دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: این روزها کارهای هنری و دست‌ساز زیادی مخصوصا در دنیای مجازی به چشم می‌خورد که بیشترشان هم دنبال درآمد هستند.

طرح

اما اينكه بتوانيد بين همه، ايده‌اي جديد و جذاب رو كنيد و ديده شويد بستگي به پشتكار شما دارد. سراغ يك گروه دو نفره رفته‌ايم كه ايده‌شان ديده شده و به درآمد رسيده است. كيانا طاهري، كارشناس‌ارشد ارتباط تصويري و سمانه كوزري كارشناس گرافيك هر دو با هم كسب و كار جديدشان را راه‌اندازي كرده‌اند و حالا به جز دوست‌هاي صميمي، همكار هم هستند. يكي از اتاق‌هاي خانه‌شان حالا تبديل به كارگاه كوچك اما زيبا و پركاري شده كه هر روز قسمتي از ساعت‌هاي روزشان را پر مي‌كند؛ كارگاهي كه پر از نخ و پارچه و دكمه‌هاي رنگارنگ است و نشان از تولد محصولي جديد و جذاب مي‌دهد.

  • چند ايده را امتحان كرده بوديم

تصويرسازي پارچه‌اي كار جديدي است. تصوير‌سازي‌‌ها هميشه روي كاغذ يا تابلو هستند. اما ما به تصوير‌سازي‌ پارچه‌اي رو آورديم. تصميم گرفتيم از قاب‌هاي معمولي براي تابلوها استفاده نكنيم و به‌جاي آن حلقه‌هاي گلدوزي را به‌كار بگيريم. 60درصد چيزي هم كه باعث شد مردم جذب كارها شوند همين ايده استفاده از حلقه‌هاي دايره‌اي بود كه هم جالب و جديد است و هم به راحتي روي ديوار نصب مي‌شود.

به غير از جذابيت، دليل ديگر انتخاب اين قاب‌ها اين بود كه ما اگر مي‌خواستيم هر مدل قاب چوبي يا فلزي ديگري استفاده كنيم حتي ارزان‌ترين مدل‌ها، بازهم به نسبت حلقه‌هاي گلدوزي گران‌تر درمي‌آمد و مقرون به‌صرفه نبود و قيمت نهايي را هم براي خريدار بالا مي‌برد. اينكه اين مدل تصويرسازي‌ها سه‌بعدي و قابل لمس كردن است هم جذابيت كار را زيادتر كرده.

البته ما كارهاي هنري و دست‌ساز مختلفي انجام داديم ولي متاسفانه همه موفق نبودند و هر كدام يك دوره كار شدند و بعد هم جمعشان كرديم. كارهايي مثل هنرهاي چوبي و سفالي، پتينه روي ظروف چيني و زيورآلات انجام داديم. البته اين كارها را حدود 5سال پيش انجام مي‌داديم و چون مثل الان فروش در دنياي مجازي هنوز باب نشده بود جاي خاصي براي عرضه نداشتيم و از هر كدام چندتايي مي‌فروختيم و سراغ كار بعدي مي‌رفتيم. اين آويزها نخستين كاري بودند كه بعد از مدت‌ها، هم با اقبال عمومي روبه‌رو شدند و هم خودمان خيلي دوستشان داريم. در مورد آينده مي‌خواهيم كار را گسترش بدهيم و به وسايل متنوع و جذابي براي خانه، مثل كوسن‌ها برسيم.

  • متن، تصوير، مشتري

براي اينكه به ايده‌هاي خلاق براي ساخت تصاوير روي تابلوها برسيم تصميم گرفتيم از روي متن، داستان و شعرهاي كوتاه تصوير‌سازي‌ كنيم. بعضي وقت‌ها هم طرح مي‌زديم و بعد برايش متن مي‌نوشتيم. خيلي از دنبال‌كننده‌هاي صفحه مجازي ما با ديدن متن‌هاي مرتبط با تصاوير، جذب كارها مي‌شدند تا جايي كه حتي گاهي متن‌هايي مي‌فرستادند و پيشنهاد تصويرسازي براي متن را مي‌دادند. بعضي كارها هم نوستالژيك هستند؛ مثل تصوير كتاب فارسي دبستان و دفتر مشق. يكسري از كارها هم كاربردي‌ترند؛ مثل مدل‌هايي كه رويشان ساعت كار شده است.

90 درصد كارها را با متن و موضوع ذهني خودمان تصويرسازي مي‌كنيم و 10درصد كارها هم سفارش‌هاي خاص مشتري‌ها هستند. يك‌بار يكي از مشتري‌ها بخشي از خاطره‌اش را فرستاد تا برايش تصويرسازي كنيم. بعضي وقت‌ها با ديدن يك تابلو در ذهن مشتري خاطره‌اي خاص زنده مي‌شود اين به اين دليل است‌كه ما آن را از روي يك شعر يا متن با معني مشخص ساخته‌ايم.

  • سفارش‌هاي وي‍ژه مشتري‌ها

آقايي بود كه براي مغازه كبابي‌اش تابلو سفارش داده بود. بين مشتري‌ها مادرها معمولا سفارش ساخت داستان‌هايي كه بچه‌ها دوست دارند را مي‌دهند. حتي مادرهاي بارداري داشتيم كه سفارش داستان‌هايي مي‌دادند كه قرار بود بعدا براي بچه‌شان تعريف كنند. يكي ديگر از سفارش‌هاي جالبمان هم آقايي بود كه مي‌گفت از نخستين شب آشنايي با همسرش هيچ عكس يا يادگاري ديگري ندارد و با تعريف جزئيات آن شب مثل خوردن غذا با نان سنگك در شب باراني، از ما خواست اين خاطره را برايش تصويرسازي كنيم.

يكي ديگر از سفارش‌هاي جالبمان از طرف دختري بود كه براي مادر معلمش سفارش تابلوي انگليسي داده بود. تا الان حدود 80طرح را خودمان اتود زده‌ايم كه از روي هر كدام از آنها بارها ساخته شده و 30تا 40عدد هم كار سفارشي داشتيم. كارهاي مناسبتي براي روز پدر و مادر و معلم هم داشته‌ايم. بين همه كارها، دسته تابلوهاي نوستالژيك مثل شازده كوچولو و شنل قرمزي از همه پرفروش‌تر بودند. بين مشتري‌ها از همه‌جور سن و سال و موقعيتي داريم؛ حتي خانم‌هاي خيلي پيري كه براي خود يا نوه‌شان سفارش مي‌دهند. به تازگي سفارش خارج از كشور هم داشته‌ايم.

  • دخل و خرج

كيانا طاهري و سمانه كوزري با يك سرمايه 100هزار توماني چند عدد حلقه گلدوزي و مقداري پارچه و دكمه و اينجور چيزها خريدند و كارشان را شروع كردند. بيشتر پارچه‌هاي مورد استفاده‌شان را از ميان اضافه‌پارچه‌هاي خياطي‌شده اطرافيان جمع‌آوري مي‌كنند و اينطوري فقط لازم است يكسري مواد خاص كه داخل خانه پيدا نمي‌شود را خريداري كنند. آنها با اين كار هم خرج مواداوليه‌شان پايين مي‌آيد و هم مواد بي‌مصرف را بازيافت مي‌كنند تا به خريدارها هم يادآوري كنند كه از مواد به‌ظاهر بي‌مصرف و دورافتادني مي‌توان دوباره استفاده كرد.

پس تعدادي حلقه گلدوزي، مقداري نخ كوبلن و قرقره و كاموا، مقداري مهره و دكمه رنگي بخريد و پارچه‌هاي مورد نيازتان را هم از اطرافيان بگيريد. با 100هزار تومان سرمايه اوليه حدودا مي‌توان 17عدد كار توليد كرد. براي انتقال كارها روي حلقه هم فقط به نخ و سوزن و چسب احتياج داريد چون همه كار با دست انجام مي‌شود و چرخ خياطي در آن دخالتي ندارد. اگر كار را جدي بگيريد و روزي حداقل 7تا 8ساعت كار كنيد مي‌توانيد 2 تابلو در روز بسازيد؛ يعني حدود ماهي 60عدد تابلو.

اينطوري مي‌توانيد در طول يك‌ماه با فروش تابلوها حدود يك ميليون تا يك ميليون و 300هزارتومان درآمد داشته باشيد. سود كارها بستگي به نوع تابلوها دارد. براي مثال بعضي تابلوها فقط از پارچه‌هاي اضافي ساخته مي‌شوند؛ هم خرجي ندارد و هم كارشان سخت نيست اما بعضي كارها خرج بيشتري دارند يا بايدچيزهايي كه مشتري مي‌خواهد و در بازار نيست را خودشان با وسايل مختلف بسازند كه وقت بيشتري مي‌گيرد. براي مثال يك تابلوي 40هزار توماني يك روز كامل وقت مي‌خواهد تا تكميل شود. در كل به‌صورت ميانگين مي‌توان گفت كه هر كدام از تابلوها حدود 50درصد سود دارند. البته از خريد مواداوليه و طراحي ايده‌ها تا ساخت و فروش، همگي وقت و انرژي مي‌خواهد و بايد تحمل‌تان زياد باشد.

کد خبر 307103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha