همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریاها مانند بقیه کره زمین وضعیت چندان مناسبی ندارند و زنگ خطر برای آنها به صدا درآمده است.

معصومه ابتکار

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار عصر شنبه در مراسم گرامیداشت روز دریانوردی، ایمنی و حفاظت محیط زیست دریایی، صنعت بیمه افزود: دریاها علاوه بر این که از ذخایر ارزشمند کره زمین محسوب می‌شوند، اقلیم را نیز مدیریت می‌کنند، تولید اکسیژن و تغذیه میلیون‌ها انسان نیز برعهده دریاها است.

وی با بیان این که حوزه‌های آبی و دریایی مامن هزاران گونه آبزی است گفت: تامین دارو و ارایه خدمات زیادی از سوی دریاها برای بشر ارایه می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز فرصتی است تا در نوع بهره‌برداری از دریاها، منابع آبی و سواحل در مورد چگونگی ورود فاضلاب‌ها و پساب‌ها به داخل این حوزه‌های آبی بازنگری داشته باشیم.

وی با بیان این که وضعیت کنونی دریاها نگران‌کننده است گفت: در اهداف 17گانه توسعه پایدار که روز گذشته به عنوان اهداف جهانی در سازمان ملل تصویب شد، بند 14 آن به دریاها اشاره دارد و تصریح می‌کند، حفاظت و استفاده پایدار از دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار مدنظر قرار گیرد.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: امیدواریم این مساله در برنامه ششم توسعه مورد توجه ویژه قرار گیرد و ساز و کارهای اساسی در آن دیده شود.

ابتکار ادامه داد: باید بتوانیم همپای کنوانسیون‌های منطقه‌ای و جهانی در راستای حفاظت از دریاها پیش رویم تا حضور موثری در مدیریت دریاها و توسعه پایدار در این حوزه داشته باشیم.

ابتکار گفت: نگرانی ما در آسیب دیدن دریاها فقط از لحاظ بخش محیط زیستی آن نیست بلکه معیشت میلیون‌ها آدم به دریا وابسته است.

وی گفت: اخیرا برنامه محیط زیست ملل متحد (یونپ) مطالعه‌ای در مورد اقیانوس هند غربی انجام داده که نشان می‌دهد خدمات اکوسیستمی این بخش 25 میلیارد دلار است در حالی که اگر این مطالعه بر روی خلیج فارس و دریای عمان انجام شود قطعا بیشتر خواهد بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لازمه مدیریت صحیح دریاها داشتن برنامه‌ریزی جدی و اصولی در بخش سواحل، مدیریت تنوع زیستی، کاهش آلاینده‌ها است که دولت یازدهم گام‌های خوبی در این زمینه به ویژه در بخش جمع آوری پسماندها برداشته است.

وی گفت: ارزیابی زیست محیطی، رصد و پایش جزایر و مدیریت مناطق حفاظت شده ساحلی و پارک‌های ملی و هوشمندسازی حفاظت از مناطق برنامه‌های در دست اقدام سازمان حفاظت محیط زیست است.

ابتکار گفت: اکنون 3 تا 4 درصد مناطق حفاظت شده دریایی تحت مدیریت سازمان محیط زیست است که در نظر داریم تا سال 2020 به 10 تا 11 درصد افزایش یابد که در این راستا تفاهم نامه‌ای با استانداران مناطق ساحلی امضا کرده‌ایم.

ابتکار گفت: تاکنون چندین پروتکل منطقه‌ای و بین‌المللی را تصویب کرده‌ایم که همکاری در راستای اجرای بندهای این پروتکل ضروری است که امیدواریم با مشارکت بین بخشی در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بهبود وضعیت دریاها باشیم. 

کد خبر 308564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha