دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

۱۰ روز تا موعد پرداخت یارانه نقدی شهریورماه باقی مانده است اما هنوز اطلاعاتی در زمینه حذف یارانه افراد پردرآمد در این‌ماه منتشر نشده و ابهامات زیادی در مورد معیارهای حذف یارانه باقی مانده است.

در اين شرايط نامه علي لاريجاني به حسن روحاني در مورد مغايرت آيين‌نامه مربوط به شناسايي اقشار پردرآمد چالش جديدي را ايجاد كرده است. قائم‌مقام وزارت تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعي در نخستين واكنش به اين نامه اعلام كرده است كه وزارت تعاون همچنان مرجع شناسايي اقشار پردرآمد و حذف يارانه آنهاست.

طبق تشخيص كميته مجلس تطبيق آيين‌نامه‌ها با قوانين، واگذاري وظيفه شناسايي اقشار پردرآمد از سوي هيأت دولت به وزارت تعاون مغاير با قانون است و اين شاخص‌ها بايد از سوي دولت تعيين شود. ابوالحسن فيروزآبادي قائم‌مقام وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اما معتقد است كه طبق قانون، اين وزارتخانه موظف به شناسايي اقشار غيرنيازمند به يارانه شده است. فيروز آبادي به تسنيم گفت: اختلاف نظري در اين زمينه وجود داشته و در آيين‌نامه‌اي كه نوشته شده وزارت كار موظف به انجام اين كار شده است اما آيين‌نامه اشكالاتي دارد كه به‌زودي اصلاح مي‌شود.

وزارت رفاه اطلاعاتي در مورد چگونگي شناسايي اقشار پردرآمد منتشر نساخته است و وعده‌هاي چندباره وزير تعاون براي بازگشايي جعبه سربسته يارانه‌اي در تلويزيون هنوز عملياتي نشده است. علي ربيعي نخستين بار دهم تيرماه وعده داد كه در يك برنامه تلويزيوني جزئيات معيارهاي حذف يارانه را اعلام كند. هفته گذشته نيز او از فرمولي پيچيده براي شناسايي غيرنيازمندان سخن گفت و بار ديگر اعلام كرد كه در يك برنامه تلويزيوني آن را تشريح خواهد كرد اما اين وعده همچنان عملياتي نشده است.
عدم‌اعلام ملاك‌هاي حذف يارانه، ابهامات زيادي را ميان 2ميليون نفري كه از ليست يارانه‌ها كنار گذاشته‌اند، ايجاد كرده است. از طرف ديگر ساير يارانه‌بگيران با بلاتكليفي در مورد وضعيت يارانه نقدي در آينده مواجه شده‌اند. طي روزهاي گذشته از واريز يارانه مردادماه، ‌تماس شهروندان با روزنامه همشهري و سؤالات آنها در اين مورد نشان‌دهنده اين بلاتكليفي است.

طبق اعلام مسئولان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تاكنون يارانه 2ميليون نفر قطع شده، اما اطلاعاتي در مورد قطع يارانه افراد جديد در شهريور اعلام نشده است.قائم‌مقام وزارت تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعي گفت: تاكنون حدود 2ميليون نفر شناسايي شده‌اند و يارانه آنها حذف شده است. حذف‌شدگان مي‌توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه وارد كنند و پس از تكميل تعهدنامه الكترونيكي اعتراض بررسي و درصورتي كه يارانه آنها به‌اشتباه حذف شده باشد پرداخت ازسرگرفته مي‌شود. اگر افراد در سامانه يارانه اطلاعات غيرواقعي درج كنند يارانه‌اي كه در سال 93به آنها پرداخت شده از آنها گرفته مي‌شود.

کد خبر 306331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha