مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

عباس ثابتی راد: پس از گذشت ۳۲سال بالاخره درآمدهای پایدار شهری مورد توجه دولت قرار گرفت.

اگرچه قرار بود كه در سال 62دولت وقت براساس آيين‌نامه‌اي شيوه‌ تأمين درآمدهاي پايدار شهري را به شهرداري‌هاي كشور ابلاغ كند، اما اين اتفاق نيفتاد. در طول 32سال گذشته شهرداري‌ها مهم‌ترين منبع درآمدي‌شان ناشي از ساخت‌وساز بود.

اما اين روزها موضوع درآمدهاي پايدار شهري در فصل «مالي و اقتصادي» لايحه در دست تدوين مديريت شهري مورد توجه دولت‌ قرار گرفته است. شهرداري تهران در طول سال‌هاي گذشته توانسته است با افزايش درآمدهاي پايدار شهري به رقم 40درصد برسد. پس از تهران مشهد نيز در آستانه رسيدن به مرزهاي 40درصدي در تأمين درآمدهاي پايدار است. ديگر كلانشهرهاي كشور اما نخستين گام‌هاي خود را در تأمين درآمدهاي پايدار بر مي‌دارند.معاون مالي و اداري شهردار مشهد با بيان اينكه سهم درآمدهاي پايدار شهرداري مشهد به 40درصد رسيده است، گفت: بزرگ‌ترين دغدغه‌هايي كه مسئولان و اعضاي شوراي شهر مشهد دارند اين است كه درآمدهاي شهرداري به‌صورت درآمدهاي پايدار حركت كند. محمد آذري ادامه داد: شهرداري مشهد در سال 92توانست به رقم 34درصدي در تأمين درآمدهاي پايدار برسد و سال 93اين رقم به 40درصد رسيد.

  • راهكارها مديريتي براي ايجاد درآمدهاي پايدار

شهردار رشت نيز از تدوين برنامه‌اي 5ساله براي افزايش سهم درآمدهاي پايدار 40درصد در شهر رشت خبر داد. سيد محمد علي ثابت قدم با اشاره به اينكه در حال حاضر دانشگاه شريف مطالعاتي براي ايجاد درآمدهاي پايدار شهري را در دست دارد، گفت: شهرداري‌هاي كلانشهرها تا به حصول رسيدن لايحه مديريت شهري بايد خود نيز اقدامات لازم براي شكل‌گيري مديريت يكپارچه شهري را انجام دهند. يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه بايد انجام دهند، راهكارهايي است كه بايد براي تأمين درآمدهاي پايدار در شهرهاي بزرگ شكل گيرد. وي با اشاره به ساختار شهرداري‌ها در كشور اظهار داشت: شهرداري‌هاي بزرگ كشور داراي مناطق و نواحي و محلات مخلتف است. به‌عنوان مثال در رشت 5منطقه شهرداري، 15ناحيه و 55محله وجود دارد. وقتي ستاد شهرداري‌ها نسبت به مناطق و نواحي تمركز گرا باشند، همان رابطه‌اي شكل مي‌گيرد كه دولت ملي و محلي با يكديگر دارند.

ثابت قدم يكي از راهكارها براي چابك‌سازي‌ شهرداري‌ها با هدف رساندن عمق خدمت به شهروندان انجام جابه‌جايي كاركنان در واحد‌هاي ستاد و مناطق و نواحي دانست و گفت: با اين اتفاق خدمات‌رساني را به دور از فرايند بوروكراتيك پيچيده و با فاصله زماني كمتر به شهروندان مي‌توان ارائه داد. با اين اتفاق هم شهروندان را به افزايش مشاركت در اداره شهر مي‌توان ترغيب كرد و هم زمينه‌اي براي افزايش سرمايه‌گذاري شهروندان فراهم آورد كه اين باعث رونق اقتصاد شهري و ايجاد زمينه‌اي براي درآمدهاي جديد در شهر خواهد شد. شهردار رشت در پايان گفت: عملا با يك نگاه تمركز گرا نمي‌توان به عمق محلات شهر خدمات‌رساني كرد. همچنين شهروندان اين فرصت را پيدا خواهند كرد تا با دريافت خدمات بهتر، امكان مشاركت اجتماعي و اقتصادي در شهر پيدا كنند.

  • شهروندان مكلف به پرداخت عوارض بيشترند

عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران‌ با اشاره به درآمدهاي پايدار شهري گفت: كسي كه در كلانشهرهاي زندگي مي‌كند مكلف است تا هزينه‌هاي خدماتي زندگي در اين شهرها را بپردازد. اين هزينه‌ها‌ بايد به روز محاسبه شود. بنابراين اداره يك شهر قطعا مي‌تواند با درآمدهاي پايدار صورت گيرد. غلامرضا انصاري با اشاره به نبود قوانين مناسب طي 30سال گذشته افزود: غفلت براي تدوين قانون مناسب براي تأمين درآمدهاي پايدار توسط مديريت شهري، شهرهاي بزرگ كشور را با مشكلاتي روبه‌رو كرده‌است.‌ آلودگي هوا، ترافيك، افزايش جمعيت و... ، ازجمله معضلاتي است كه در شهرها به‌دليل اين بي‌توجهي بروز كرده‌است. به گفته وي در طول 3 دهه گذشته منابع مالي در شهرهاي بزرگ به سمت بخش مسكن رفته است و اين امر شرايطي را به‌وجود آورده تا ساخت و سازهاي بلااستفاده‌اي در شهرها شكل بگيرد. اين نوع سرمايه‌گذاري در نهايت باعث ايجاد ضرر و آسيب جدي به اقتصاد كلان كشور شده‌است. تدوين لايحه درآمدهاي پايدار از ديدگاه انصاري يكي از مهم‌ترين كارهاي استراتژيك دولت است به‌طوري كه مي‌تواند به سرعت از مشكلات مديريت‌هاي شهري بكاهد.

کد خبر 307827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha