همشهری‌آنلاین: نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون برجام از عملکرد سعید جلیلی و تیم مذاکره کننده سابق انتقاد کرد.

خانه ملت نوشت: نایب رییس مجلس در نشست کمیسیون برجام با حضور سعید جلیلی و اعضای سابق تیم مذاکره کننده گفت: اگر در آن زمان که سه قطعنامه به تصویب رسید نقد و بررسی هایی صورت می‌گرفت می توانستیم به نقش دولت که نقش بازدارنده داشت کمک کنیم. ما بارها از شما برای حضور در کمیسیون امنیت دعوت کردیم اما تنها شما یک بار در جلسات حضور پیدا کردید اگر اجازه می‌دادید بحث و مباحثه‌ای صورت می‌گرفت احتمال داشت تصویب قطعنامه 1929 به تاخیر می‌افتاد و یا حتی تصویب نمی‌شد.

وي گفت: در این تردیدی نیست که در اجرای برجام و چه در مسائل دیگر پیشرفت کردیم و این پیشرفت به قدرت جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد. قدرت ما تعیین کننده است اگر در سال‌های پیش رو قدرتمان کاهش پیدا کند ممکن است بازیمان به هم بخورد اما اگر قدرتمان افزایش پیدا کند با شرایط بهترین از وضعیتمان عبور خواهیم کرد.

نگاه ابوترابی به تفاوت های دو مقطع مذاکرات/بارها از تیم مذاکره کننده سابق برای حضور در کمیسیون امنیت دعوت کردیم اما تنها شما یک بار در جلسات حضور پیدا کردید

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ابزار گفت‌وگو با نظام حاکم بر جهان قدرت است بنده تفاوت ویژه‌ای بین دو مقطع مذاکرات می‌بینم مقطعی که شما مدیریت تیم را برعهده داشتید که کمترین نقد و مباحثه‌ای در آن زمان صورت نمی‌گرفت و مقطعی که امروز ما دارای فضای نقد شده‌ایم که شخصا این فضا را می‌پسندم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اعتقاد بنده این است که اگر در آن زمان که سه قطعنامه به تصویب رسید نقد و بررسی هایی صورت می‌گرفت می توانستیم به نقش دولت که نقش بازدارنده داشت کمک کنیم. ما بارها از شما برای حضور در کمیسیون امنیت دعوت کردیم اما تنها شما یک بار در جلسات حضور پیدا کردید اگر اجازه می‌دادید بحث و مباحثه‌ای صورت می‌گرفت احتمال داشت تصویب قطعنامه 1929 به تاخیر می‌افتاد و یا حتی تصویب نمی‌شد.

  • ابوترابی: در برجام صراحتا از واژه لغو تحریم ها صحبت شده است

وی با اشاره به قطعنامه 2231 گفت: ما از دو منظر می‌توانیم به این قطعنامه نگاه کنیم، می‌توانیم نقدهایی که بر آن هست را ببینیم اما به نظر من می‌رسد که اگر مفاد قطعنامه را ببینیم نظرها نسبت به نقدها تغییر می‌کند. اولا فرمودید لغو نیست و از واژه تعلیق در قطعنامه استفاده شده است در صورتی که در قطعنامه صریحا تحت عنوان لغوها مفادی آمده است که در این قطعنامه لغو تمام قطعنامه‌های گذشته نام برده است.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه قطعنامه‌ها یعنی اجماع قدرت‌های جهانی علیه ایران ادامه داد: در سایه تلاشی که دیروز گروه‌های هسته‌ای ما داشتند و مدیریت شخص مقام معظم رهبری ما توانسته‌ایم که در برابر این قطعنامه‌ها بایستیم و شورای امنیت را مجبور کنیم به این که قطعنامه‌ای صادر کند که در آن لغو تمامی قطعنامه‌های گذشته را عنوان کند که این پیروزی بسیار بزرگی است و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.

وی ادامه داد: در بند 8 قطعنامه آمده است وفق ماده 41 منشور ملل متحد تصمیم گرفته می‌شود که در 10 سال پس از روز توافق برجام به نحو تعیین شده تمام مفاد این قطعنامه باید لغو شود. هیچ کدام از قطعنامه‌های مذکور در بند فصل 7 منشور ملل متحد نباید ادامه پیدا کند. به نظر من این دستاوردها پیروزی یک نظام بر همه قدرت‌های مسلط در جهان است.

  • حضور ایران ذیل فصل 7 قابل انکار نیست و با لبخند موضوعات حل نمی شود

ابوترابی با اشاره به صحبت‌های عسگری عنوان کرد: در قطعنامه 1929 به صراحت آمده است که این قطعنامه ذیل بند 41 فصل هفت از منشور سازمان ملل است، آن‌ها به روشنی ما را ذیل فصل 7 آورده‌اند اما شما می‌فرمایید که بدون احراز تهدید امنیت و صلح بین الملل نمی‌توانم ذیل این فصل ایران را بیاورند اما آن‌ها دقیقا این کار را کرده‌اند، وقتی در متن قطعنامه هست قابل انکار نیست، با لبخند هم این موضوع حل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در قطعنامه 2231 فصل 7 عنوان نشده است و تنها به بند 41 اشاره می‌شود چرا که می‌خواهند مفاد این بند را نقض کنند. در مکانیزم ماشه نظام فکر کرده است که مباحثات زیادی صورت گرفته است، تیم مذاکره کننده نیز تلاش خود را کرد، تنها راهکاری که به آن رسیدند این بود که همین مکانیزم ماشه بود البته کاش این مکانیزم وجود نداشت.

عضو کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: اگر قدرت ایران ضعیف شود مکانیزم ماشه هم نباشد غرب می‌تواند نظر خود را از طریق سازمان ملل اعمال کند.

کد خبر 307235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha