همشهری‌آنلاین: رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای جلوگیری از تخریب آثار فرهنگی-تاریخی خواستار توقف عملیات ساخت سد پیغام چای در آذربایجان شرقی شد.

توقف عملیات ساخت سد پیغام چای شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان شناسی در نامه ای به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ضرورت عملیات نجات بخشی آثار تاریخی - فرهنگی محدوده سد پیغام چای را پیش از ساخت و آب گیری آن مورد تاکید قرار داده است.

در این نامه آمده است: پیرو گزارش های واصله به این پژوهشکده به نظر می رسد که اخیرا فعالیت های عمرانی سد پیغام چای شهرستان کلیبر در حریم محوطه تاریخی - فرهنگی حوضه سد در حال انجام است که احتمال تخریب و آسیب به این آثار و کورگان های مهم وجود دارد.

چوبک در نامه خود می افزاید:خواهشمند است ضمن رسیدگی به این موضوع و ارائه گزارش وضعیت موجود، دستور فرمایید تا تایید پیش نویس فاز دوم عملیات نجات بخشی، هرگونه عملیات عمرانی متوقف گردد.

پیش تر از این نسرین قهرمانی کارشناس پژوهشکده باستان شناسی اعلام کرده بود که بررسی و شناسایی محدوده این سد برای انجام عملیات نجاب بخشی فروردین سال 1393 شروع و به مدت 45 روز ادامه یافت.

به گفته وی در بررسی های صورت گرفته 27 اثر فرهنگی - تاریخی در محدوده مورد اشاره شناسایی شد.

قهرمانی تصریح کرد که در فاز دوم مطالعاتی باید عملیات نجات بخشی بر روی آثار فرهنگی صورت می گرفت.

این کارشناس گفت: پس از درخواست مجوز ساخت توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی به عنوان کارفرما، پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعطای مجوز ساخت سد را به مطالعات تکمیلی "فازدوم" موکول ساخت زیرا آثار تاریخی - فرهنگی براثر عملیات ساخت سد و عبور ومرور خودروهای سنگین دچار صدمات جدی می شود.

این کارشناس خاطرنشان ساخت که کارفرما بدون توجه به تذکرات مکرر پژوهشکده باستان شناسی و انجام عملیات نجات بخشی آثار ارزشمند مدفون در منطقه به ساخت وساز خود همچنان ادامه می دهد.

گفتنی است که بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی ومکان یابی پروژه های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

کد خبر 306420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha