سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

درحالی‌که بیشترین تعداد از «پشت‌نوبتی»‌ها برای تحت حمایت قرار گرفتن در سازمان بهزیستی متعلق به استان خوزستان هستند، نمایندگان این استان در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام حمایت از طرح ۶میلیون نفر، تصویب و نهایی‌شدن آن را بهترین راهکار برای رسیدگی به وضعیت این افراد اعلام کردند.

بودجه پشت نوبتی‌ها در دسترس نیست

براساس آماري كه 3‌ماه قبل سازمان بهزيستي در اختيار روزنامه همشهري گذاشته است، در مجموع 92357نفر در كل كشور در نوبت پذيرش بهزيستي هستند كه بيش از 12هزار نفر آنها در استان خوزستان زندگي مي‌كنند. اين آمار البته ارتباطي به 600هزارمعلول پشت نوبت دريافت خدمات بهزيستي ندارد بلكه مربوط به افرادي مي‌شود كه از نظر اين سازمان بايد مستمري ماهانه دريافت كنند اما به‌دليل «كمبود بودجه» امكان پرداخت اين هزينه‌ها به آنها وجود ندارد.

حبيب آقاجري، نماينده مردم بندر ماهشهر، اميديه و هنديجان در مجلس با اشاره به اينكه تعداد افراد پشت نوبت سازمان بهزيستي زياد است، به همشهري مي‌گويد: «در حوزه انتخابيه من برخي افراد 2سال است كه باوجود مشمول بودن همچنان در نوبت پذيرش سازمان بهزيستي هستند و مسئولان سازمان بهزيستي به‌دليل آنچه نداشتن بودجه عنوان كرده‌اند از پذيرش اين مددجويان خودداري مي‌كنند.‌» او با تأكيد بر اينكه اين افراد با شرايط بد اقتصادي و مشكلات زندگي دست و پنجه نرم مي‌كنند و نهادهاي حمايتي بايد توجه جدي به نيازمندان داشته باشند، از طرح حمايت از 6ميليون نيازمند از كار افتاده كه چندي قبل در مجلس مطرح شد، مي‌گويد: «‌تعداد زيادي از اين خانواده‌هاي پشت نوبت جزو همين 6ميليون نفر مي‌شوند و بايد هر چه سريع‌تر به وضعيت آنها رسيدگي شود. نمايندگان مجلس با جديت موضوع رسيدگي به وضعيت 6ميليون نفر را دنبال مي‌كنند تا هر چه سريع‌تر وضعيت زندگي رقت‌بار اين افراد مشخص شود و بتوان با كمك‌هايي كه براي آنها درنظر گرفته مي‌شود، نيازهاي آنها را تا حدي مرتفع كرد.»

‌نماينده مردم انديمشك در مجلس نيز با انتقاد از كمبود حمايت‌ها از خانواده‌هاي نيازمند به همشهري مي‌گويد: «روزبه‌روز تعداد افراد تحت پوشش و درخواست‌هايي كه به اين سازمان مي‌رسد، بيشتر مي‌شود. الان وضعيت به‌گونه‌اي شده كه معلولان براي تحت پوشش قرار گرفتن بهزيستي به‌دنبال پيداكردن پارتي هستند.»

سيدعيسي دارايي هم تأكيد مي‌كند تمامي نمايندگان از طرح‌هايي كه به نفع معلولان است حمايت مي‌كنند و معتقد است طرح 6ميليون نفر با اكثريت آرا در مجلس رأي مي‌آورد.

  • رقم‌هاي كم

درحالي‌كه يك خانواده يك نفره 53هزار تومان مستمري مي‌گيرد و اين رقم براي يك خانواده 5نفره و بيشتر حداكثر به 100هزار تومان مي‌رسد، همه تأييد مي‌كنند كه اين ارقام براي اداره زندگي‌اي كه سرپرست آن از كارافتاده يا سالمند است، كافي نيست. محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي مرداد‌ماه امسال با تأييد كم‌بودن اين مبالغ از تجديد‌نظر در اين خصوص از سوي دولت و مجلس در قانون برنامه ششم خبر داد. اين همان موضوعي است كه اكنون دغدغه نمايندگان مجلس نيز هست. اسماعيل جليل، نماينده مردم مسجد‌سليمان، لالي، انديكا و هفتگل در مجلس نيز با اشاره به اينكه متأسفانه برنامه‌هاي دولت در بخش تأمين منابع براي سازمان‌هاي حمايتي به‌خصوص بهزيستي و كميته امداد با شرايط واقعي سازگار نيست، به همشهري مي‌گويد: «متقاضيان تحت پوشش قرار گرفتن اين دو نهاد حمايتي بيش ازمنابع تخصيص يافته به اين سازمان‌ها هستند. اما كار خوبي كه بهزيستي سال گذشته انجام داد اين بود كه تعداد زيادي از افراد تحت پوشش تعيين تكليف شدند و براي افرادي كه در انتظار خدمت در بهزيستي هستند، سهميه‌اي درنظر گرفته شد و تعدادي تحت پوشش قرار گرفتند. اما سهميه‌اي كه دولت درنظرگرفته بود پاسخگوي واقعي تمام متقاضيان نيست و همچنان در خوزستان افراد مشمول دريافت خدمات حمايتي هستند.» به گفته وي طرح حمايت از 6ميليون نفر بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد تا از اين طريق اين كمك‌ها بخشي از مشكلات اين افراد را در تأمين معيشت حل كند اما به جاي اينكه مبلغي را به‌صورت يكسان به افراد پرداخت كنيم، بايد پرداختي‌ها به افرادنيازمند را بيشتر كنيم كه از شرايط سخت زندگي رها شوند.

محمد‌سعيد انصاري، نماينده مردم آبادان در مجلس نيز در اين‌باره توضيح مي‌دهد: «وضعيت اقتصادي مردم در آبادان و خرمشهر نگران‌كننده است. از كميته امداد و بهزيستي انتظار داريم واقعيت‌ها را ببينند چون برخي مديران اين سازمان‌ها به مديران بالا‌دستي واقعيت‌ها را نمي‌گويند.‌» به گفته وي، رسيدگي به وضعيت 6ميليون نفر در مجلس تا حدودي هم بستگي به تحرك مسئولان سازمان بهزيستي دارد و بايد نماينده‌اي از اين سازمان به‌طور مستمر با نمايندگان جلسه داشته باشد و مسائل و مشكلات را با آنها در ميان بگذارد. انصاري تأكيد مي‌كند كه ‌نمايندگان مجلس آمادگي دارند تا با رأي قاطع اين طرح را تا قبل از پايان سال تصويب كنند تا هر چه زودتر تكليف اين افراد مشخص شود. مجلس در روزهاي پاياني خود، بسيار پركار است. بايد منتظر ماند و ديد چه زماني نوبت به بررسي طرحي كه امضاي 281نماينده را دارد، مي‌رسد.

  • به طرح حمايت از 6ميليون نفر اميدواريم

تعداد زيادي از مراجعين به دفاتر نمايندگان استان خوزستان را كساني تشكيل مي‌دهند كه مي‌خواهند تحت پوشش سازمان‌هاي حمايتي قرار بگيرند و از نظر معيشتي در وضعيت نامناسبي قرار دارند. طرح حمايت از 6ميليون نيازمند از كار افتاده كه چندي قبل در مجلس مطرح شد، طرحي است كه مي‌توان اميدوار بود به وسيله آن وضع معيشت و زندگي اين افراد تقريبا متحول شود و نمايندگان مجلس هم همواره از اين افراد حمايت مي‌كنند.
سيد راضي نوري؛ نماينده مردم شوش

کد خبر 305692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha