سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: می‌گوید از ۸۵ سال عمری که از خدا گرفته، ۶۴ سالش را در تهران گذرانده است؛ شهری که از نظر او یک کشور است و طبیعت زیبای آن جای خود را به ساختمان‌های عریض و طویل می‌دهد.

نقاشی

حسين محجوبي از بزرگان نقاشي معاصر است. او سال 1309در لاهيجان به دنيا آمد و خيلي‌ها به نام نقاش طبيعت مي‌شناسندش. محجوبي با شهرداران زيادي در پايتخت كار و برايشان بوستان و فضاي سبز طراحي كرده است. او نقاشي است كه در رشته معماري درس خوانده و بوستان زيباي ساعي را براي هميشه در قلب پايتخت به يادگار گذاشته است. محجوبي اين روزها مراحل پاياني تابلوي «خيام» را پشت‌سر مي‌گذارد و قرار است از اين اثر هنري در بزرگداشت خيام نيشابوري پرده‌برداري شود.

  • درخت و اسب، حيات و انرژي

محجوبي كه در بيشتر آثارش از درخت و اسب استفاده مي‌كند، اسب را نماد انرژي و درخت را نماد حيات مي‌داند و به همشهري مي‌گويد: همه طبيعت زيبا را از بين برده و به جاي آن برج ساخته‌ايم. 15سال ديگر اگر آب نداشته باشيم، بايد همين برج‌ها را رها كنيم و به جاي ديگري برويم. جمعيت زمين از 7ميليارد نفر هم بيشتر شده و اين همه انسان مگر روي زمين جا مي‌شوند؟ جمعيت بيش از حد تعادل زندگي و طبيعت را از بين مي‌برد و واقعا نمي‌دانم با اين جمعيت چه بايد كرد. هر چيزي سير طبيعي خود را دارد و ما انسان‌ها دنيا را به برهوت تبديل كرده‌ايم. دغدغه من اين است و همواره اين دغدغه را در نقاشي‌هايم مي‌آورم.

وي در ادامه تصريح مي‌كند: به كشورهاي زيادي سفر كرده‌ام ازجمله چين و هند كه مملو از جمعيت هستند و كشورهاي اروپايي كه به‌گونه‌اي تعادل و توازن انسان و طبيعت در آن وجود دارد. ايران سرزميني است با مجموعه طبيعت زيبا و فرهنگ‌هايش كه حريفي نداشته و ندارد. ايران هنوز هم ايران است. همه‌‌چيز در دنيا در حال حركت است و روي نظم خود پيش مي‌رود و اساس قوانين طبيعي و الهي كل عالم در حال تغيير و تحول است.

  • شيوه خاص محجوبي

محجوبي علاوه بر علاقه‌اي كه به طبيعت دارد، در بخشي از آثار خود دنياي كودكي و زادگاهش را روايت مي‌كند. او در پاسخ به اين سؤال كه به كدام يك از مكتب‌هاي نقاشي تعلق دارد، مي‌گويد: 50سال است از فضاي سبز، درخت و طبيعت زيبا نقاشي مي‌كشم. چه ما باشيم چه نباشيم، طبيعت كار خود را مي‌كند. پدرم مينياتوريست بود و من به واسطه و كمك او تمام اين «ايسم»هايي را كه در نقاشي وجود دارد كار كردم اما به اين نتيجه رسيدم كه بايد شيوه مخصوص خودم را داشته باشم.

  • نگارگري بر بوم

وي مي‌افزايد: براي من هر يك از اجزاي طبيعت نماد خود را دارد. همه عالم مقدس است و درخت مقدس‌ترين آنهاست. سبك من نقاشي درخت است، اسب است و انسان. شيوه نقاشي محجوبي مانند هر نقاش بزرگ ديگر ويژه و منحصر به‌خود او است.
او درباره نوع نقاشي‌هايش مي‌گويد: همانطور كه گفتم، هنر ما مينياتور بود و اين هنر مينياتور در دنيا شاخص است. هميشه دوست داشتم و سعي كرده‌ام اين لطافت نگارگري را در نقاشي‌هايم داشته باشم.

  • بزرگداشت و نمايشگاه محجوبي

حسين محجوبي با بيش از نيم قرن مطالعه و تحقيق در سير تحول هنرهاي تجسمي ايران و جهان تاكنون در 56نمايشگاه انفرادي و بيش از 60نمايشگاه گروهي در داخل و خارج ايران شركت كرده و بارها مورد تقدير قرار گرفته است. او سال 1380نگارخانه آشيان نقش و مهر را براي ايجاد فضاي مناسب معرفي جوانان هنرمند ايران به دوستداران هنر و فرهنگ تاسيس كرد.

مراسم بزرگداشت و رونمايي از تمبر استاد محجوبي نخستين جمعه شهريورماه در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد و همزمان نمايشگاه مرور بر آثار استاد محجوبي با نمايش 30 اثر نقاشي در معرض ديد علاقه‌مندان قرارگرفت. اين نمايشگاه تا 16شهريور در نگارخانه شماره يك فرهنگسراي ارسباران داير است.

کد خبر 305812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha