احمدی ، ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار حادثه منا، در خصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده جهت شناسایی مجروحان ایرانی و همچنین انتقال آنها به کشور، گفت: صبح امروز 10 اکیپ در مکه با ترکیبی از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ماموریت پیدا کردند تا به مراکز درمانی شهر طائف، جده و اطراف مکه مراجعه کرده و چنانچه مصدوم و مجروحی از ایران یافتند، بحث درمانی آنها را پیگیری و به بیمارستان هلال احمر منتقل کنند.

وی افزود: همزمان با این موضوع، دکتر مرعشی، رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز به محل نگهداری اجساد مراجعه کرده است. اما بر اساس گزارش‌های رسیده، عوامل سعودی هنوز اجازه ورود به سردخانه‌ها را نداده‌اند و تعدادی عکس از چهره کشته‌های کشورهای مختلف به دیواری نصب کرده و به مراجعین تاکید دارند که روسای کاروان‌هایشان جهت شناسایی تصاویر این اجساد مراجعه کنند. این چنین اقدامات سعودی‌ها کار شناسایی اجساد و مصدومان را بسیار سخت کرده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های عوامل سعودی، از خانواده‌های چشم انتظار خواست که وضعیت نیروهای ایران در شناسایی مجروحان و همچنین اجساد را درک کنند و ادامه داد: البته این حق مردم است که خواهان خبر خوب و مشخص شدن وضعیت زائران‌شان باشند. فضای روحی حاکم بر کاروان‌ها نیز متاثر از حادثه منا است و خستگی مناسک حج نیز مزیدی بر علت شده است.

وی در ادامه صحبت‌هایش مفاد پیام رهبر معظم انقلاب و همچنین تاکید ریاست جمهوری در پیگیری امور مربوط به حادثه منا را مورد اشاره قرار داد و گفت: روز گذشته طی برگزاری جلسه فوق‌العاده‌ای در دولت، ستاد ویژه پیگیری این حادثه تشکیل شد. در این راستا، امروز با حضور دستگاه‌های مربوطه کمیته مذکور را تشکیل دادم تا مقدمات کار و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت نحوه انتقال مصدومان و همچنین جانباختگان این حادثه به کشور صورت گیرد؛ چراکه دریافت مجوز انتقال اجساد به کشور از شرایط سختی برخوردار است و لازم است از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

احمدی به پیگیری‌های دکتر ظریف از نیویورک هم اشاره کرد و افزود: با تاکید ریاست جمهور، تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، پزشکی قانونی و ... با تمام توان جهت تنظیم چگونگی ورود اجساد اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر تاکید کرد: بنابر آن است که تا حد امکان اجساد از مکه به استان‌ها منتقل شوند و لذا از خانواده‌ها می‌خواهیم که به این منظور به تهران مراجعه نکنند. در این زمینه با استانداران نیز هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد. همچنین به دنبال آنیم که در زمان ورود اجساد به تهران و استان‌ها، مراحل مربوط به پزشکی قانونی نیز سریع‌تر طی شود. در مجموع تمام دستگاه‌های مربوط به این موضوع در خدمت خواهند بود.

احمدی در پایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد که در ادامه این مسیر، با تقویت تیم مدیریتی در مکه، امور مربوط به حجاج و همچنین مصدومان این حادثه تسریع شده و بتوانند تسلی‌خاطر بازماندگان جانباختگان این حادثه باشند.

کد خبر 308483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha