جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴
۰ نفر

زمین لرزه‌ای با قدرت ۸.۳ ریشتر شامگاه چهارشنبه شیلی را لرزاند و میلیاردها دلار خسارت به بار آورد اما در این زلزله قوی فقط ۱۲ نفر کشته شدند.

شیلی

اين زمين‌لرزه ساعت 7:54به وقت محلي در 228كيلومتري شمال غرب سانتياگو، پايتخت شيلي، در 33كيلومتري عمق اقيانوس آرام رخ داد و قدرت آن به حدي بود كه علاوه بر مناطق مركزي و شمالي شيلي در بوينس آيرس پايتخت آرژانتين نيز حس شد. براساس گزارش مركز لرزه نگاري آمريكا زلزله 3دقيقه به طول انجاميد و باعث رعب و وحشت ميليون‌ها نفر شد.

به‌دنبال وقوع اين زمين لرزه امواجي به بلندي دست‌كم 5متر در مناطق ساحلي شكل گرفت و برخي شهرها دچار آب گرفتگي شد. بلافاصله بعد از اين حادثه درخصوص وقوع سونامي در سواحل شيلي و حتي پرو هشدار داده و از مردم خواسته شد در مكان‌هاي امن پناه بگيرند و نوار ساحلي را تخليه كنند. درحالي‌كه دقايقي از وقوع زلزله 8.3ريشتري مي‌گذشت چندين پس لرزه شديد با بزرگي 5تا 6ريشتر اين مناطق را لرزاند.

هرچند ابتدا از ميزان تلفات و خسارات به‌بار آمده اطلاعاتي وجود نداشت اما در ادامه معلوم شد دست‌كم 12نفر جان خود را از دست داده، 5نفر مفقود شده‌اند و به خانه‌ها و تاسيسات عمومي ميلياردها دلار خسارت وارد شده است.در جريان زمين لرزه چهارشنبه شيلي كه شديد‌ترين زلزله در سال‌جاري بود دست‌كم يك ميليون نفر مجبور به تخليه خانه‌هايشان شدند اما خسارات وارده در مقابل بزرگي زمين لرزه ناچيز است چرا كه شيلي از سال‌ها قبل سرمايه‌گذاري وسيعي را در مقاوم‌سازي‌ ساختمان‌ها انجام داده است.

در زمين لرزه 9.5ريشتري كه سال 1960در شيلي رخ داد 5هزار نفر جان خود را از دست دادند و در سال‌1980 زلزله بزرگ ديگري اين كشور را لرزاند و به‌دنبال آن مقاوم‌سازي‌ ساختمان‌ها در اين كشور آغاز شد تا اينكه در زلزله قوي چهارشنبه فقط 12نفر جان باختند.

کد خبر 307655

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha