شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: به کسانی که با تعجب به عکس‌های من به عنوان یک کاریکاتوریست نگاه می‌کنند، گفتم برای من کار در هنرهای مختلف فرقی ندارند، چون فکرهایم منحصربه‌فرد هستند. من می‌خواستم با دوربینم نقاشی کنم و کردم.»

نقاشی

به گزارش ايسنا؛ این جمله‌ها را کامبیز درمبخش - طراح و کاریکاتوریست پیشکسوت - در افتتاحیه نخستین نمایشگاه عکس‌هایش گفت. مردی که در 73 سالگی می‌گوید این نمایشگاه تازه اول راه او در هنر عکاسی است و می‌خواهد تجربه‌هایش در این زمینه را تا سال‌های دیگر هم با مخاطبانش به اشتراک بگذارد. درمبخش نخستین تجربه‌های خود در هنر عکاسی را با چند تابلو از طراحی‌ها و کاریکاتورهایش که آن‌ها هم به موضوع عکاسی پرداخته‌اند، به نمایش گذاشته است.

این هنرمند اظهار کرد: من از کودکی با تصویر بچگی کردم، فکر کردم و زندگی کردم. آمدن طرح‌ها و فکرهای من روی کاغذ عکاسی چیز عجیبی نیست، ولی اولین بار است که عکاسی می‌کنم. عکاسی همیشه برایم جذاب بود و دوست داشتم آن را تجربه کنم. همیشه از این ناراحت بودم که عکاسی هنوز در ایران به عنوان یک هنر شناخته نمی‌شود. مردم بیشتر طرف نقاشی و تابلوهای هنری می‌روند، در حالی که یک عکس می‌تواند یک اثر هنری خیلی خوب باشد.

او افزود: عید سال گذشته یک دوربین کوچک دیجیتال گرفتم و بخش زیادی از این عکس‌ها سه ماه بعد از خرید این دوربین گرفته شد. حاصل،250 عکس است که چند نمونه از آن‌ها در اینجا به نمایش گذاشته است. آنچه که برای من در این عکس‌ها مهم است، خلاقیت آن‌هاست. فقط موضوع عکس گرفتن نیست، می‌خواستم با دوربینم نقاشی بکنم که کردم. هر کس که مرا می‌دید تعجب می‌کرد و می‌گفت شما کاریکاتوریست هستید، چرا عکس؟ می‌گفتم برای من فرقی نمی‌کند. دوست دارم آن چیزهایی را که در ذهنم است انجام بدهم و متریالش فرقی برایم نمی‌کند. چون سعی می‌کنم فکرهایم منحصربه‌فرد باشند.

درمبخش همچنین گفت: خوشحالم که خوب از آب درآمد، ولی برپایی نمایشگاه عکس‌هایم به اینجا ختم نمی‌شود. در دوربین عکاسی کوچک من به اندازه‌ی پنج نمایشگاه دیگر عکس وجود دارد. دوست دارم این مسیر را ادامه بدهم، چون عشق و زندگی من از این راه می‌گذارد.

این هنرمند درباره‌ی به نمایش گذاشتن اجزای چیدمان‌های عکس‌های خود در نمایشگاه نیز گفت: با به نمایش گذاشتن این اشیا که در کنار هم چیدمان عکس‌های مرا به وجود آورده‌اند، می‌خواستم به مخاطبم نشان بدهم با چه چیزهای ساده‌ای می‌توان کارهای متفاوتی کرد.

درمبخش به عکس‌های قاجاری نمایشگاهش نیز اشاره و اظهار کرد: عکس‌های قاجاری زیبایی هستند که زیاد در دسترس نیستند. سعی کردم با این‌ها کارهای جدیدی بکنم، طوری که انگار دیروز گرفته شده‌اند. جذابیت این عکس‌ها علاوه بر شرقی بودن، متفاوت بودن آن‌هاست.

او در متن معرفی نمایشگاهش نوشته است:«پارسال شب عید 1393 یک دوربین دیجیتال ارزان قیمت خریدم. سه ماه بعد در سفری که به پاریس داشتم در جمعه بازار پاریس، به مدت یک ساعت تقریبا 200 عکس گرفتم. تعدادی از این عکس‌ها را در این نمایشگاه می‌بینید.

با دیدن این عکس‌ها دنیای تازه‌ای به رویم باز شد و تصمیم گرفتم باز هم عکاسی کنم و بالاخره در تعطیلات نوروز 1394 کارهای قاجاری را شروع کردم. آن هم روی میز کارم و با چراغ مطالعه و میز نور!آن هم به مدت دو ساعت که در اینجا فقط تعداد کمی از آن‌ها را می‌بینید. این عکس‌ها فقط چیدمان شده‌اند و ابدا از فتوشاپ استفاده نشده. فقط همین...»

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار کامبیز درمبخش چهره‌هایی چون عباس کیارستمی، بزرگمهر حسین‌پور، هادی حیدری، عباس مشهدی‌زاده و جواد مجابی حضور داشتند.

نمایشگاه «لطفا لبخند بزنید» از 27 شهریور تا 12 مهرماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «راه ابریشم» به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان قدس و وصال، شماره 210، طبقه 4 میزبان علاقه‌مندان است. این گالری روزهای شنبه تعطیل است.

کد خبر 307770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha