همشهری‌آنلاین: کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا با انتقاد از روسیه، سرکوب حقوق بشر و آزادی آنلاین در روسیه را "اساسا اشتباه" خواند و گفت که ترجیح می‌دهد در تبعید زندگی نکند.

snowden

ادوراد اسنودن، پيمان‌کار پيشين آژانس امنيت ملي آمريكا گفت که محدودیت‌های مسکو در فضای مجازی "اشتباه در سیاستگذاری" و "اساسا اشتباه" است. او این سخنان را در زمان پذیرفتن جایزه آزادی بیان نروژ مطرح کرد.

اسنودن 32 ساله گفت: این سیاست برای روسیه و هر کشور دیگری اشتباه است.

او دو سال پیش و پس از آنک‌ه واشنگتن حکم بازداشتش را به اتهام انتشار اسناد محرمانه‌ای صادر کرد که برنامه گسترده جاسوسی آمریکا را نشان می‌داد، گریخت و به روسیه پناهنده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسنودن با اشاره به وضعیت حقوق بشری روسیه گفت:این شرایط بسیار "ناامید‌کننده و یا‌س‌آور" است و محدودیت‌های اینترنت را یک مشکل بزرگ‌تر در روسیه خواند.

ادوارد اسنودن افزود: من در گذشته هم از آن انتقاد می‌کردم، الان هم منتقد هستم و در آینده نیز اعتراض می‌کنم چرا که با ادامه آن شاهد هستیم که دولت روسیه هرچه بیشتر در حال کنترل اینترنت و تمام کارهایی است که مردم انجام می‌دهند؛ حتی کارهای خصوصی آنها. این اقدام کاملا نامناسب و اساسا اشتباه است.

این افشاگر آمریکایی عنوان کرد: هرگز قصد نداشته به روسیه برود و رفتن به روسیه اصلا در برنامه او نبوده است.

اسنودن افزود: من برای 21 کشور درخواست پناهندگی دادم. تمام آنها سکوت اختیار کردند و در واقع روسیه جزو آخرین کشورهایی بود که من درخواست پناهندگی دادم.

این کارشناس تجریه و تحلیل سیستم‌ها، در مه 2013 از شغل خود به عنوان پيمان‌کار آژانس امنیت ملی آمریکا انصراف داد تا گنجینه اطلاعات محرمانه خود را برای روزنامه انگلیسی گاردین فاش کند.

اسنودن گفت که ایده رفتن به روسیه از طرف جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس پيشنهاد شده‌است. خود آسانژ سه سال است که برای فرار از استراد به سوئد برای رسیدگی به اتهام‌ آزار جنسی، در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است.

کارمند سابق ان‌.اس‌.ای تاکید کرد: قطعا نیت آسانژ خیر بوده است چون او به فکر سلامتی من بود. اما من اصلا این مسئله برایم مهم نبود و اصلا انتظار نداشتم که الان اینجا باشم بلکه فکر می‌کردم الان باید در زندان باشم.

اسنودن همچنین از کشورهای توسعه‌یافته برای نادیده گرفتن نگرانی مردم از نظارت اطلاعاتی با اعمال قوانین سختگیرانه انتقاد کرد.

او زندگی در تبعید را "عادی" توصیف کرد اما گفت که ترجیح می‌دهد در کشور خودش زندگی کند.

کد خبر 306265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha