دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

«یک‌هفته مانده به مهر تازه یادمان می‌آید باید مسافرت برویم، بدون اینکه خودمان یا اتومبیل‌مان آماده سفر باشیم و بی‌آنکه مقصد و مسیر سفر و زمان برگشت را دقیق تعیین کنیم، به جاده می‌زنیم و اصرار داریم تا آخرین لحظات تعطیلات را در سفر بمانیم.

تصادف

 بعد هم براي برگشت و رسيدن به برنامه‌هاي روز اول مهر عجله داريم. به اين ترتيب جاده‌هاي كم‌ظرفيت ما پر مي‌شود از ماشين‌؛ نتيجه اينكه تعداد تصادف‌ها و البته مرگ‌ها زياد مي‌شود و البته هر سال همينطور است.» اين خلاصه حرف‌هايي است كه پليس هر سال در همين روزها مي‌زند و البته انگار بيشتر ما به اين توصيه‌ها بي‌توجه هستيم. از ابتداي تابستان امسال پليس چندين‌بار شهريور را «ماه خونين جاده‌‌ها توصيف كرده و هشدار داده است، حالا هم انگار اين آمار جديد آخرين تيتر پليس راهنمايي و رانندگي است: «در پنجشنبه، جمعه و شنبه گذشته 1300فقره تصادف روي داد كه 100نفر در صحنه اين تصادفات جان باختند.»

جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور روز گذشته با اعلام اين آمار يك‌بار ديگر از مردم خواست براي سفرهاي‌شان برنامه‌ريزي كنند. البته اين تنها توصيه تكراري پليس نبود.

سردار موسي اميري با بيان اينكه هر چند در فصل تابستان شاهد كاهش تصادفات بوديم اما در 3روز گذشته شاهد افزايش تصادفات بوديم، گفت: «در اين 3روز 1700نفر هم زخمي و مجروح شده‌اند. علت اصلي تصادفات نيز واژگوني خودرو ناشي از خستگي و خواب‌‌آلودگي راننده و تخطي از سرعت مطمئنه بوده است. بازهم از شهروندان مي‌خواهيم با رعايت سرعت مطمئنه و خودداري از رانندگي هنگام خستگي به فكر جان خودشان، همسفران‌شان و هموطنان‌شان باشند.»

  • كشف يك تخلف جديد

البته تنها كار پليس هشدار دادن نيست. پليس علاوه بر توصيه به رعايت قانون، تلاش مي‌كند قانون‌شكنان را هم شناسايي و مجازات كند تا به اين ترتيب شايد آمار تصادفات و سوانح جاده‌اي كمتر شود.

جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور كه روز گذشته براي بازديد از محورها و تجهيزات به استان قم رفته بود، نقص سيستم‌هاي هوشمند در ثبت تخلفات را انكار نكرد و گفت: «يكي از ابزارهاي مؤثر در كاهش تخلفات سيستم‌هاي هوشمند است و در حال حاضر 400دوربين كنترل تخلفات در محورهاي برون‌شهري فعال هستند و 5هزار كيلومتر از محورها را پوشش مي‌دهند. براي نصب 1800دوربين جديد در 30هزار كيلومتر از جاده‌هاي كشور با مشاركت وزارت راه و كشاورزي، پليس و راهداري برنامه داريم.»

سردار اميري با بيان اينكه در شهرها 5تخلف سرعت غيرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تردد در محل ممنوعه، تردد در محدوده طرح ترافيك و پارك خودرو در گذرگاه عابر پياده توسط سيستم هوشمند ثبت مي‌شود، افزود: «در جاده‌ها نيز عدول از سرعت مجاز، عدم‌پرداخت عوارض جاده‌اي و خدمت جديدي به نام ثبت تخلف انحراف به چپ و سبقت ممنوع انجام مي‌شود. البته اين دو مورد آخر در 2محور هراز و چالوس اجرايي شده و در آينده بيشتر محورها از همين طريق كنترل مي‌شود.»

وي نقش دوربين‌ها در ثبت تخلفات را 28درصد از مجموع ثبت تخلفات اعلام كرد و گفت: «بيشترين آمار در ثبت تخلفات با دوربين، تخلف سرعت غيرمجاز با 52درصد است. 65درصد تخلفات ثبت‌شده توسط دوربين در شهرها و 35درصد در جاده‌ها انجام مي‌شود. هرچه بيشتر از سيستم هوشمند استفاده كنيم برخوردها و تعارض‌هاي رفتاري نيروي انساني با متخلفان كاهش مي‌يابد.»

او البته از كنار نقش عابران در تصادف‌ها هم بي‌تفاوت عبور نكرد و با يادآوري مجدد نبود سيستم مناسب براي برخورد با عابران متخلف گفت: «درحالي‌كه 20درصد سوانح به عابرين بازمي‌گردد و آنها در سوانح نقش دارند براي اين افراد با اينكه جريمه تعيين شده است اما سازوكاري براي اجراي قانون وجود ندارد.»

هنوز يك روز ديگر از عمر شهريور باقي مانده است اما سفرهاي تابستاني تا پايان اين هفته ادامه دارد و جاده‌هاي ايران پنجشنبه و جمعه پرخطري را پيش رو دارند. بايد منتظر ماند و ديد پليس هفته آينده چه آماري از اين روزهاي پر خطر اعلام خواهد كرد؛ آماري كه توسط ما ساخته مي‌شود... .

  • اعلام محدوديت‌هاي ترافيكي

همزمان پليس راهور نيروي انتظامي با توجه به حجم فزاينده سفرهاي پايان شهريور‌ماه 94 و افزايش ظرفيت تردد محورهاي مواصلاتي كشور به‌منظور ارتقاي ضريب ايمني و ايجاد كشش و رواني ترافيك، محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي عبور و مرور را اعلام كرد. بيشتر اين محدويت‌ها از امروز(دوشنبه 30شهريور) و فردا (سه‌شنبه 31شهريور) آغاز مي‌شوند و جمعه(3مهر) اين هفته يا شنبه هفته آينده(4مهر) به پايان مي‌رسند. در محور كرج- چالوس طبق معمول تردد موتورسيكلت از ساعت 12دوشنبه تا ساعت 24:00جمعه از محورهاي كرج - چالوس، هراز، فيروزكوه و محورتهران - سمنان - مشهد و بالعكس ممنوع است. در اين مدت تردد انواع تريلر، كاميون و كاميونت از محور كرج - چالوس ممنوع است. همچنين تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 14جمعه تاساعت 2بامداد شنبه از كرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع اعلام شده است و تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 17:30جمعه تا ساعت 2بامداد شنبه از 15كيلومتري جنوب مرزن‌آباد (دزدبن) به سمت كرج يكطرفه خواهد بود. تردد تمام وسايل نقليه از ساعت 14:00تا ساعت يك بامداد سه‌شنبه و پنجشنبه از ميدان امير‌كبير كرج تا دهانه شمالي تونل كندوان در استان البرز به‌منظور تخليه بار ترافيكي ممنوع است. در محور هراز هم تردد تمام وسايل نقليه از ساعت 13جمعه تا ساعت 2بامداد شنبه از رودهن به سمت آمل ممنوع و از ساعت 15:00جمعه تا ساعت 02:00بامداد شنبه تردد يكطرفه خواهد بود. در محور فيروزكوه نيز تردد تمام تريلرها از ساعت 06:00تا 24:00چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از تهران به قائمشهر و بالعكس، ممنوعيت دارد. طبق روال گذشته حاملين مواد سوختي و فاسدشدني و خودروهاي امدادي شامل اين محدوديت‌ها نمي‌شوند.

محدوديت‌هاي مشابهي در محورهاي بروجن - لردگان - ايذه، لردگان - ياسوج، -گرگان- جنگل گلستان، بجنورد - جنگل گلستان، اردبيل - آستارا، اردبيل - سرچم، محورهاي قديم قزوين- رشت، آزاد‌راه كرج - قزوين و قزوين - زنجان و ديگر نقاط پرتردد كشور اعلام شده است. مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا اعلام كرده با شماره تلفن 120و 88255555(10خط) به‌طور شبانه‌روزي پاسخگوي وضعيت راه‌هاي كشور و امداد‌رساني احتمالي به هموطنان است. اطلاعات كامل اين محدوديت‌ها در پايگاه اطلاع‌رساني.rahvar120.ir قابل دسترسي است.

کد خبر 307950

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha