همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد پروژه تونل‌های مسیر گذر از ارتفاعات الله‌اکبر محور قوچان -درگز که ایران را به آسیای میانه متصل می‌کند باید ظرف سه سال به انجام برسد.

akhoundi

به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، عباس آخوندی عصر پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی حفر تونل‌های مسیر گذر از ارتفاعات الله‌اکبر محور قوچان -درگز عنوان کرد: کوه‌های الله اکبر یکی از مرتفع‌ترین نقاط ایران در شمال خراسان است. اکنون با اجرای این پروژه درصدد آن هستیم که از این کوه‌ها عبور کنیم و شرایط مبادلات فرهنگی و اقتصادی با کشورهای آسیای میانه را بهبود بخشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه در دنیای جدید به حوزه‌های تمدنی توجه ویژه‌ای می‌شود، افزود: در خراسان کوه‌های الله اکبر را داریم که اگر از دل آن‌ها عبور کنیم به راحتی به آسیای میانه متصل می‌شویم و ایران محور توسعه در منطقه خواهد بود. همچنین کویر کوه در منطقه جنوب کشور موجب اتصال ایران به حوزه کشورهای بین النهرین می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه بیش از چهار هزار متر تونل در این پروژه احداث می‌شود، تاکید کرد: کارهای مهندسی این پروژه انجام شده و از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود و باید ظرف سه سال عملیاتی شود؛ علی‌رغم مسیر سختی که در پیش رو است.

وی با اشاره به آغاز ساخت آزادراه قوچان-مشهد در آینده نزدیک نیز تصریح کرد: با توجه به ساخت آزادراه قوچان-مشهد و کاهش طول مسیر تردد، این مسیر در دو محور شرق - غرب و شمال - جنوب قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مبادلات میان ایران و ترکمستان عنوان کرد:با توجه به مذاکراتی که مابین هیأت‌های ایرانی و ترکمنستانی انجام گرفت متوجه شدیم که دولت ترکمستان علاقه‌مند هستند تردد کمتری از مرز باجگیران داشته باشند و عمده دلیل آن‌ها به دلیل فاصله 30 کیلومتری باجگیران تا پایتخت ترکمنستان است.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید پایانه لطف‌آباد را به عنوان یک پایانه حمل و نقل مهم ایران معرفی کنیم. این گمرک با وسعت 16 هکتار طی دو سال گذشته شرایط مناسبی داشته است و ظرفیت تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین پایانه‌های کشور را داراست.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: عملیات اجرایی آزادراه قوچان -مشهد در دو ماه آینده آغاز می‌شود.

آخوندی با اشاره به برخی از پروژه‌های ریلی در سطح کشور نیز عنوان کرد: مذاکرات برای پروژه‌های ریلی قطار تهران - مشهد و قطار مشهد گرگان به‌خوبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: این پروژه که از مسیر شهرستان قوچان عبور می‌کند پس از اجرای پروژه جاده جدید درگز از مسیر کبکان-دوغایی باعث سهولت تردد و دسترسی به حمل و نقل ریلی شهروندان درگزی می‌گردد.

وی افزود: اجرای این پروژه منجر به کاهش 65 کیلومتری مسیر درگز به قوچان می‌گردد و موجب بهبود مسیر ترانزیتی گمرک لطف‌آباد و سهولت ارتباطی میان دو کشور ایران و ترکمستان می‌شود.

در ادامه محمد مقدوری معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: عملیات اجرایی حفر تونل‌های مسیر گذر از ارتفاعات الله‌اکبر محور قوچان -درگز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حلقه ارتباطی شبکه راهی ترانزیتی استان است.

کد خبر 307600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha