همشهری آنلاین: سخنگوی کاخ سفید با رد سخنان تازه مخالفان اعلام کرد در صورتی که کنگره تا روز ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) نظر خود را اعلام نکند، دولت مطابق متن قانون نظارت بر توافق هسته‌ای، برجام را اجرا خواهد کرد.

مهر نوشت: با نزدیک شدن به موعد رای گیری در سنای آمریکا، رهبران اروپایی به صورت مشترک به اعلام حمایت از برجام پرداختند، نخست وزیر انگلیس، رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان در مقاله مشترکی در واشنگتن پست، دلایل خود را برای دفاع از برجام تشریح و اذعان کردند که توافق هسته ای خواسته هایشان را برآورده می کند.

در جلسه روز پنج‌شنبه به وقت ایالات متحده، میچ‌ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، ختم بررسی و تصمیم‌گیری در مورد طرح رد برجام را به رأی گذاشت. بر اساس قوانین سنا، برای ختم بررسی یک طرح و تصمیم‌گیری در مورد آن، نیاز به حمایت دست‌کم سه پنجم اعضای سنا است. سنا ۱۰۰ عضو دارد و جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از اطاله بررسی به حمایت ۶۰ سناتور نیاز داشتند، اما همه دموکرات‌هایی که از توافق هسته‌ای اعلام حمایت کرده بودند، علیه ختم بررسی رأی دادند و این طرح نهایتا با ۵۸ رأی مثبت در برابر ۴۲ رأی منفی، شکست خورد تا راه برای اجرای برجام باز شود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بلافاصله پس از اعلام نتیجه رای گیری از رای کنگره به برجام تمجید کرد و گفت: این توافق گامی تاریخی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی بود. وی در پیامی توئیتری با بیان این مطلب نوشت: اکنون باید توجه ما بر اجرا و راستی آزمایی این توافق معطوف شود. وی همچنین این رای را پیروزی برای دیپلماسی، امنیت ملی آمریکا و برای امنیت و ثبات جهان دانست.

هری رید رهبر نمایندگان دموکرات در مجلس سنای آمریکا هم گفت: نمایندگان سنا با رای خود، توافق هسته ای را به یک توافق تاریخی برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته ای بدل کردند.

همچنین جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در واکنش به رای سناتورها گفت: این خبر خوبی در عرصه روابط بین الملل محسوب می شود که می توان با این توافق یک گام به جلو حرکت کرد.

در آن سوی و در میان جمهوری خواهان سناتور میچ مک‌کانل اقدام دموکرات ها را کارشکنی دانست و نتیجه رای گیری را یک تراژدی توصیف کرد. میچ مک‌کانل همچنین خواهان رای گیری مجدد درباره طرح رد برجام شد. سناتور جمهوری‌خواه جان کورنین نیز وعده داد که تلاش برای رای گیری درباره توافق هسته ای هفته آینده ادامه پیدا کند.

دیک دربین از سناتورهای ارشد دموکرات در واکنش به این سخنان در یک کنفرانس خبری خطاب به رهبری جمهوری خواهان گفت: شما اگر خواستید می توانید ۱۰ بار دیگر هم خواهان رای گیری شوید، چیزی تغییر نخواهد کرد.

از طرف دیگر، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند که تصمیم گرفته اند تا چند طرح دیگر از جمله طرح حمایت از توافق را به رای بگذارند تا دموکرات های کمتری به توافق رای مثبت بدهند یا طرحی را به رای بگذارند که می گوید باراک اوباما به طور کامل توافق هسته ای ایران را به کنگره تحویل نداده است. جان بینر رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان نیز هشدار داد که احتمال دارد بر سر توافق هسته ای، از باراک اوباما به دادگاه شکایت کند. لابی صهیونیستی آیپک هم در بیانیه ای مشروعیت این توافقنامه را زیر سئوال برد.

سخنگوی کاخ سفید با رد این سخنان اعلام کرد که در صورتی که کنگره تا روز ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) نظر خود را اعلام نکند، دولت مطابق متن قانون نظارت بر توافق هسته‌ای، برجام را اجرا خواهد کرد.

کد خبر 306784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha