یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

بارش باران‌های سیل‌آسا این بار شرق پایتخت را نشانه گرفت و موجب مرگ ۶‌ نفر و به بار آمدن خسارات سنگینی شد.

سیل

طغيان رودخانه در قيامدشت جان 5نفر را گرفت و يك نفر ديگر نيز در شهرري جان خود را از دست داد تا شمار جان باختگان سيل طي روزهاي اخير در مناطق مختلف كشور به 12نفر برسد.

بارش باران كه از چهارشنبه بخش‌هاي وسيعي از كشور را فرا گرفته بود عصر جمعه به تهران رسيد. زماني كه رگبار پراكنده در شهر آغاز شد هيچ‌كس تصورش را نمي‌كرد بارش باران كمي آن سو‌تر، در شرق تهران، موجب به راه افتادن سيلاب شود.

درحالي‌كه دقايقي از بارش باران مي‌گذشت ساكنان منطقه قيامدشت شاهد صحنه‌هاي عجيبي بودند. در يك چشم به هم زدن رودخانه‌اي كه از حوالي روستاي توچال مي‌گذشت طغيان كرد و سيلاب به راه افتاد. جاري شدن سيل ساكنان منطقه را غافلگير كرد و 5 نفر از آنها را با خود برد.

  • عمليات نجات

زماني كه گروه‌هاي امداد و نجات به محل حادثه رسيدند بارش باران ادامه داشت و چند نفر در سيل گرفتار شده بودند. سيدجلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهرداري تهران در اين‌باره گفت: «2جوان از آتش‌نشاني درخواست كمك كرده بودند. آنها آن طرف رودخانه‌اي كه طغيان كرده بود گرفتار شده بودند و زير پاي‌شان در حال خالي شدن بود اما نجاتگران آتش‌نشاني با استفاده از تجهيزات مخصوص آنها را نجات دادند. نجات يافتگان كه حدود 22سال سن دارند اعلام كردند يك نفر ديگر نيز همراه آنها در آن طرف رودخانه بود اما زير پايش خالي شده و داخل رودخانه افتاده است. به همين دليل از همان موقع جست‌وجوها براي يافتن جوان ناپديد شده آغاز تا اينكه سرانجام جسدش كشف شد.»

همزمان با جاري شدن سيل در منطقه قيامدشت، جاده خاوران نيز مسدود و چندين دستگاه خودرو بين سيل و گل و لاي گرفتار شدند. سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران در اين‌باره گفت:« دقايقي بعد از بارش باران بود كه نجاتگران آتش‌نشاني خود را به جاده خاوران رساندند. دست‌كم 80دستگاه خودرو بين گل و لاي گرفتار شده بودند و جاده به‌طور كامل مسدود شده بود. ارتفاع آب دست‌كم يك متر بود و همين موضوع كار را دشوار مي‌كرد. در چنين شرايطي آتش‌نشانان با كمك نيروهاي خدمات شهري شهرداري و عوامل راهداري خودروها را از گل و لاي بيرون كشيده و در ادامه راه را باز كردند.»

علاوه بر حادثه در قيامدشت، بارندگي‌ها در سطح شهر نيز حوادثي را به‌دنبال داشت و موجب 80مورد آب گرفتگي و گرفتارشدن برخي خودروها در آب و گل و لاي شد. همچنين پاركينگ و زيرزمين برخي منازل نيز دچار آب گرفتگي شد كه آتش‌نشانان همراه با مأموران خدمات شهري شهرداري نسبت به تخليه آب و بازگشايي معابر اقدام كردند.

  • پايان بارش‌ها

از سوي ديگر محمد اصغري، كارشناس سازمان هواشناسي درباره احتمال ادامه باران‌هاي سيل‌آسا به همشهري گفت: «شرايط بارندگي در برخي مناطق مثل كرمان و شرق استان فارس مهياست اما به حدي نيست كه موجب سيلاب شود.»

وي ادامه داد: «جبهه هواي سرد كه طي يكي‌دو روز گذشته در مناطقي از كشور حاكم شده بود به‌تدريج از شمال و شمال شرق كشور عبور مي‌كند. از طرف ديگر حاكم شدن سامانه پرفشار در نيمه شمالي كشور به سوي شرق هم كشيده شده كه پيامد آن در سيستان‌و‌بلوچستان با افزايش ميزان سرعت باد همراه خواهد بود. بنابر اين طي يكي‌دو روز آينده براي شرق و شمال سيستان شرايط توفاني را پيش‌بيني مي‌كنيم. ساير نقاط كشور شرايط جوي آرامي خواهند داشت و در روزهاي آينده شاهد افزايش تدريجي دما نيز خواهيم بود.»

اصغري درباره وضعيت هواي تهران نيز گفت: «يكشنبه و دوشنبه تهران شاهد غبار صبحگاهي خواهد بود و در ادامه شاهد شرايط پايداري در پايتخت خواهيم بود.»

  • آمار نهايي جان باختگان

مهندس اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور در گفت‌وگو با همشهري آمار نهايي جان‌باختگان سيل طي چند روز گذشته را 12نفر اعلام كرد و گفت: «متأسفانه در جريان بارش باران‌هاي سيل آسا طي چند روز اخير 5 نفر در روستاي توچال از توابع قيامدشت در شرق تهران، يك نفر در شهر ري، 4نفر در بندرخمير در استان هرمزگان، يك نفر در بجنورد و يك نفر نيز در آذربايجان شرقي جان خود را از دست دادند.»

کد خبر 307856

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha