چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

امیر مولایی: خوشنویسی از مهم‌ترین و ارزنده‌ترین هنر‌های ایرانی- ‌اسلامی است. با اینکه این هنر در میان اعراب وجود داشت اما وقتی خط و دبیره‌ عربی جایگزین زبان فارسی کهن شد و اسلام در کشورهای دیگر نیز رواج پیدا کرد، این هنر تکوین یافت و جایگاه درخورش را یافت.

کتاب

 ايرانيان همچون موارد بسيار ديگر اين هنر را خوش يافتند و با فراگيري و شناخت قابليت‌هاي آن، ذوق و قريحه‌ خود را در آن به‌كار انداختند و جايگاه هنر خوشنويسي و خوشنويس را ممتاز ساختند.كتاب خوشنويسي از مجموعه‌ «دانشنامه جهان اسلام» است. در اين كتاب ابتدا به روند شكل‌گيري خطاطي پرداخته شده و سپس در بخش دو، توصيف خطاطي در جهان اسلام، موضوع اصلي كار قرار گرفته است.

بخش سوم، جنبه‌هاي نظري و آموزشي آن را از نظر گذرانده و بخش چهار، نگاهي به جنبه‌هاي هنري و ذوقي آن داشته است. جالب اينجاست كه پس از ورود اسلام به ايران، اين هنر در ميان ايرانيان تكوين يافته است و فرهنگ ايراني چنان آن را نكو داشته كه سردمدار تغيير و تحول و نوآوري در اين هنر شمرده مي‌شود.

آشنايي با اين كتاب علاوه بر آشنايي با خوشنويسي و شناخت سرآغاز تحول و تطور آن مي‌تواند نشان‌دهنده سليقه و قريحه‌ فرهنگي باشد كه روزمره‌ترين و ساده‌ترين امور را به مهارت مي‌كشاندند و آن را به هنر بدل مي‌كنند.

کد خبر 306603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha