دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

کمیته عالی انتخابات مصر اعلام کرد انتخابات پارلمانی در دو مرحله برگزار خواهد شد و این انتخابات آخرین مرحله از اجرای طرح نقشه راهی است که ارتش پس از عزل محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ ارائه کرد.

مصر

 ایمن عباس، رئیس کمیته عالی انتخابات مصر با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: مرحله نخست انتخابات شامل 14 استان برای مصری‌های مقیم خارج طی دو روز 17 و 18 اکتبر (25 و 26 مهر) و انتخابات میان دوره‌ای مجلس در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مصادف با 26 و 27 اکتبر و برای مصری‌های داخل کشور در 18 و 19 همان ماه و انتخابات میان دوره‌ای مجلس در روزهای 27 و 28 اکتبر برگزار خواهد شد.

عباس که رئیس دادگاه استیناف قاهره نیز است تاکید کرد که مرحله دوم در خارج در روزهای 21 و 22 نوامبر و در داخل 22 و 23 همان ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا،او گفت: انتخابات میان دوره‌ای مرحله دوم نیز اول و دوم ماه دسامبر آینده برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته انتخابات مصر افزود: جدول زمانی عملیات انتخابات پارلمانی مصر قبل از پایان ماه دسامبر سال 2015 به پایان خواهد رسید و اولین جلسه مجلس نمایندگان این کشور در آغاز سال آینده تشکیل خواهد شد.

رئیس کمیته عالی انتخابات مصر گفت: این کمیته تلاش می‌کند انتخابات پارلمانی مصر به بهترین شکل ممکن برگزار شود و به اهداف خود برسد. کمیته عالی انتخابات ضمن تصویب قوانین عینی برای اجرای انتخابات ،تلاش می‌کند مساوات و برابری میان همه نامزدهای پارلمان برقرار شود.

ایمن عباس تصريح كرد: ما تلاش می‌کنیم اجرای انتخابات نشان‌دهنده تصویری متمدن از این کشور باشد.

رئیس کمیته عالی انتخابات مصر در ادامه گفت: امیدواریم کاندیداهای پارلمان از هرگونه درگیری و خشونت و تبلیغات غلط بپرهیزند و به قانون پایبند باشند.

ایمن عباس افزود: کمیته عالی انتخابات قانون شماره 65 سال 2015 را به درخواست رای‌دهندگان انتخابات اعضای مجلس نمایندگان تصویب کرده است. انتخابات پارلمانی مصر طبق قانون اصلاح شده در دو مرحله اجرا می‌شود و مرحله اول آن در 14 استان برگزار خواهد شد.

قرار بود انتخابات در دو مرحله در مارس و آوریل گذشته برگزار شود اما در پی حکم دادگاه عالی قانون اساسی مصر در اول مارس مبنی بر غیرقانونی بودن ماد‌ه‌ای در قانون تقسیم حوزه‌های انتخاباتی، این انتخابات به تاخیر افتاد.

رئیس کمیته مذکور تاکید کرد که ثبت نام کاندیداها از اول سپتامبر به مدت 12 روز آغاز خواهد شد.

پارلمان جدید شامل 568 کرسی است که رئیس جمهور می‌تواند بیش از 5 درصد کرسی‌ها را تعیین کند در حالی که 448 عضو براساس سیستم انفرادی و 120 عضو براساس سیستم لیست‌های کاملا بسته انتخاب خواهند شد.

مصر از ژوئن 2012 زمانی که دادگاه قانون اساسی مصر، مجلس مردم (شعب) را که بعد از انقلاب ژانویه انتخاب شده بود، منحل کرد بدون پارلمان است. این مسئله‌ای است که سیسی را بر آن داشت تا از اختیارات قوه مقننه برای تصمیم‌گيری‌ها استفاده کند و به همین خاطر مخالفانش او را به محدود کردن آزادی‌ها متهم کرده‌اند.

کد خبر 305623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha