دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

سوریه پس از ۴ سال جنگ و درگیری هنوز ناآرام است.

 جرمي بوئن،رئيس بخش خاورميانه بي‌بي‌سي جهاني كه به تازگي دوهفته‌اي را در سوريه بوده در يادداشت خود مي‌گويد بر خلاف اظهارنظرهاي كشورهاي غربي، در قلب سوريه اوضاع خوب است و كسي نمي‌تواند به سقوط اين شهر ودولت سوريه فكر كند.

هر نوع پيش‌بيني درباره سقوط دمشق را فراموش كنيد. شهري كه من از آن طي روزهاي گذشته بازديد كردم كاملا عادي است و همه‌‌چيز در آن خوب پيش‌مي‌رود. دولت سوريه بهترين واحدهاي نظامي خود را براي حفاظت از پايتخت به‌كار گرفته است. نظاميان سوري كه من ديدم روحيه خوبي داشتند. واحدهاي نظامي يكپارچه‌اي دارند و موقعيت و روحيه‌شان مانند تجهيزات و تسليحات‌شان عالي است.

يكي از مناطق مهم در حومه دمشق، محله جوبر است كه براي گروه‌هاي شورشي و نيروهاي دولت سوريه مهم است. جوبر يكي از دروازه‌هاي منطقه غوطه‌شرقي است و شورشيان مي‌خواهند به اين منطقه مهم دسترسي داشته باشند. دولت سوريه هم جوبر را نياز دارد چون مي‌خواهد به وسيله آن از قلب دمشق كه كاخ رياست‌جمهوري درآن قرار دارد حفاظت كند. جيش الاسلام كه حالا به يكي از گروه‌هاي قدرتمند تبديل شده طي روزهاي گذشته چندين حمله را به غوطه‌شرقي انجام داده است. نيروهاي اين گروه تلاش دارند مواضع خود را در اين منطقه حفظ كنند اما با واكنش ارتش سوريه اين مسئله هم تنها يك فراز و فرود ديگر در درگيري‌هاي سوريه به‌حساب مي‌آيد.

به‌خاطر درگيري‌ها قيمت‌ها در سوريه افزايش شديدي پيدا كرده اما اقتصاد سوريه هنوز دارد كار مي‌كند. ارتش سوريه در سال‌جاري شكست‌هايي ازجمله در ادلب و پالميرا داشت. رئيس‌جمهور سوريه اما يك مثلث حيات دارد: روسيه، ايران و حزب‌الله. روسيه مشغول گسترش حضور نظامي خود در سوريه است، نيروهاي حزب‌الله همچنان در حال نبرد در مناطق مرزي لبنان هستند و ايران هم هنوز حامي حياتي سوريه به‌حساب مي‌آيد.

كشورهاي ثروتمند غربي تازه آنچه همسايه‌هاي سوريه از مدت‌ها قبل مي‌دانستند را فهميده‌اند. خشونت و سيل پناهجويان صادرات جنگ سوريه است كه كشورهاي غربي تازه فهميده‌اند بايد برايش فكري كنند. آنها مي‌گويند به فكر پناهجويان افتاده‌اند اما كمك‌هاي خود به سازمان‌هايي مانند برنامه جهاني غذا را كاهش داده‌اند. بودجه برنامه جهاني غذا براي خوراك هر نفر در سوريه از 30دلار به ماهانه 12.5دلار كاهش پيدا كرده كه پول 3همبرگر است!

گروه‌هاي شورشي در سوريه طيف وسيعي از عقايد و ايدئولوژي‌ها را دارند. آنها علاوه بر جنگ با دولت با خودشان هم درگير هستند. روسيه و آمريكا اختلاف‌هاي جدي دارند و به همين‌خاطر به‌نظر نمي‌رسد بتوانند عزم جدي براي پايان خشونت‌ها داشته باشند. با تجربه‌اي كه از 2هفته حضور در ميدان‌هاي نبرد داشتم سوريه، از رسيدن به يك توافق سياسي بسيار دور است. در سوريه هنوز ديناميك جنگ مهم است نه سياست و ديپلماسي.

کد خبر 307269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha