همشهری آنلاین: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جهان آرمانی امام جواد (ع)، دنیای عاری از ظلم و جور و نبود هیچ فقیر است.

به گزارش ايرنا، حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسم اختتامیه اندیشه‌های آسمانی که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، افزود: امام جواد (ع)، امام جوانان و جوان امامان بودند و در دوران نوجوانی هدایت جامعه اسلامی را به دست گرفتند که این مساله افزون بر دشمنی بیش از پیش عباسیان، اعتراض برخی شیعیان نسبت به سن پایین ایشان را به همراه داشت.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي بیان کرد: حاکمان عباسی تلاش کردند که شخصیت علمی و دینی امام جواد (ع) را تخریب کنند اما ایشان در همان دوران نوجوانی در مناظره‌ای با دشمنان خاندان عصمت و طهارت (ع) و برخی از شیعیان معترض دشوارترین مسائل فقهی و علمی را گشودند و پیچیده‌ترین معادلات علم و حکمت را حل کردند.

وی اظهار کرد: معتصم عباسی از خوف محبوبیت امام جواد (ع) در بین مردم ایشان را از مدینه به محل حکومت خود در عراق فعلی دعوت کردند تا امام را در نزد خود داشته باشد و در نهایت پس از چند سال ناتوان از تخریب جایگاه ائمه اطهار (ع) در بین مردم ایشان را مسموم کرده و در جوانی به شهادت رساندند.

این پژوهشگر دینی گفت: در مناجاتی که از امام جواد (ع) به یادگار مانده است 13 مساله که ارکان انقلاب و ایجاد جهانی آرمانی عاری از ظلم است را تبیین کرده‌اند که فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فعالان مسجدی در جبهه عدل در سطح ملی و بین‌المللی باید بر این محور انجام گیرد.

رحیم‌پور ازغدی به تبیین راهکارهای امام جواد (ع) در مناجات نامه ایشان برای داشتن جهانی آرمانی پرداخت و گفت: بی طرف نبودن در برابر جبهه دشمن، دفاع از عدل و تبیین حقوق اجتماعی، گشایش راه‌های که دشمن آن را بسته است باید سرلوحه کار مسلمانان قرار گیرد.

وی بیان کرد: امام جواد (ع) مبارزه فرهنگی و علمی با کسانی که قصد پوشاندن حق و حقیقت را دارند، آنان که مهر باطل بر صداقت زده‌اند و حق‌کشی می‌کنند، منع‌کنندگان ترویج سبک زندگی اخلاقی، آنان که ارتکاب به گناه را افتخار می‌دانند و فساد را در جامعه گسترش می‌دهند را مورد تاکید قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: بنا به فرمایش امام جواد (ع) اهالی مسجد باید حامی تقواپیشگان، چراغ راه گمشدگان از مسیر الهی، تقویت‌کننده جبهه حق، بی‌دنباله کردن دستگاه جور و ستم، عامل کسادی بازار منکرات و پایان دادن به زندگی منکران، دفاع از مظلوم، سیرکننده گرسنگان، غمخوار بی پناهان و حافظ حقوق متقیان و مظلومان باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سراسر مناجات نامه امام جواد (ع) سیاسی و بر محور دفاع از حقوق مظلومان و مبارزه با ظالمان استوار است؛ ایشان معتقد به غنی شدن همه فقرا، احترام به بزرگترها، رفع اختلافات عمقی و خصومت‌‎ها، شادی دل‌ها و ایجاد جهانی آرمانی خواست تشیع هستند تا با ایجاد چنین جامعه‌ای زمینه ظهور مهدی موعود (عج) فراهم شود.

یک مفسر قرآن خراسانی نیز در این مراسم به تفسیر روایتی از امام رضا (ع) که حاوی 20 نکته تربیتی برای زندگی امروز مسلمانان و رسیدن به تقواست، پرداخت.

محمدعلی انصاری گفت: سفارش اول امام رضا (ع) به رعایت تقوا در زندگی و استمرار آن تا پایان عمر است که نخستین راه برای رسیدن تقوا شکر نعمات خداوند می باشد که موجب بهره‌وری و افزونی نعمت بر هر مسلمان می‌شود.

وی بیان کرد: یاری رساندن به مردم، مبارزه با هواهای نفس، ترس از خداوند، شناخت خداوند، داشتن بصیرت و اعتبار، انتخاب دوستان مدبر و اهل معرفت و بصیرت، داشتن مالی که آبروی مومن را در دنیا و اخرت حفظ کند، داشتن معرفت عقلانی، فرو بردن خشم، پرهیز از قضاوت ناعادلانه حتی نسبت به دشمن از دیگر راهکارهای امام رضا (ع) برای رسیدن به تقواست.

وی اظهار کرد: امام رضا (ع) عقلانیت، رعایت آداب در هر عمل، پرهیز از خودبینی و نخوت، داشتن تواضع، قدرشناسی، نپسندیدن هر آنچه بر خود نمی‌پسندی برای دیگران، عفو و بخشش را از دیگر راه‌های رسیدن به تقوا می‌دانند.

کد خبر 307128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha