همشهری آنلاین: استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع)، گفت: این امام همام نقش ویژه‌ای در جلوگیری از انحراف مذهب تشیع و گسترش شیعه هفت امامی به جای ۱۲ امامی داشت.

حجت الاسلام صادق دانشمند

به گزارش رسا، حجت‌الاسلام صادق دانشمند افزود: در بین ائمه اطهار (ع)، به زیارت امام رضا (ع) سفارش بسیاری شده به گونه‌ای که بهانه‌ها و روزهای مختلفی برای زیارت ویژه این امام همام مطرح شده است.

وی اضافه کرد: یازدهم ذی القعده، سالروز میلاد امام رضا (ع)، آخر ماه صفر، روز شهادت ایشان، بیست و سوم ذی‌القعده که بنا به روایتی سالروز شهادت امام هشتم شیعیان است، شب بیست و پنجم ذی القعده و شب دحوالارض، روز چهارشنبه و ماه رجب از جمله ایامی هستند که به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) تأکید شده است.

حجت‌الاسلام دانشمند با اشاره به ثواب زیارت امام رئوف ادامه داد: شیخ کلینی نقل کرده که زیارت با معرفت امام رضا (ع)، ثوابی برابر با یک میلیون حج دارد و برای زائر حرم رضوی ثواب انفاق و جهاد فی سبیل الله حتی قبل از فتح مکه و اجر 70 شهیدی که در رکاب حضرت محمد (ص) به شهادت رسیده باشند، نوشته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه می‌بایست فرهنگ زیارت امام رضا (ع) بیش از پیش در جامعه نهادینه شود، افزود: باید همواره آرام، متواضع، پاک و با اذن دخول و احترام وارد حرم رضوی شده و آداب زیارت را به خوبی به جای آوریم.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به نقش امام رضا (ع) در مذهب تشیع، خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت سیاسی و اجتماعی زمان حیات این امام همام، در زمان حکومت بنی عباس، موضوع ایجاد انحراف در مذهب تشیع در دستور کار دشمنان این مذهب قرار داشت و عباسیان تلاش می‌کردند با گسترش مذهب شیعه هفت امامی در برابر شیعه 12 امامی، زنجیره امامت را منقطع کرده و به طور کلی مذهب تشیع را منسوخ کنند.

حجت‌الاسلام دانشمند ادامه داد: اما وجود امام رضا (ع) و روشن‌گری‌های ایشان، خط بطلانی بر این اقدامات و راه و روش‌های انحرافی کشید به همین دلیل هم باید گفت نقش امام هشتم شیعیان در جلوگیری از انحراف در مذهب تشیع بسیار ویژه و تأثیرگذار بود.

وی تصریح کرد: در کتاب کامل الزیارات که یکی از کهن‌ترین و معتبرترین کتاب‌های موجود در این زمینه بوده و در قرن چهارم هجری تألیف شده است، به این موضوع اشاره شده که در شرایطی که عباسیان قصد انحراف تشیع اصیل به سمت شیعه هفت امامی را داشتند، امام رضا (ع) در مرکز توجهات شیعیان قرار گرفته و اجازه ندادند این توطئه گسترش یابد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس بیست و سوم ذی القعده و روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) نقطه عطفی در تاریخ تشیع محسوب می‌شود به همین دلیل نیز اگر وجود بابرکت امام رضا (ع) را به خوبی درک نکنیم بدون شک وجود امام زمان (عج) را نیز درک نخواهیم کرد.

کد خبر 306435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha