علیرضا داودنژاد : سینما در روند عمومی خودش به دلیل پیچیدگی‌ها و گران‌قیمت‌بودن ابزار، همواره به سفارش‌هایی که از طرف سیاست و سرمایه وارد می‌شود عمل کرده است.

علیرضا داودنژاد

اين‌ها با توقعات ويژه خودشان يك دستور زبان ويژه را براي سينما به‌وجود آورده‌اند كه به گمان من نهايتا موجب دوري اين هنر از زندگي شده است. آسان و ساده‌شدن ابزار و توليد باعث شده تا حدودي بتوان به اين مشكل غلبه كرد و سينما را به جايي بازگرداند كه به زندگي نزديك‌تر شود. البته اين گرايش چندان عموميت ندارد و سينما به طور كلي با آميخته‌شدن به روايت و سفارش ويژه گرفتن از سياست و سرمايه روح زندگي را از دست داده است. دو مؤلفه اساسي در طول تاريخ سينماي ايران، فيلم‌سازي را دچار آسيب كرده است؛‌

دو مؤلفه‌اي كه سينماي قبل از انقلاب را از پا درآورد مسئله سانسور سياسي رژيم گذشته و واردات بي‌در و پيكر خارجي بود. طوري كه ما از توليد 100 فيلم در سال‌50 به 11 فيلم در سال 56 رسيديم كه يكي از اين فيلم‌ها را هم من ساخته بودم.
بعد از پيروزي انقلاب 2كليشه رايج سينماي دنيا يعني برهنگي و خشونت از سينماي ايران حذف و اكران فيلم خارجي هم تقريباً كنار گذاشته شد و ظرفيت‌هاي نمايشي فيلم‌هاي خارجي به توليدات داخلي برگشت. به اين ترتيب سينماي ايران خواه‌ناخواه به واقعيت‌هاي جاري و زندگي روزمره ارجاع داد و اين باعث تولد نوع تازه‌اي از سينما شد.

به تدريج مخاطب جديدي هم پا گرفت كه دنبال كليشه‌هاي رايج سينماي دنيا نبود. مجموعه اين عوامل به رونق توليد داخلي سينما انجاميد.به تدريج اما پيچيده‌شدن مميزي و هجوم فيلم‌هاي خارجي به صورت ويدئو، شبكه نمايش خانگي و ماهواره‌ها فضاي سابق را دوباره بازگرداند تا سينما از زندگي فاصله بگيرد.

سينمايي دورافتاده از زندگي و همراه با كپي‌برداري و تقليد از كليشه‌هاي هاليوودي كه معمولا ً هم تقليد‌كننده بازي را به تقليد‌شونده مي‌بازد چون مردم نسخه اصل را به نسخه بدلي و جعلي ترجيح مي‌دهند. در اين وضعيت فيلمسازان چندان مقصر نيستند چون اين فضاي زيست‌محيطي است كه همه چيز را تحت تأثير قرار مي‌دهد و مناسبات توليد و نمايش خودش را به خواست سينماگر تحميل مي‌كند. البته چه در قبل از انقلاب و چه امروز، همواره سينماگراني بوده و هستند كه مقابل اين فضا ايستادگي كرده و سعي كرده‌اند از زندگي جاري فاصله نگيرند و به مردم و سينما وفادار بمانند.

اينك اگر اصناف سينمايي و مديريت سينماي كشور دست به دست هم بدهند و براي بازار كالاهاي فرهنگي ازجمله سينما امنيت فراهم كنند به نظر مي‌رسد فناوري‌هاي جديد كه مجموعه سرمايه‌گذاري، توليد و نمايش را تحت تأثير قرار داده است مي‌تواند به نفع سينماي ملي تمام شود.

  • نويسنده، كارگردان و تهيه‌كننده سينما
کد خبر 306870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha