همشهری آنلاین: استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نخبه‌پروری از درایت‌های امام جواد (ع) در دوران خفقان بوده است، گفت: اگر مسئولان خواهان پیشرفت در جامعه باشند، باید به موضوع نخبه‌پروری و گزینش نخبگان در جامعه توجه ویژه کنند.

امام جواد (ع)

به گزارش قدس‌آنلاین، حجت‌الاسلام محمد علی فیض‌آبادی با تأکید بر اینکه ائمه اطهار (ع) به عنوان معلم جامعه و هدایت‌گر هستند، اظهار کرد: در هر عرصه‌ای از زندگی که نیازمند به هدایت باشیم، می‌توان به سراغ اهل بیت (ع) رفت و اگر سیره زندگی آنها را به عنوان الگو های ارزشی بپذیریم، بسیاری از مشکلات در جامعه حل می‌شود.

وی با بیان اینکه اهل بیت (ع) در تمام زمینه‌های زندگی الگوی ما هستند،‌ خاطرنشان کرد: در زمینه آداب میهمانی، نحوه برخورد و رفتار و ازدواج برنامه‌هایی از سوی امامان ما ارائه شده است، ولی متأسفانه امروز، ماهواره و هنرپیشه‌های غربی به عنوان الگو در جامعه استفاده می‌شوند، لذا باید اقداماتی انجام گیرد تا ائمه اطهار (ع) به عنوان الگوهای کاربردی در جامعه زنده و به صورت ارزشی به آنها پرداخته شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه سیره و روش هر یک از ائمه (ع) متناسب با شرایط و اوضاع عصر زمان خود متفاوت است، تصریح کرد: امام جواد (ع) در سن کودکی به امامت رسیدند و در جامعه‌ای حضور داشتند که بنی‌عباس شیعیان را تحت فشار فراوانی قرار داده بود، ولی ایشان برای حفظ دین و شیعیان با درایت و تدبیری که داشتند به تربیت نخبگان پرداختند.

فیض‌آبادی با تأکید بر ضرورت بحث نخبه‌پروری و گزینش نخبگان در جامعه خاطرنشان کرد: اگر مسئولان خواهان جامعه‌ای پیشرفته‌اند، باید به این مسئله بسیار توجه و اهتمام داشته باشند.

وی افزود: با توجه به جمعیت بالای دانشجویان در حوزه علمیه و دانشگا‌ه‌های کشور باید طوری برنامه‌ریزی و گزینش نخبه در آنها انجام شود که از هر هزار دانشجو، یک نخبه گزینش شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: شناسای فقرا در جامعه به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های بارز امام جواد (ع) بود که تمام آنها را از نظر مالی حمایت می‌کردند و نکته‌ای که در جامعه نباید از آن غافل شد این است که اگرچه فقر مالی در جامعه وجود دارد ولی فقر عاطفی در آن بیشتر است، چرا که امروزه تکریم افراد و به ویژه جوانان در خانواده و جامعه انجام نمی‌گیرد و همین منشاء بسیاری از فسادهای اخلاقی به است.

وی، مشهورترین لقب امام محمد تقی (ع) را «جواد» و به معنای بخشندگی معرفی و تصریح کرد: بخشندگی فقط به معنای کمک مالی به بی‌بضاعتان نیست، بلکه گاهی این بخشندگی می‌تواند عاطفی، علمی، نظامی و یا هنری باشد و اگر افراد و به ویژه جوانان بخشنده رشد کنند، جامعه دچار تحول عمیقی می‌شود، در حالیکه فرهنگ بشر امروز رو به افول است.

کد خبر 307123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha