جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

علی ابراهیمی : نمایشگاه اکسپو میلان در حالی به روزهای پایانی خود در اکتبر۲۰۱۵ نزدیک می‌شود که به اعتقاد برخی منتقدان، از این فرصت برای شناساندن فرهنگ، هنر و آداب و رسوم ایرانی به خوبی استفاده نشده است.

غرفه ایران در اکسپو میلان۲۰۱۵

گرچه مسئولان غرفه ايران در حد توان و بضاعت‌ خود كارهايي انجام داده‌اند اما با توجه به موضوع اكسپو، برخي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي فرهنگ و هنر ايراني به درستي در اين نمايشگاه به دنيا معرفي نشده است. اين در حالي است كه مسئولان غرفه ايران تلاش كرده بودند با دعوت از گروه‌هاي موسيقي سنتي ايراني و استفاده از امكانات صوتي و تصويري و ارائه اطلاعات تكميلي، برخي نمادهاي فرهنگي ايران را معرفي كنند. خبرنگار همشهري در حاشيه حضور وزير ارشاد در غرفه ايران در اكسپو ميلان، برخي نقاط قوت و ضعف حضور ايران را با علي جنتي در ميان گذاشته است.

  • مفاخر فرهنگي ايران تا چه اندازه به مخاطبان معرفي شده‌اند؟

يكي از بزرگ‌ترين مفاخر فرهنگي ايران شاهنامه فردوسي است كه بايد در نمايشگاه كارهاي بيشتري براي شناساندن اين اثر انجام مي‌شد. چرا كه هر كسي اين كتاب را بخواند و فردوسي را بشناسد، متوجه مي‌شود كه زبان فارسي مديون شاهنامه است. نقل اين خاطره از حسنين هيكل سردبير روزنامه الاهرام مصر و يار نزديك جمال عبدالناصر براي درك اهميت شاهنامه فردوسي كافي است؛ وقتي از وي مي‌پرسند چگونه اسلام زبان عربي را به هر سرزمين از مصر تا شمال آفريقا برده اما در ايران با وجود پذيرش اسلام، زبان مردم عربي نشده، پاسخ داد: به اين دليل كه ايراني‌ها فردوسي و شاهنامه داشتند و ما نداشتيم.

  • به‌نظر شما عمده‌ترين نقاط قوت و ضعف غرفه ايران در اكسپو ميلان چه بود؟


از آنجا كه موضوع اكپو 2015 امنيت غذايي، استفاده بهينه از آب در توليد محصولات كشاورزي و آينده تغيير آب و هوا در جهان است، در اين نمايشگاه تنوع محصولات كشاورزي، امكانات و توانمندي‌هاي ايران در اين عرصه تا آنجا كه مقدور بوده نشان داده شده است. در حوزه اقتصادي نمي‌توانم اظهارنظر كنم اما در حوزه فرهنگي اگر مي‌توانستيم از هنرهاي نمايشي مانند تئاتر استفاده و برنامه‌هاي خوبي اجرا كنيم، بهتر بود. بايد از نمايش‌هاي كوتاه استفاده مي‌شد كه بتواند در زمان 10تا 15دقيقه مخاطبان را جذب كند. كارهايي براي استفاده از عروسك‌ها يا اجراي موسيقي ايراني انجام شده كه مي‌توانستيم اين كارها را با نمايش‌هاي كوتاه كامل كنيم.

  • به‌نظر شما بايد به چه نكاتي براي شناساندن بهتر توانمندي‌هاي ايران در اكسپو ميلان توجه مي‌شد؟

بايد در شناساندن بهتر مواد غذايي كار كنيم. گرچه در زمينه بسته‌بندي كالاها كارهاي خوبي شده اما ما مي‌توانيم بسياري از محصولات را در قالب بسته‌بندي‌هاي ماندگار عرضه كنيم. حتي اين بستر براي صادرات برخي انواع ميوه و سبزي با بسته‌بندي شكيل و ماندگاري بالا وجود دارد تا اين محصولات به سرعت به بازار عرضه شود. مثلا اكنون خانوارهاي اروپايي برخلاف ايراني‌ها محصولات جاليزي مانند هندوانه و خربزه را در قالب برش‌هاي كوچك استفاده مي‌كنند كه مي‌توان با بسته‌بندي مناسب و بالا بردن ارزش افزوده، اين محصولات را متناسب با نياز بازارهاي خارجي عرضه كرد.

  • وزارت ارشاد چه برنامه‌اي براي شناساندن فرهنگ و هنر ايراني در اين نمايشگاه‌ها دارد؟

وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي فرهنگ، ادب، هنر، تمدن و ميراث فرهنگي ايران با ابزارهايي مانند ترجمه كتاب‌ها، دوبله فيلم‌ها، اعزام گروه‌هاي موسيقي، هنري و نمايشي و معرفي بسياري از آيين‌ها و سنت‌هايي است كه براي ساير كشورها ناشناخته مانده است.

  • غرفه‌اي كه مي‌توانست بهتر باشد

اينكه بگويم غرفه ايران در اكسپو به‌طور كامل معرف فرهنگ، هنر، آداب و رسوم و شرايط اجتماعي ماست، نه اينگونه نبوده است. در اين غرفه بخش ناچيزي از آنچه در داخل ايران داريم در حوزه‌هاي فرهنگ و هنر يا كشاورزي كه موضوع امسال نمايشگاه است، به نمايش درآمده است.البته احداث رستوراني كنار غرفه ايران و عرضه انواع غذاهاي ايراني تا حدودي شرايط را براي آشنايي بازديدكنندگان با اين مزيت‌هاي ايران فراهم كرده است.

کد خبر 307644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha