همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون ویژه برجام گفت شرکت هر یک از اعضای کمیسیون ویژه برجام در میزگردها و سخنرانی ها باید به تصویب این کمیسیون برسد

سید حسین نقوی حسینی

به گزارش خانه ملت، سید حسین نقوی حسینی در نشست خبری با موضوع اطلاع رسانی برنامه‌های گذشته و آینده کمیسیون ویژه بررسی برجام به جلسه امروز (17 شهريور) این کمیسیون اشاره کرد و گفت: در بخش نخست هشتمین جلسه بررسی برجام که صبح برگزار شد، دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور یافت که ضمن حمایت از اقدام مجلس در تشکیل این کمیسیون بر نقش آن در جریان بررسی برجام تأکید کرد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: شمخانی معتقد است توافقی که امروز به آن دست یافته‌ایم حاصل زحمات تمامی تیم های مذاکره کننده در دولت فعلی و دولت سابق است و نباید عملکرد سایر تیم‌ها زیر سوال برود همچنین وی معتقد است توافق و برجام میوه مسقط و آلماتی است و اکنون باید نسبت به فرصت‌ها و تهدیدهای موجود برای آینده برنامه‌ریزی کرد.

وی در ادامه به بخش دوم کمیسیون ویژه برجام که با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان برگزار شد اشاره و بیان کرد: صالحی در خصوص بحث‌های فنی و نحوه غنی‌سازی صبحت کرد و ضمن بیان تاریخچه غنی‌سازی به چگونگی پیشرفت در دستیابی به سانتریفیوژها پرداخت و در خصوص روند کار سایت‌های فردو، نطنز و آب سنگین اراک پیش و بعد از برجام توضیحاتی ارائه کرد.

نقوی حسینی در ادامه با بیان اینکه تا کنون از اعضا و روسای تیم‌های مذاکره کننده سابق و فعلی و رؤسای سازمان انرژی اتمی در دوره قبلی و فعلی دعوت به عمل آورده‌ایم، یادآور شد: قرار است طی هفته آتی، برجام از دو بعد اقتصادی و امنیتی و دفاعی نیز بررسی شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم ادامه داد: در بعد اقتصادی باید به نقش تحریم‌ها در حوزه اقتصادی و آثار آنها پیش و بعد از توافق بپردازیم و در خصوص آینده برجام در حوزه اقتصاد صحبت کنیم همچنین در بعد امنیتی و دفاعی برجام نیز طی هفته آتی گفتگوهایی با کارشناسان و مسئولان مربوطه خواهیم داشت.

وی در ادامه به برنامه هفته آتی کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک اشاره و عنوان کرد: صبح یکشنبه هفته آتی، وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده و در نوبت عصر سعید جلیلی عضو ارشد سابق تیم مذاکره کننده به کمیسیون دعوت می شوند.

نقوی حسینی اضافه کرد: در ادامه برای روز دوشنبه نیز سید عباس عراقچی و همکاران وی به کمیسیون خواهند آمد و عصر دوشنبه نیز اعضای کمیسیون به بازدید از تأسیسات آب سنگین اراک خواهند رفت؛ همچنین برای روز سه شنبه صبح، تیم اقتصادی شامل آقایان محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی و همتی مدیرعامل بانک ملی به کمیسیون دعوت می‌شوند.

نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: روز سه شنبه عصر هفته آتی نیز در قسمتی وزیر اطلاعات و در قسمتی وزیر دفاع به همراه مهمانانی از ستاد کل نیروهای مسلح به کمسیون برجام خواهند آمد همچنین در نوبت صبح روز چهارشنبه هفته دیگر نیز علی اکبر ولایتی به عنوان شخصی که در جریان روند مذاکرات قرار داشته است و در نوبت عصر همان روز نیز جمعی از کارشناسان حقوقدان برای ارائه نظرات خود در کمیسیون حاضر می‌شوند.

در ادامه این جلسه نقوی حسینی به پاسخ سوالات خبرنگاران پرداخت و در پاسخ به سوالی در خصوص روند کار کمیسیون ویژه برجام، گفت: مطابق آیین نامه مجلس، اعضای کمیسیون ویژه برجام با رأی نمایندگان تا سقف 15 نفرانتخاب شدند که در نهایت گزارشی از بررسی‌های این کمیسیون به همراه پیشنهادات نمایندگان به هیأت رئیسه تقدیم خواهد شد که در صحن علنی به استحضار نمایندگان برسد.

وی افزود: برای مدیریت نحوه اطلاع رسانی جلسات کمیسیون ویژه برجام، سند اطلاع رسانی در این کمیسیون به تصویب رسید که بر اساس آن قرار شد به علت تفاوت دیدگاه‌های اعضا، آنها ابعاد جریانات سیاسی خود را کنار گذاشته و فارغ از این موارد، قضاوت درستی از برجام داشته باشند همچنین مقرر شد اخبار کمیسیون صرفا از طریق سخنگو انتقال یابد از این رو اگر هر یک از اعضای کمیسیون در جای دیگری اظهار نظری کرد صرفا اظهار نظر شخصی وی بوده و دیدگاه کمیسیون نیست.

نقوی حسینی همچنین تأکید کرد: نکته مهم دیگری که در سند اطلاع رسانی به آن تأکید شد این بود که حضور افراد در میزگردها و سخنرانی‌ها صرفا منوط به تصویب کمیسیون است.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در خصوص حواشی حضور زاکانی و عراقچی در صداوسیما توضیح داد: بر همین اساس اتفاقی که در صداوسیما افتاد و منجر به شکل‌گیری حواشی شد مبنی بر اینکه زاکانی اعلام کرد در مناظره تلویزیونی به عراقچی شرکت نمی‌کند، به دلیل همین مصوبه کمیسیون بود که طبق آن وی اجازه حضور در مناظره به عنوان مخالف یا موافق را نداشت چرا که رئیس کمیسیون ویژه برجام است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جو غالب کمیسیون ویژه برجام مخالف آن هستند، اظهار داشت: برخی می‌گویند در کمیسیون ویژه با تیم مذاکره کننده قبلی و فعلی به صورت متفاوت برخورد شده است که اگر صداوسیما نسبت به پخش جلساتی که با حضور جلیلی بوده است، اقدام کند متوجه عدم تفاوت خواهید شد از طرفی حضور نمایندگانی که عضو کمیسیون نیستند طبق آیین نامه مجلس ایرادی ندارد و هر 290 نفر نماینده مجلس می‌توانند بدون دعوت در کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند.

نقوی حسینی در ادامه در خصوص اینکه آیا برجام به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شود یا خیر، مطرح کرد: مجلس نمی‌تواند دولت را ملزم به ارائه لایحه کند اما می‌تواند طرحی ارائه دهد که بر مبنای آن، دولت ملزم به اجرای کاری شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در ادامه در خصوص موضع کمیسیون ویژه برجام مبنی بر پخش جلسات از طریق رسانه ملی بیان داشت: کمیسیون معتقد است رسانه ملی می‌تواند تمامی جلسات را به جز قسمت‌هایی که مهمانان جلسه آنها را محرمانه می‌دانند از طریق رسانه ملی به سمع و نظر مردم برساند اما این موضوع که برخی جلسات به طور کلی پخش نمی‌شود به علت محدودیت زمانی است که صداوسیما دارد.

وی در خصوص آماری که اخیرا در جلسه کمیسیون ویژه از سوی جلیلی مبنی بر 100 حقی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به آنها صرف نظر کرده است، گفت: این صد حق موضوع محرمانه‌ای نیست و در اختیار رسانه‌ها می تواند قرار گیرد.

نقوی حسینی در پاسخ به انتقاد برخی خبرنگاران مبنی بر عدم حضورشان در جلسات کمیسیون ویژه برجام، گفت: خبرگزاری خانه ملت و صداوسیما که در جلسه حضور دارند به عنوان منابع رسمی منتشر کننده اخبار جلسات کمیسیون هستند و نیازی به حضور سایر رسانه‌ها نیست.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در پایان خاطرنشان کرد: قرار است در فواصل بررسی‌ها اعضای کمیسیون ویژه برجام دیداری با دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز داشته باشند تا ایشان نیز مواضع شخصی خود را مطرح کند.

کد خبر 306608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha