همشهری آنلاین: پاکسازی اقیانوس‌ها از دی اکسید کربن مخرب زیست محیطی با استفاده از ریزروبات‌های متخصص صورت می‌گیرد.

پاکسازی اقیانوس‌ها از دی اکسید کربن با ریزروبات‌ها

به گزارش مهر، یافته‌های محققان نشان می‌دهد نفوذ گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن به عمق اقیانوس‌های سراسر جهان در مقایسه با دهه‌های قبل افزایش قابل توجهی یافته است که در نتیجه آن آب‌های آزاد سراسر جهان به تدریج اسیدی می‌شوند.

در این میان آبزیان در معرض لطمات جدی قرار گرفته به ویژه آبزیان متعلق به گروه سخت‌تنان که پوسته آن‌ها به تدریج در آب اقیانوس حل می‌شود. دانشمندان بر این باورند که تداوم اسیدی شدن اقیانوس‌ها به شکل‌گیری انقراض نسل‌های جدیدی در زمین منجر می‌شود.

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو ریزروبات‌هایی ساخته‌اند که ضمن حرکت سریع در آب تا ۸۸ درصد کربن موجود در آن را جمع‌آوری و به کربنات کلسیم تبدیل می‌کنند و این همان ماده‌ای است که بخش اصلی پوسته سخت‌تنان را تشکیل می‌دهد.
این ریزروبات‌ها توسط موتورهای شیمیایی مخصوصی حرکت می‌کنند.

دانشمندانی که این پروژه را هدایت می‌کنند معتقدند که در آینده از این ریزروبات‌ها به عنوان سیستم پربازده جمع‌آوری دی‌ اکسید کربن از اقیانوس‌های جهان استفاده خواهد شد.

آنها همچنین در تلاش هستند که نسخه مدرن‌تری از این روبات‌ها را به گونه‌ای طراحی کنند که به جای استفاده از آب اکسیژنه هیدروژن، از آب برای تأمین نیروی مورد نیاز حرکتشان استفاده کنند.

کد خبر 308441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha