براساس آمار سازمان بهزیستی کشور ۹۲ هزار و ۳۵۷ نفر در پشت نوبت خدمات بهزیستی کشور قرار دارند که برخی از این افرادبیش از ۲سال در نوبت مانده‌اند تا شاید بتوانند از حداقل کمک‌های این سازمان استفاده کنند.

اجتماع

تعداد زيادي از اين افراد را نيز معلولاني تشكيل مي‌دهند كه قابليت توانمند‌سازي‌ ندارند.مستمري درنظر گرفته شده براي معلولان 53هزار تومان است و حتي با احتساب يارانه 45هزار توماني هم گرهي از مشكلات اين افراد باز نمي‌كند. در چنين شرايطي فعالان حوزه حقوق معلولان مي‌گويند تسريع در تصويب طرح حمايت از 6ميليون نيازمند در مجلس كه برخي از معلولان را نيز پوشش مي‌دهد، كمك قابل توجهي به بهبود شرايط زندگي سخت اين افراد مي‌كند.

رئيس جامعه معلولان ايران با بيان اينكه ‌دولت بايد نگاه واقع بينانه به نياز معلولاني كه قابليت توانمند‌سازي‌ ندارند داشته باشد، خواستار تخصيص بودجه لازم به اين افراد در برنامه ششم توسعه شد و به همشهري گفت: «اكنون اين افراد از حداقل حقوق يعني ماهي 53هزار تومان بهره‌مند هستند تقريبا روزي نيم دلار مي‌شود كه اين حداقل حقوق با استانداردهاي جهاني هم سازگاري ندارد. اما براساس آنچه در سازمان بهداشت جهاني به تصويب رسيده براي حداقل‌هاي زندگي در دنيا يك و نيم دلار درنظر گرفته شده است.»

علي همت محمود نژاد با اشاره به قانون جديد حمايت از معلولان توضيح ‌داد:«براساس آنچه در اين قانون آمده قرار است حداقل مستمري كه به معلولان پرداخت مي‌شود 700هزار تومان يعني معادل حداقل دستمزد يك كارگر باشد كه اميدواريم اين قانون هر چه زودتر به تصويب برسد.

به موازات اين موضوع، طرح حمايت از 6ميليون نيازمند ازكارافتاده‌اي كه در مجلس در حال بررسي است مي‌تواند گره‌گشاي زندگي خيلي از اين افراد باشد. واقعيت اين است كه معلولاني كه قابليت توانمند‌سازي‌ ندارند هم از نظر وضعيت اقتصادي در كف جامعه قرار دارند و در همين گروه 6ميليون نفر قرار مي‌گيرند.بنابراين لازم است دولت نسبت به برطرف كردن مشكلات اين قشر از جامعه كه تريبون دولتي هم ندارند اقدام كند و نمايندگان مجلس هم هرچه زودتر تكليف اين لايحه را مشخص كنند تا قبل از پايان دوره‌نهم بتوانند اقدامي اساسي براي اين نيازمندان انجام دهند.»

به گفته رئيس جامعه معلولان ايران براساس آمارهاي سازمان بهداشت جهاني 3تا 7درصد جمعيت هر كشوري را معلولان تشكيل مي‌دهند كه با اين محاسبه در كشور ما حدود 2ميليون و 100هزار معلول وجود دارد كه اكنون يك ميليون و 450هزارمعلول تحت پوشش بهزيستي هستند و بقيه پشت‌نوبتي محسوب شده و يا هيچ خدمتي به آنها ارائه نمي‌شود.

  • توجه بيشتر به طرح حمايت از نيازمندان

مديرعامل انجمن باور معلولان نيز خواستار حمايت بيشتر دولت از معلولاني است كه قابليت توانمند‌سازي‌ ندارند و با حداقل امكانات زندگي مي‌كنند. سهيل معيني از نمايندگان مجلس هم مي‌خواهد در بودجه برنامه ششم توسعه سهم معلولان را از منابع بيشتر كنند تا اين افراد بتوانند زندگي آسان تري را تجربه كنند.

او به همشهري مي‌گويد:« آنچه به‌عنوان مستمري به اين افراد پرداخت مي‌شود حتي قابليت برطرف كردن نيازهاي ابتدايي اين افراد را هم ندارد اين در حالي است كه معلولان با درجه معلوليت شديد نياز به حمايت‌هاي خاصي دارند كه بايدتوسط دولت و نمايندگان منابع بودجه‌اي آن تصويب و اجرايي شود.»

معيني با بيان اينكه به‌عنوان يكي از نمايندگان جامعه معلولان كه ارتباط مستمري هم با نمايندگان مردم در خانه ملت دارد، از آنها مي‌خواهد كه در سياست‌هاي رفاه اجتماعي به نيازمندان و معلولان با شدت معلوليت بالا توجه ويژه‌اي داشته باشند،گفت:«مخصوصا الان كه به بررسي بودجه برنامه ششم نزديك مي‌شويم، شايسته است نمايندگان طرح حمايت از 6ميليون نيازمند را زودتر در دستور كار بررسي قرار دهند تا هر چه زودتر تكليف اين افراد مشخص شود. وكلاي محترم ملت بايد براي اين افراد اولويت ويژه‌اي قائل باشند و بودجه را به سمت افرادنيازمند و معلولان فاقد توانمندسازي سوق دهند.»

  • حمايت‌ها از معلولان جدي نيست

رئيس انجمن نداي معلولان ايران نيز با اظهار تأسف از پايين بودن حمايت‌هاي مالي از معلولان نيازمند در سال‌هاي گذشته به همشهري گفت:« اميدواريم با تصويب طرح حمايت از 6ميليون نيازمند از كار افتاده در مجلس و توجه و حمايت جدي دولت بتوانيم شاهد تغييرات خوبي در زندگي اين افراد باشيم. » محمود كاري با اشاره به اينكه سازمان‌هاي مردم‌نهاد حمايت از معلولان تمام تلاش خود را براي بهبود وضعيت زندگي معلولان انجام مي‌دهند و هر چند مدت يك‌بار جلساتي را با نمايندگان مردم در اين زمينه دارند از نمايندگان مي‌خواهد توجه جدي‌تري به اين موضوع داشته باشند. «تسريع در بررسي و تصويب طرح 6ميليون نفر» خواسته مشترك فعالان حوزه معلولان كشور است.

کد خبر 307131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha