همشهری آنلاین: سیستم سرماسیاب صنعتی با قابلیت پودر کردن گیاهان دارویی و ادویه‌ای با ایجاد سرما و جلوگیری از تجزیه مواد موثره در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی طراحی و ساخته شده است.

گیاهان با سرما پودر می‌شوند

به گزارش مهر، زین‌الدین بشیری صدر، عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی گفت: این دستگاه برای اولین بار است که در ایران طراحی و تولید شده و قادر است از طریق ایجاد هوای سرد گیاهان دارویی و ادویه‌جات را آسیاب و پودر کند.

وی اضافه کرد: این دستگاه قادر به حفظ مواد موثره، عطر و رنگ گیاهان بعد از آسیاب است زیرا در روش‌های قدیمی گرمای ایجاد شده از اصطکاک برخی خواص مواد را از بین می‌برد.

این پژوهشگر خاطر نشان کرد: خاصیت دانه‌های روغنی بر اثر تماس با نور، اکسیژن و گرما تخریب و از بین می‌رود که آسیاب این نوع مواد در سیستم سرماسیاب صنعتی خواص آنها به طور کامل حفظ می‌شود.

بشیری صدر تاکید کرد: با توجه به این که مواد در این دستگاه تحت هوای بسیار سرد قرار می‌گیرد بنابر این می‌توان صمغ گیاهان را از طریق آن به پودر تبدیل کرد.

وی عنوان کرد: گیاهان و دانه‌های روغنی و ادویه‌ای بعد از ورود به این دستگاه زود سرد می‌شوند و حالت شیشه‌ای پیدا می‌کنند و بلافاصله بعد از طی این مرحله در یک سیستم حلزونی و با چرخش بالا پودر می‌شوند.

این پژوهشگر با بیان این که استفاده از این دستگاه برای تمامی گیاهان و دانه‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: مواد وارد شده در این دستگاه با وارد کردن ضربه‌ای به راحتی تبدیل به پودر می‌شوند.

بشیری صدر تاکید کرد: این دستگاه در ابعاد بزرگ‌تر برای بازیابی مواد پلیمری مانند لاستیک خودروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند به راحتی لاستیک خودرو را پودر کند و از این پودر برای تولید مجدد لاستیک در کارخانه‌ها استفاده خواهد شد.

کد خبر 306253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha