چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

الهام مرادی: آمار‌ها می‌گویند با شروع سال تحصیلی جدید حدود ۲۵درصد به میزان تردد شهروندان در شهرهای بزرگی مثل تهران افزوده می‌شود.

سرویس مدرسه

اين مسئله، بار ترافيكي سنگيني را به معابر شهر تحميل مي‌كند. هر چند سامانه‌هاي حمل‌ونقل درونشهري طي روزهاي نخست مهرماه اين آمادگي را دارند تا ميزباني اهالي علم را به‌عهده بگيرند اما ايجاد يك سامانه كاملاً تخصصي آمد و شد ويژه كودكان و نوجوانان ضروري به‌نظر مي‌رسيد. چند سالي است كه با مشاركت سازمان تاكسيراني، وزارت آموزش و پرورش و پليس راهور، طرح موفق سرويس ويژه مدارس به اجرا در آمده است تا دانش‌آموزان با ايمني و سرعت بيشتري در خانه دوم‌شان حضور يابند. هم‌اكنون بسياري از خانواده‌ها كه با مزاياي متعدد اين طرح آشنايي پيدا كرده‌اند، ترجيح مي‌دهند كه از اين سامانه براي تردد راحت فرزندانشان بهره ببرند. در اين صفحه هم با ويژگي‌ها و نقاط مثبت طرح سرويس ويژه مدارس بيشتر آشنا خواهيد شد و هم از هزينه‌ها و چگونگي استفاده از اين خدمات مطلع مي‌شويد.

  • رانندگاني با سلامت اخلاقي

فرزندان ما از هر جنس و گروه سني كه باشند، در مسير خانه تا مدرسه و بالعكس در معرض خطرات مختلفي قرار مي‌گيرند. بعضي از اين آسيب‌ها ممكن است به جز حال، آينده آنان را هم تحت‌الشعاع قرار دهد. بنابراين مهم است تمهيدات لازم فراهم‌ آيد تا مدت زماني را كه دانش‌آموزان ناگزير هستند براي رسيدن از خانه به مراكز آموزشي يا بر عكس طي كنند، در محيطي امن به سر برند. از اين‌رو رانندگان خودروهايي كه وظيفه نقل‌ و انتقال دانش‌آموزان را برعهده دارند، بايد حتماً به لحاظ سلامت اخلاقي مورد تأييد باشند. سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني به خانواده‌ها اين اطمينان را مي‌دهد كه فرزندان خود را اگر با سرويس‌هاي مدرسه‌اي كه تاكسي هستند يا تحت نظارت تاكسيراني قرار دارند، روانه مراكز آموزشي كنند، از اين حيث با مشكلي مواجه نخواهند شد. زيرا همه رانندگان تاكسي از نظر سلامت اخلاقي و روحي گزينش شده و حائز شرايط مطلوب براي تاكسيراني هستند. به هر حال اگر از سرويس‌هاي خصوصي هم استفاده مي‌كنيد حتما به اين نكته توجه داشته باشيد.

  • رانندگاني كه سيگار نمي‌كشند

اينكه مصرف سيگار يا هر نوع دخانيات ديگر تا چه حد بر سلامت افراد تأثير منفي دارد، بر كسي پوشيده نيست. اما شايد كمتر به اين موضوع توجه كرده باشيم كه فرد سيگاري تنها سلامت خود را به خطر نمي‌اندازد بلكه با سلامت افراد ديگري كه در اطرافش ناگزير از استشمام دودي هستند كه او وارد فضاي پيرامونش مي‌كند، هم بازي مي‌كند. به‌عبارت ديگر اگر راننده سرويس مدرسه فرزند ما حين انتقال دانش‌آموزان از مدرسه به خانه يا بالعكس دخانيات استعمال كند، قدر مسلم دود ناشي از آن در فضاي خودرو پخش مي‌شود و راهي به جز ريه‌هاي فرزندان ما نمي‌يابد. ضمن اينكه دانش‌آموزاني كه شاهد استعمال سيگار توسط راننده هستند، درواقع تجربه‌اي نادرست را شاهد خواهند بود. زيرا ممكن است به‌طور غيرمستقيم آنها نيز آموزش ببينند يا ترغيب شوند. بنابراين براي تمامي تاكسيراناني كه به‌عنوان سرويس مدرسه در اين سال تحصيلي فعال هستند، استعمال دخانيات حين انجام وظيفه ممنوع شده است. آنهايي كه سرويس مدرسه خصوصي مي‌گيرند، حتما به غيرسيگاري بودن راننده توجه داشته باشند.

  • سرويس‌هايي كه معاينه فني شده‌اند

براي يك لحظه تصور كنيد خودرويي كه دارد فرزند دلبند شما را به مدرسه مي‌رساند، قادر به ترمز گرفتن نيست. خدايي ناكرده همين نقص كوچك در سيستم خودرو اگر پيش بيايد مي‌تواند منجر به حادثه‌اي جبران‌ناپذير شود. با توجه به اينكه جابه‌جايي دانش‌آموزان دغدغه اصلي والدين است، ايمني تردد آنها و بالطبع ايمني خودروهاي سرويس مدارس از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. يك عامل مهم در تصادفات فوتي در سوانح رانندگي به نقص‌ فني خودرو‌ها بازمي‌گردد. درحالي‌كه با معاينه‌ فني مستمر و كارآمد در مراكز معاينه ‌فني، ايمني خودروهاي عبوري مورد بررسي قرار مي‌گيرد و هشدارهاي لازم به رانندگان داده مي‌شود. ضمن اينكه با معاينه ‌فني، كنترل سوخت‌رساني و تنظيم موتور انجام مي‌شود و مي‌توان از افزايش آلايندگي در شهر جلوگيري كرد. فراموش نكنيم كه علت افزايش سرطان در كودكان افزايش آلاينده‌هاست. بنابراين تاكسي‌هاي سرويس مدرسه همگي بايد برگه معاينه‌ فني داشته باشند. شما هم اگر از سرويس‌هايي خارج از خودروهاي تاكسي استفاده مي‌كنيد حتما از رانندگان‌شان، كارت انجام معاينه فني بخواهيد.

  • رانندگاني كه آموزش ديده‌اند

با هماهنگي‌هاي انجام شده با پليس راهور، از نيمه دوم شهريورماه سال‌جاري رانندگان تاكسي كه قرار است وظيفه جابه‌جايي دانش‌آموزان را برعهده داشته باشند، تحت آموزش قرار گرفته‌اند. اين كلاس‌هاي آموزشي در 2زمينه آموزش اخلاق حرفه‌اي ويژه سرويس مدارس و نيز آموزش قوانين راهنمايي و رانندگي برگزار شده است. ضمن اينكه كتابچه آموزشي هم كه مكمل اين آموزش‌هاست، تهيه شده تا رانندگان سرويس‌ها در مجموع با نحوه برخورد با دانش‌آموزان و حتي خطراتي كه ممكن است آنها را تهديد كند، بيشتر آشنا شوند. به‌طوري كه حتي آموزه‌هايي هم درخصوص چگونگي رفتار با گروه‌هاي مختلف سني در اختيار رانندگان تاكسي كه سرويس مدرسه هستند قرار گرفته است. در كنار اينها بروشورهايي هم به‌منظور افزايش سطح آگاهي دانش‌آموزان در داخل سرويس‌هاي مدارس تعبيه شده تا مثلا نكات ايمني در سوار و پياده‌شدن از سرويس خصوصاً درباره خودروهاي ون را به بچه‌ها گوشزد كند. اگر قرار است از سرويسي خارج از تاكسيراني استفاده كنيد حداقل سراغ با تجربه‌ها برويد كه با مسائل ايمني مربوط به جابه‌جايي دانش‌آموزان آشنايي داشته باشند.

  • مي‌توانيد شكايت يا انتقاد كنيد

اگر درخصوص سرويس مدرسه فرزندتان با مشكل مواجه شديد، اصلاً نگران نباشيد. در پشت برچسب سرويس مدرسه، شماره رسيدگي به شكايات، انتقادات و پيشنهادها ارائه شده است. در تهران شما مي‌توانيد درصورت بروز هرگونه مشكلي با تلفن ۱۸۸۸ تماس گرفته و مورد را با ذكر كد شناسايي كه براي آن خودرو و راننده‌اش تعريف شده و در برچسب آمده بيان كنيد. ضمن اينكه شماره پيامك ۳۰۰۰۴۲۴۶ نيز سامانه‌اي پاسخگو به مشكلات احتمالي است كه ممكن است حين استفاده از سرويس مدرسه با آن مواجه شويد. مطمئن باشيد سازمان تاكسيراني به سرعت به مشكل شما در خصوص سرويس مدرسه فرزندتان رسيدگي مي‌كند. البته اين ‌‌امر مستلزم آن است كه شما از تاكسي‌ها براي سرويس مدرسه دانش‌آموزتان استفاده كرده باشيد يا اگر خودروي پلاك سفيد به دانش‌آموزتان سرويس‌دهي مي‌كند، آن خودرو هم تحت پوشش تاكسيراني باشد. مسلما شكايت از سرويس‌هاي مدرسه كه به شكل خصوصي فعاليت مي‌كنند بايد از طريق مراجع قضايي انجام شود كه خب، مراحل خود را دارد.

  • سرويس‌هايي كه بيمه شده‌اند

شايد خيلي از شما بر اين باور باشيد كه بيمه شخص ثالث خودروهاي پلاك سفيد به‌معناي داشتن بيمه سرويس مدرسه است، درحالي‌كه اين تصوري اشتباه است. سرويس مدرسه خدمات بيمه ويژه‌اي را ارائه مي‌دهد كه البته اين موضوع فقط شامل حال دانش‌آموزاني مي‌شود كه از سرويس مدرسه تحت پوشش سازمان تاكسيراني استفاده مي‌كنند. گرچه همه تاكسي‌هايي كه موفق مي‌شوند برچسب سرويس مدرسه را دريافت كنند، حتماً بايد آزمايش‌هاي مربوط به مراكز معاينه‌ فني را پشت سر گذاشته باشند و از سلامت ترمز، موتور، چراغ‌ها و در يك كلام از سلامت خودرويشان مطمئن باشند، اما از آنجايي كه بروز هر حادثه‌اي مي‌تواند غيرقابل پيش‌بيني باشد، سازمان تاكسيراني شاخص بيمه را هم براي اين تاكسي‌ها كه وظيفه جابه‌جايي فرزندان شما را برعهده دارند، تعريف كرده تا خدايي ناخواسته اگر حادثه‌اي پيش آمد، هزينه‌اي به خانواده تحميل نشود. پس والدين از اين نظر هم خيالشان راحت باشد. سرويس‌هاي خصوصي هم مي‌توانند اين بيمه‌ها را داشته باشند، پس شما از آنها هم مي‌توانيد اين موضوع را مطالبه كنيد.

  • انتخاب شما مهم است

برخي والدين به خيال اينكه در هزينه‌ها صرفه‌جويي مي‌كنند، ترجيح مي‌دهند خودشان سرويس مدرسه فرزندشان را انتخاب كنند و گاهي ديده شده خانواده‌هايي كه دانش‌آموزان‌شان با هم به يك مدرسه مي‌روند به‌طور توافقي و بدون در جريان بودن مسئولان مدرسه، يك خودروي شخصي را انتخاب كرده و با راننده براي نقل و انتقال فرزندان‌شان به توافق مي‌رسند، غافل از اينكه با اين كار تا چه اندازه شرايط را براي وقوع اتفاقات و حوادث ناخوشايند فراهم مي‌كنند. اين كار بدترين شيوه انتخاب سرويس مدرسه است چرا كه به گفته پليس، بسياري از حوادث تلخ از تصادفات و سوانح رانندگي گرفته تا برخي بي‌اخلاقي‌هاي گزارش شده مربوط به سرويس‌هاي مدارسي بوده كه خانواده‌ها به همين شيوه انتخاب كرده‌اند.

  • چطور سرويس مدرسه بگيريم

همه والديني كه مي‌خواهند از خدمات سرويس‌هاي مدرسه زيرنظر تاكسيراني بهره‌مند شوند كافي است به مدرسه فرزندان‌شان مراجعه كرده و فرم مخصوص سرويس مدرسه را پر كنند. مسئولان مدرسه هم طي هماهنگي‌هايي كه با شركت‌هاي تاكسيراني دارند، درخواست والدين و مسيرهاي ترددي دانش‌آموزان را در اختيار آنها قرار مي‌دهند. اين شركت‌ها هم با توجه به راننده‌هاي ويژه خود نسبت به برنامه‌ريزي تردد دانش‌آموزان از خانه به مدرسه و برعكس اقدام خواهند كرد. والديني كه قصد دارند براي فرزندان‌شان سرويس مدرسه بگيرند، بهتر است قبل از شروع سال تحصيلي اين كار را انجام بدهند تا با مشكل مواجه نشوند. شما مي‌توانيد در فرم‌تان، درخواست راننده خانم هم داشته باشيد. همين سال گذشته در تهران، 4هزار راننده سرويس مدرسه خانم داشتيم.

  • نرخ سرويس‌ها قانوني و مشخص است

گاهي ممكن است رانندگان خودروهايي كه براي سرويس مدرسه اعلام آمادگي مي‌كنند، ارقام نجومي را پيشنهاد بدهند.‌‌ همانطور كه تا چند سال قبل با توجه به اينكه مرجع ويژه‌اي براي رسيدگي اختصاصي به اين امر وجود نداشت، اين مشكل بعضاً ديده مي‌شد و خانواده‌ها در ‌‌نهايت ناگزير مي‌شدند مبلغ درخواستي آنان را بپردازند. اما با ورود سازمان تاكسيراني به اين مقوله و ارائه خدمات سرويس‌دهي به دانش‌آموزان توسط تاكسي‌ها، اين سازمان هر ساله با جلسه‌ها و توافقاتي كه با ارگان‌هاي ديگر دارد، نرخ سرويس مدرسه را به شوراي اسلامي شهر پيشنهاد مي‌دهد و بعد از بررسي‌هاي لازم و درنظر گرفتن نرخ تورم و شرايط خانوارها، هزينه مورد نظر براي جابه‌جايي دانش‌آموزان توسط سرويس‌ها تصويب مي‌شود. به‌طوري كه هيچ تاكسي‌راني كه به‌عنوان سرويس مدرسه به دانش‌آموزان خدمات‌دهي مي‌كند، حق دريافت ريالي اضافه‌تر از هزينه به تصويب رسيده را ندارد. پس نگران پرداخت هزينه‌هاي گزاف هم نباشيد. امسال طبق مصوبه شوراي شهر، 20درصد به كرايه‌هاي سال گذشته سرويس‌هاي تاكسي سواري و ون و 15درصد به كرايه‌هاي سال گذشته اتوبوس‌ها اضافه شده كه در اين جدول ملاحظه مي‌كنيد. جدول، مبلغ كرايه ماهانه است كه براي 26روز سرويس‌دهي درنظر گرفته شده. براي مدارسي كه پنجشنبه‌ها تعطيل هستند،‌اين اعداد مقداري كمتر مي‌شود.

  • جدول كرايه سرويس مدرسه در تهران
مسافت خانه تا مدرسه كرايه خودروي سواري كرايه خودروي ون كرايه اتوبوس
5 كيلومتر 960000 ريال 576000 ريال 250000 ريال
5 تا 10 كيلومتر 1092000 ريال 626000 ريال 280000 ريال
10 تا 15 كيلومتر 1224000 ريال 708000 ريال 320000 ريال
15 تا 20 كيلومتر 1392000 ريال 744000 ريال 360000 ريال
20 كيلومتر به بالا توافقي توافقي توافقي

 

  • وقتي از ايمني حرف مي‌زنيم
  • والدين، رانندگان و دانش‌آموزان هر يك به‌صورت جداگانه وظايفي را درباره استفاده از سرويس مدارس دارند تا ميزان ايمني و سلامت تردد روزانه را بالا ببرند. در اين بخش چند نكته مهم ايمني استفاده از سرويس مدارس را بخوانيد.

    به فرزندانتان بگوييد كه در داخل سرويس مدرسه به هم چيزي پرتاب نكنند زيرا ممكن است به راننده اصابت كند و حادثه‌اي ايجاد شود.

    از دانش‌آموزان بخواهيد با صداي بلند صحبت نكنند. صداي همهمه بچه‌ها در خودرو سبب حواس پرتي راننده وتوجه نكردن او به محيط بيرون و كاهش تمركز و عكس‌العمل به اتفاقات بيرون، از جمله چراغ قرمز و هشدارهاي پليس مي‌شود. هيچ‌گاه با راننده صحبت نكنند چرا كه ممكن است سبب تصادف شود.

    از دانش‌آموزان بخواهيد در داخل وسيله نقليه غذا نخورند چون درصورت بروز مشكل، راننده هنگام رانندگي نمي‌تواند به آنها كمك كند. به آنها بگوييد سر و دست‌ها را از پنجره سرويس بيرون نياورند.

    از فرزندان‌تان بخواهيد كه به حرف رانندگان سرويس مدرسه مانند شما گوش دهند.

    سعي كنيد فرزند‌‌تان را بموقع آماده كنيد تا سرويس مدرسه و دانش‌آموزان ديگر، معطل رسيدن فرزند شما به سرويس نشوند.

    حتما از فرزندتان بخواهيد كه در داخل سرويس مدرسه از كمربند ايمني استفاده كند.

    کد خبر 307488

    برچسب‌ها

    دیدگاه خوانندگان امروز

    پر بیننده‌ترین خبر امروز

    نظر شما

    شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
    captcha