شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

محمدعلی شاطری: دنیاهای مردان و زنان، دنیاهایی متفاوت و دور از هم است. مجموعه‌ای از تفاوت‌های جسمی و روانشناختی باعث به‌وجود آمدن این دنیاهای متفاوت شده است.

مهارت های خانواده

 اين دنياها آنقدر از هم دورند كه اگر زن و مرد تلاش كافي براي درك و فهم دنياي طرف مقابلشان نكنند و اطلاعات كافي از دنياي همسرشان به‌دست نياورند ناخودآگاه در به‌دست آوردن قلب طرف مقابلشان و ساختن يك زندگي مبتني بر تفاهم و احترام متقابل و ابراز محبت به يكديگر ممكن است شكست بخورند. در سوي مقابل اما اگر زن و مرد با كمك يكديگر و مطالعه و و تمرين، ريزه‌كار‌ي‌هاي شخصيتي طرف مقابلشان را بشناسند و در زندگي مشترك آنها را رعايت كنند به راحتي مي‌توانند احساس شيرين تفاهم و درك متقابل را در زندگي تجربه كنند. مردان در پس ظاهر محكم و ناشكستني خود، انسان هستند و نيازهايي دارند. شناختن اين نيازها و خواسته‌هايي كه آنها از زندگي مشترك دارند مي‌تواند به شما كمك كند تا با تأمين اين خواسته‌ها و نيازها زندگي زيباتري بسازيد. اگر مي‌خواهيد بانوي روياهاي مرد آرزوهايتان باشيد تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.

  • مديريت او را بپذيريد

هرجا كه من به ما تبديل شود و چند نفر دور هم جمع شوند، نياز به كسي هست كه تصميم نهايي را در ميان اين جمع برعهده بگيرد و حرف آخر را بزند. شعارهاي فمينيستي را فراموش كنيد. حقيقت اين است كه خانواده نياز به يك مدير دارد و از ميان الگوهاي مختلف مديريت در خانواده، با درنظر گرفتن طبيعت جسمي، روحي و روانشناختي زن و مرد، موفق‌ترين الگو، الگوي مديريت مرد در خانه است. اين البته به‌معناي ديكتاتوري يا استبداد مرد در خانه نيست و فرايند تصميم‌گيري بايد با درنظر گرفتن همسر و فرزندان شكل بگيرد اما به هر حال يك نفر بايد حرف آخر را بزند و در مواقع حساس تصميم نهايي را بگيرد. مرد خانه نياز دارد تا اعضاي خانواده و به‌خصوص همسرش مديريت او را بر خانواده بپذيرند. نگران نباشيد. اين به‌معناي آن نيست كه شما بايد خواسته‌هاي خود را كنار بگذاريد و از حق خود در تصميم‌گيري براي زندگي مشترك بگذريد. شما با ارضاي حس قدرت طلبي و مديريت همسرتان مي‌توانيد قلب او را فتح كنيد و با مديريت بر قلب او علاوه بر تأمين رضايت همسرتان، به بسياري از خواسته‌هايتان هم برسيد. كافي است به جاي زبان قدرت طلبي و رياست، از زبان محبت و ظرافت زنانه‌تان استفاده كنيد.

  • همراه خوبي باشيد

مهم‌ترين فرد در زندگي هر مردي همسر او است. مردها احتياج دارند تا در پيچ و خم زندگي و در همه حال همسرشان را همراه و همقدم خود ببينند و حمايت و همراهي او را احساس كنند. به ميزاني كه شما از همسرتان در مواقع بحراني، تصميم‌گيري‌ها و مشكلات زندگي حمايت كنيد باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او مي‌شويد و اثر مستقيم بالا رفتن اعتماد به نفس همسرتان را در زندگي خواهيد ديد. اينكه از قديم گفته‌اند پشت سر هر مرد موفقي زني ايستاده به همين دليل است. شما با حمايت معنوي و همراهي با همسرتان به او قدرتي مي‌بخشيد كه در هيچ رابطه ديگري براي او دست‌يافتني نيست. ذهنيت مردها اين است كه اگر همسرشان به آنها اعتماد داشته باشد و پشت‌سرشان بايستد از پس هر كاري برخواهند آمد. پس شما هم با همراهي و حمايت از همسرتان در مواقع سخت اين احساس خوب و نيروبخش را به او هديه دهيد.

  • همسرتان را تحسين كنيد

نياز به مورد تأييد قرار گرفتن و تحسين شدن در مرد‌ها نيازي غيرقابل انكار و فراموش نشدني است. اهميت اين نياز وقتي كه به داخل خانه و فردي همچون همسر مي‌رسد دوچندان مي‌شود. مردها عاشق اين هستند كه از سوي همسرشان مورد تأييد و تشويق قرار گيرند و احساس كنند تكيه‌گاه محكمي براي خانواده و همسرشان هستند. در واقع منشأ احساس موفقيت و خوشبختي آنها در زندگي مشترك اين است كه همسرشان به‌معناي واقعي آنها را تحسين كرده و قبول داشته باشد. براي اينكه به همسرتان ثابت كنيد واقعا نسبت به او احساس خوشبختي و رضايت داريد در موقعيت‌هاي مختلف اين را به او گوشزد كنيد. به همسرتان بگوييد كه او بي‌نظير است و از كارهايي كه انجام مي‌دهد مثال بزنيد و بگوييد فلان كار را عالي به اتمام رساندي يا تو در انجام آن كار بي‌نظيري. اين احساس خود را در عمل هم به او ثابت كنيد و در مواقع بحران و مشكلات، به حل بحران و كارايي او در موارد مختلف ايمان داشته باشيد. مطمئن باشيد با اين كار، او با انرژي و اعتماد به نفس بيشتري براي حل مشكلات خانواده تلاش خواهد كرد.

  • طرفدار او باشيد

بالاترين سرمايه‌اي كه باعث آرامش يك مرد در زندگي مي‌شود احساس وفاداري و پايبندي همسرش به زندگي مشترك با او و امانتداري در زندگي است. وفاداري و امانتداري جنبه‌هاي مختلفي دارد كه اين جنبه‌هاي مختلف هر كدام به‌نحوي در احساس رضايت مردان در زندگي مشترك نقش ايفا مي‌كنند. دامنه وفاداري گسترده است. پاكدامني و حفظ عفاف و حجاب يكي از جنبه‌هاي وفاداري است. براي آرامش رواني يك مرد اطمينان از پاكدامني، رفتار محترمانه و با وقار با نامحرم و حفظ حيا و عفت و حجاب موضوع مهمي است كه شما با رعايت آن مي‌توانيد احساس خوبي را به همسرتان هديه كنيد. جنبه ديگر وفاداري، صداقت و يكرنگي شما با همسرتان است. شما بايد به‌گونه‌اي رفتار كنيد كه همسرتان مطمئن باشد در حضور و پشت سر او و در هر شرايطي شما از او حمايت مي‌كنيد و طرف او را مي‌گيريد. همسر شما بايد ايمان داشته باشد در هر شرايطي، حتي اگر شما به‌دليلي از او ناراحت باشيد در صحبت‌ها با خانواده، اطرافيان و... به‌اصطلاح در جبهه او هستيد و هرجا شما هستيد انگار خود او حضور دارد.

  • قدردان باشيد

كار كردن در خارج از خانه گرچه وظيفه شوهر شماست اما هر مردي نياز دارد تا در قبال كاري كه انجام مي‌دهد مورد قدرشناسي و تشكر قرار گيرد و در مقابل، اين تشكر و قدرشناسي باعث مي‌شود تا با انگيزه و انرژي بيشتري به‌كار و تلاش بپردازد. كافي است كمي با او همراه باشيد و مشكلات و محدوديت‌هايي را كه بنا به اقتضائات كاري براي او پيش مي‌آيد درك كنيد. مثلا هنگامي كه به هر دليلي همسرتان بايد در محل كار خود باشد و نمي‌تواند شما را در موقعيتي همراهي كند، به جاي اينكه دائما اعتراض كنيد و غر بزنيد، شرايط او را درك كنيد و بدانيد كه او همه اين زحمات را به‌خاطر شما و خانواده متحمل مي‌شود. قانع بودن نسبت به ميزان حقوق و درآمد مالي همسرتان و انتقاد نكردن از شرايط كاري او هم جنبه ديگري از قدرداني از همسر است. مردان به‌شدت نسبت به شغل و درآمدي كه دارند حساس هستند و قدرت مالي و شغلي خود را منعكس‌كننده توانايي‌هاي دروني خود تصور مي‌كنند. براي همين است كه كوچك‌ترين انتقادي نسبت به توان مالي يا شرايط كاري آنها غرورشان را جريحه‌دار مي‌كند.

  • به‌خودتان برسيد

در آيات قرآن خداوند مي‌فرمايد: ما زن و مرد را مايه آرامش يكديگر قرار داديم. بخشي از اين آرامش، مربوط به زيبايي و آراستگي زن و مرد در خانه است. از آنجا كه زن مظهر جمال و زيبايي است يكي از نيازهاي اصلي مردان، ديدن او در حالتي زيبا و در اوج ظرافت و شادابي است. كافي است كمي به سر و وضع خود برسيد و به‌خصوص هنگامي كه همسرتان از محل كار به منزل برمي‌گردد به نوعي خود را براي ورود او آماده كنيد. كمي آرايش كنيد. لباس مناسب بپوشيد و با يك سيني چاي به استقبال او برويد. اين يكي از بهترين هديه‌هايي است كه شما مي‌توانيد به همسرتان بدهيد. جنبه ديگر آرامش، آرامشي است كه به‌واسطه ارضاي كامل نيازهاي دو طرف در مسائل زناشويي به‌وجود مي‌آيد. در مسائل جنسي هم با كنار گذاشتن خجالت و خودسانسوري و تدارك موقعيت‌هاي جذاب و جديد مي‌توانيد همسرتان را درون خانواده بيمه كنيد. مردي كه در خانواده به نيازهاي مورد نظر خود دست پيدا كند و همواره همسرش را در حال تلاش براي توجه و رابطه‌اي با كيفيت بالاتر ببيند، قطعا سراغ راه‌هاي نامناسب و خارج از چارچوب خانواده نخواهد رفت و اين بهترين پاداش براي شماست.

  • كدبانو باشيد

مرد ايراني هميشه به يك چيز در ذهن خود مي‌بالد و در جمع دوستانش به آن افتخار مي‌كند و آن چيزي نيست جز كدبانوگري همسرش در خانه. در واقع در چارچوب ذهني مرد ايراني، مديريت كارهاي خانه و انجام دادن آنها به نحو احسن توسط بانوي خانه يك مزيت مهم و حياتي به‌شمار مي‌رود. چاي قند پهلوي عصرگاهي كه خانم خانه مي‌ريزد و با همسرش دو‌تايي مي‌نوشند براي مرد خانه مايه آرامش و شادي است. اصولا ظرافت و باريك‌بيني و دقت به امور خانه نكته‌اي است كه باعث پشت گرمي و آرامش مرد درباره امور داخل خانه شده و اجازه مي‌دهد كه او انرژي خود را روي كارهاي خارج از خانه و مسئوليت‌هاي خود متمركز كند. كافي است كمي جزئي‌تر و دقيق‌تر به كارهاي خانه بپردازيد. غذاي مورد نظر همسرتان را بشناسيد و گاهي با پختن آن غذا او را خوشحال كنيد. سفره را با گذاشتن يك شاخه گل كه حتي ممكن است از باغچه خانه چيده باشيد و چند دستمال كاغذي تزئين كنيد. كارهايي از اين دست كه احتمالا براي مهمان‌هاي عزيزتان انجام مي‌دهيد موجب مي‌شود كه شوهر شما از ميزان توجه‌تان به‌خودش خوشحال شود.

  • مهربان و آرام باشيد

يك زن مهربان و آرام و دلسوز، زني است كه هر مردي در روياهايش آرزوي داشتن آن را دارد. سعي كنيد هميشه با همسرتان مهربان باشيد و با محبت و مهرباني با او رفتار كنيد. مردها در كشاكش زندگي گاهي از خود غافل مي‌شوند و مراقبت از خود را فراموش مي‌كنند. به سر و وضع همسرتان حساس باشيد و هميشه سعي كنيد بهترين ظاهر و سر و وضع را براي او آماده كنيد؛ به خورد و خوراك او دقت كنيد مثلا مي‌توانيد با تهيه وعده غذاي ناهار او در اداره يا قراردادن مقداري ميوه در كيف او اين مراقبت و دلسوزي را نسبت به او ابراز كنيد. فقط دقت داشته باشيد كه محبتي كه از شما انتظار مي‌رود محبتي همسرانه است، نه مادرانه. شما مادر او نيستيد و سختگيري و انتقاد و گوشه و كنايه زدن در محبت همسرانه جايي ندارد. مردان دوست ندارند اشتباهاتشان را به آنها يادآوري كنيد و ترجيح مي‌دهند كه شما با بزرگواري از كنار اشتباهاتشان رد شويد. از سوي ديگر لحظاتي در زندگي پيش مي‌آيد كه همسر شما عصباني و ناراحت شود، در اين لحظات او از شما انتظار تندي و ناراحتي ندارد بلكه انتظار دارد تا در كنار او باشيد و با آرامش و مهرباني او را هم آرام كنيد. بزرگوارانه او را متوجه اشتباهش كنيد و مطمئن باشيد كه به‌زودي او از رفتار نامناسب خود پشيمان شده و درصدد جبران آن برمي‌آيد اما در طول اين فرايند شما سعي كنيد مهربان و آرام باشيد.

  • گاهي او را تنها بگذاريد

لحظاتي در زندگي پيش مي‌آيد كه مردها احتياج دارند تنها باشند؛ زماني كه ذهن آنها مشغول به مشكلي است، وقتي فشار كاري زيادي دارند، وقتي به‌دليلي ناراحت هستند يا حتي بي‌دليل و در زمان‌هايي خاص، مردها نياز دارند تا در غار تنهايي خود باشند و با اين كار به آرامش مي‌رسند. شايد درك چنين چيزي براي شما به‌عنوان يك خانم سخت باشد چون شما در چنين مواقعي دوست داريد همسرتان در كنار شما باشد و با شما حرف بزند و همراهي‌تان كند اما ساختار شخصيتي مردها به‌گونه‌اي است كه گاهي نياز به تنهايي دارند. به اين نياز آنها احترام بگذاريد و گاهي اوقات اجازه بدهيد تنها باشند. مردها همچنين تمايل دارند برخي از كارها را به‌تنهايي و بدون آنكه مورد نظارت قرار بگيرند، انجام دهند.

کد خبر 307711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha