پس از انتشار خبری در رسانه‌ها مبنی بر حذف محدودیت سهمیه حج ازسوی عربستان برای سال آینده، رئیس سازمان حج و زیارت با رد این خبر به همشهری گفت: دولت عربستان وعده داده که از سال آینده سهمیه حج تمتع کشورها به وضعیت ۳سال قبل برمی‌گردد.

حج

سعيد اوحدي با تأكيد بر نادرست بودن خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبني بر برداشته شدن محدوديت سهميه تمتع افزود: با اضافه شدن 20درصدي سهميه كشورمان، سال آينده حدود 80هزار زائر ايراني به تمتع اعزام مي‌شوند.

وي با اشاره به تخريب گسترده هتل‌ها در مكه توضيح داد: ساخت هتل در مكه مكرمه با ميزان تخريب هتل‌ها براي توسعه مسجدالحرام همخواني ندارد و با توجه به اين موضوع براي اسكان حجاج در مكه محدوديت وجود دارد.

اوحدي گفت: ظرفيت هتل‌ها در مكه 35تا 40درصد نسبت به 3سال پيش كاهش پيدا كرده بنابراين امكان حذف سهميه‌ها وجود ندارد.

وي محدوديت اسكان در مشاعر مقدسه شامل مناطق عرفات، مشعر، مزدلفه و منا را علتي ديگر براي ممكن نبودن حذف سهميه‌ها دانست و گفت: افزون بر اينها ظرفيت رمي جمرات نيز محدود است و افزايش نيافته و همان ظرفيت پيش از كاهش سهميه‌هاست.

به گفته رئيس سازمان حج و زيارت، همزمان با فرا رسيدن ايام تشريق در مشاعر مقدسه شامل مناطق عرفات، مشعر، مزدلفه و منا، ناوگان حمل‌ونقل عمومي مكه تا پس از اعمال تمتع متوقف مي‌شود.

براساس اين گزارش، پروژه توسعه مسجدالحرام طرح 3ساله‌اي بود كه در زمان اجراي آن ظرفيت مطاف از 48هزار نفر در ساعت به 39هزار نفر در ساعت كاهش پيدا كرد و به تبع آن سازمان كنفرانس اسلامي از سهميه تمتع همه كشورها 20درصد كم كرد.امسال آخرين سال اجراي طرح توسعه مسجدالحرام است.

  • انتقاد از نحوه اطلاع‌رساني

رئيس سازمان حج و زيارت همچنين با انتقاد از نحوه اطلاع‌رساني برخي رسانه درخصوص حوادث اخير مكه گفت: اخبار حوادث موسم حج تمتع به نقل از منابع رسمي نقل نمي‌شود كه موجب نگراني حجاج شده ‌است.

وي با بيان اينكه برخي سعي دارند هر حادثه‌اي در ايام تمتع را به‌صورتي كه مي‌خواهند جلوه دهند از رسانه‌ها خواست از دامن زدن به شايعات خودداري كنند.

اوحدي اعلام كرد: در حادثه ريزش كوه در مكه به هيچ زائر ايراني آسيبي نرسيد.

  • ثبت‌نام 100هزار نفر براي زيارت اربعين

به گفته رئيس سازمان حج و زيارت تا‌كنون بيش از 100هزار نفر براي پياده‌روي كربلا بدون پرداخت هرگونه وجهي از طريق سامانه سماح به نشاني ww.samah.haj.ir ثبت نام كرده‌اند. اوحدي با بيان اينكه ثبت‌نام از اين طريق همچنان ادامه دارد، افزود: درصدد توافق با طرف عراقي هستيم تا هزينه ويزا به حداقل ممكن كاهش يابد تا تعداد بيشتري از زائران بتوانند در اين همايش بزرگ حضور پيدا كنند.

کد خبر 307841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha