سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

رئیس شورای شهر، اعضای هیأت رئیسه و سخنگوی شورای شهر تهران برای سومین سال فعالیت در دور چهارم، در جلسه علنی دیروز انتخاب شدند.

شورای شهر

به گزارش همشهري، مهدي چمران هفته گذشته خبر از برگزاري انتخابات هيأت رئيسه در جلسه علني 10شهريورماه خبر داده بود كه اين وعده محقق شد. عمر رياست و هيأت رئيسه شوراي شهر تهران يك سال است. بنابراين شهريورماه هر سال اعضاي شوراي شهر تهران درباره تمديد يا تغيير رئيس و هيأت رئيسه شوراي شهر تهران تصميم مي‌گيرند.

پيش از راي‌گيري، مهدي چمران در سخناني ضمن اعلام اينكه ضرورتي به ارائه گزارش عملكرد مبسوط نمي‌بيند به‌طور مختصر به ارائه آماري درباره تعداد مصوبات يك سال گذشته پرداخت و گفت: 135مورد مصوبه عمومي، 203مورد مصوبه باغات و 20صورتجلسه نامگذاري داشتيم.

وي با اظهار اميدواري بابت اينكه هركاري كه انجام شده براي خدا بوده باشد، گفت: اصراري به بازگو‌كردن كارها نداريم به قول شهيد مصطفي چمران «خدا بداند كه مي‌داند كافي است» بنابراين آنچه انجام‌شده وظيفه و پيش‌فرست براي آن دنيا بوده در غيراين صورت وقتمان را تلف كرده‌ايم و خسرالدنيا والاخره خواهيم بود.پس از اين اظهارات مهدي چمران و احمد مسجدجامعي نامزدي خود را براي رياست سال سوم فعاليت شوراي شهر چهارم اعلام كردند. برگه‌هاي رأي‌گيري درميان 31عضو حاضر در جلسه شوراي شهر توزيع شد.

پس از جمع‌آوري آرا، 2نفر از اعضا به نام‌هاي هادي ساعي و عبدالحسين مختاباد در كنار هيأت رئيسه حضور يافتند تا بر روند شمارش آرا نظارت كنند. پس از شمارش آرا مهدي چمران با رأي اكثريت اعضا براي يك سال ديگر به رياست شوراي شهر تهران برگزيده شد تعداد آراي چمران 17و آراي ‌ مسجد جامعي نيز 13عدد بود.يك عضو شوراي شهر هم راي سفيد داده بود.‌مهدي چمران از دور دوم فعاليت شوراي شهر‌ تا‌كنون به جز يك سال (1392) 12سال مسئوليت رياست شوراي شهر تهران را برعهده داشته و از ديروز نيز سيزدهمين سال رياست خود بر اين نهاد را آغاز كرد. پس از مشخص شدن رئيس، اعضاي شوراي شهر دست به‌كار انتخاب نايب‌رئيس‌ شدند.

براي اين جايگاه نيز مرتضي طلايي و احمد حكيمي پور نامزد شدند كه ‌ طلايي 16رأي و ‌حكيمي پور 15رأي را كسب كرد و متعاقب آن مرتضي طلايي به‌عنوان نايب‌رئيس شوراي شهر منتخب شد.اعضاي شورا‌ از ميان 4نامزد منشي هيأت رئيسه به نام‌هاي ابوالفضل قناعتي، محسن پيرهادي، محمد مهدي تندگويان و ولي‌اله شجاع پوريان؛ ابوالفضل قناعتي (17راي) و محسن پيرهادي (17راي) را به‌عنوان منشي هيأت رئيسه برگزيدند.

تعداد آراي شجاع پوريان و تندگويان نيز هركدام جداگانه 14رأي بود.اما جايگاه سخنگويي شورا‌ نيز به رضا تقي‌پور با 16رأي رسيد. براي اين جايگاه اسماعيل دوستي هم نامزد شده بود كه با 14رأي موفق به جلب نظر اكثريت اعضا نشد.احمـد مسـجد جامعـي، عضـو كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر بلافاصله پس از اتمام راي‌گيري‌ها براي رئيس و هيأت رئيسه منتخب آرزوي موفقيت كرد. وي از رئيس شوراي شهر خواست تا مجددا سنت گزارش‌گيري از شوراياري‌ها باب شود و بتوانند گزارشي از وضعيت محلات خود در صحن علني شوراي شهر ارائه كنند، زيرا هيچ گزارشي بهتر از گزارش خود شهروندان از مشكلات و معضلاتي كه با آن دست به گريبانند نيست.

احمد دنيامالي نيز درباره تركيب كميسيون‌ها سخن گفت و اينكه تعداد اعضاي كميسيون‌ها قابل توجيه نيست و بالانس ندارد و بايد براي آن تدبيري انديشيد. دنيامالي همچنين خواستار نقد عملكرد شوراي شهر ظرف 2سال گذشته شد و گفت: به‌نظرم خيلي به كارهاي اجرايي پرداختيم و از طرح‌ها و لوايح غافل شديم. اينكه جلسه شورا ساعت 9:30با تذكرات اعضا شروع شود و بعضا يك ساعت و نيم از وقت جلسه را بگيرد باعث مي‌شود كه عمده انرژي شورا گرفته شود. مجتبي شاكري نيز گفت: ما مطالبات جدي از هيأت رئيسه جديد داريم. حتما بايد نظارت‌ها دقيق‌تر و جدي‌تر شود. همچنين نمايندگي‌هاي ما در سازمان‌ها و مراكز مختلف بايد گزارش‌دهي كنند. تعداد اعضاي كميسيون‌ها بعضا براي تصميم‌گيري به حد نصاب نمي‌رسد كه بايد به آن رسيدگي شود. در بحث پژوهش نيز ما واقعا نيازمند اين هستيم كه طرح‌ها و لوايح از پشتوانه مطالعاتي لازم برخوردار باشند.

نظر علي صابري نيز اين بود كه با حضور محسن پيرهادي از كميسيون نظارت و حقوقي در هيأت رئيسه از اين به بعد مقررات بيشتر رعايت شود. مهدي چمران نيز خواستار آن بود تا به‌منظور استفاده حداكثري از وقت جلسات تذكرات اعضاي شوراي شهر به جاي شفاهي به‌صورت مكتوب ارائه شود. تأكيد ديگر چمران اين بود كه جلسات راس ساعت 9شروع شود و گرنه اسامي اعضايي كه تأخير داشته باشند اعلام مي‌شود يا اينكه از حق جلسه آنها كاسته خواهد شد.

احمد حكيمي‌پور نيز بر يكپارچگي، يكدلي و همراهي شوراي شهر تاكيد داشت و قطب‌بندي و تقسيم بندي‌ها را به نفع شوراي شهر ندانست. وي گفت: دسته‌بندي‌ها در شوراي شهر حواشي به‌دنبال خواهد داشت كه كارآمدي شوراي شهر را مي‌كاهد و به نفع شهر نيست. حكيمي‌پور از هيأت رئيسه شوراي شهر تهران درخواست كرد به سمت كارهاي كارشناسي گام بردارند چرا كه قطب‌بندي در شوراي شهر از كارايي اين شورا مي‌كاهد.

اقبال شاكري نيز بر لزوم تشكيل جلسات خصوصي تأكيد كرد تا درآن اعضاي شوراي شهر خواست‌ها، نكات و مسائل خود را براي بهبود كارايي شورا اعلام كنند. و اما محسن سرخو يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه بايد در دستور كار شورا قرار گيرد را پيگيري اجراي مصوبات برنامه 5ساله و بودجه سالانه دانست و گفت: متأسفانه اطلاع‌رساني براي اعضاي شوراي شهر بسيار ضعيف است بايد جزوات مقايسه‌اي تهيه شود و در اختيار اعضا قرار گيرد تا اگر كمبود و كاستي هست فرصت داشته باشيم تا پايان سال جبران كنيم.

سرخو از تركيب هيأت رئيسه جديد انتقاد كرد و گفت: در سال اول تشكيل شوراي شهر 4هيأت‌رئيسه تركيبي بود اما در سال دوم و سوم يكدست شده كه نشان مي‌دهد درسطح كشور هم هر جا اكثريت به‌دست اصولگرايان افتاده مجال تنفس به احدي را نمي‌دهند. محسن پيرهادي هم بابت اينكه جلسه با كمترين حاشيه اداره شد، تشكر كرد.

محمد سالاري نيز خطاب به رئيس شوراي شهر اظهار اميدواري كرد درباره تحقق دغدغه‌هاي تك تك اعضاي شورا كه همانا اجرايي شدن مصوبات شورا و تقويت بعد نظارتي آن است تلاش كند. به گفته سالاري اين تحولات بنيادي و رها كردن شورا از روزمرگي نيازمند تغيير رويكرد است. ايجاد مركز پژوهش‌هاي شوراي شهر، حركت به سمت تحقق درآمدهاي پايدار، صيانت از طرح جامع و تفصيلي شهر تهران و حسابرسي‌ها از ديگر تأكيدات اين عضو شوراي شهر بود. سالاري همچنين به مسئله شوراياري‌ها اشاره واظهار اميدواري كرد زمينه‌اي ايجاد شود تا شوراياران به‌عنوان حلقه واسط ميان شورا و شهروندان در شوراي شهر حضور فعال‌تري داشته باشند و اين انگيزه‌اي باشد تا آنها در انجام وظايف خود فعالانه‌تر به خدمت بپردازند.

پرويز سروري اما در انتقاد به سخنان محسن سرخو گفت: شوراي شهر محلي براي مناقشات سياسي نيست و ما را از هدف اصلي‌مان دور مي‌كند. به گفته سروري همه بايد بر رأي اكثريت و دمكراسي احترام قائل باشيم اما متأسفانه برخي دوستان هر وقتي كه رأي نمي‌آورند اين مدل را رد مي‌كنند.

اسماعيل دوستي نيز هم گفت: من قصد صحبت نداشتم حتي وقتي دوستان اصولگرا رأي آوردند ما به آنها تبريك گفتيم اما گويا بحث‌هاي حاشيه‌اي به ميان كشيده مي‌شود. غلامرضا انصاري هم درتأييد سخنان دوستي گفت: بايد ضريب تحمل را بالاببريم با يك دست نمي‌شود مملكت را اداره كرد زيرا 2بال توسعه كشور، 2گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا هستند كه البته بايستي در چارچوب نظام حركت كنند.

وي گفت: ما در سال نخست شوراي چهارم زماني كه آقاي مسجد جامعي به‌عنوان رئيس انتخاب شدند از گزينه انتخاب نايب‌رئيس شوراي شهر گذشتيم و در واقع آقاي طلايي را به‌عنوان نايب‌رئيس انتخاب كرديم تا هيأت رئيسه تركيبي باشد. درعوض در دولت نهم و دهم چه فجايعي كه رخ نداد اختلاف، دروغ، حذف مديران كارآمد و اعمال ضد‌ارزشي كمياب در طول اين دوران اتفاق افتاد درحالي‌كه با نگاه حذفي و تنگ‌نظرانه و تفكر دلواپسانه نمي‌شود كشور را اداره كرد.

ولي‌الله شجاع پوريان نيز گفت: بحث انتخابات كاملا مدني است و ما سال‌هاست كه تمرين دمكراسي مي‌كنيم و حق با اكثريت است ما از اول هم مي‌دانستيم كه راي‌مان 13تاست اما بازهم در رقابت شركت كرديم و معتقديم كه كار انتخابات به درستي انجام شد. اگر كسي از دوستان انتقادي به انتخابات دارد نظر شخصي خودشان است. مهدي چمران هم گفت: ما همه خدمتگزار مردميم در غيراين صورت اشتباه به شوراي شهر آمده‌ايم و وقت خود را تلف كرده‌ايم.

  • ديدار چمران با مسجدجامعي در دفتر كارش

مهدي چمران كه در انتخابات ديروز در رقابت با احمد مسجد جامعي موفق به كسب اكثريت آرا به‌منظور رياست بر شوراي شهرتهران ظرف يك سال آينده شد پس از اتمام جلسه به ديدار احمد مسجدجامعي رقيب انتخاباتي‌اش رفت. چمران باحضور در دفتر مسجدجامعي از وي بابت شركت در فضاي انتخابات تشكر كرد و گفت: از زحمات چندين ساله شما در شورا و نيز در مدت يك سال مسئوليت‌تان تشكر مي‌كنم. وي همچنين ابراز اميدواري كرد 2جريان سياسي حاكم در شورا بتوانند به دور از مسائل سياسي و با همدلي و همفكري مسائل و مشكلات شهر را مرتفع كنند تا مردم همواره برنده واقعي اينگونه انتخابات باشند.

جدول

کد خبر 305835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha