محمد باریکانی: بانک‌ها و صندوق توسعه ملی به یاری سازمان میراث فرهنگی می‌آیند تا در روند تکمیل پروژه‌های زیرساختی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سهیم شوند.

آثار تاریخی

اين خبر را ولي الله سيف رئيس بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به روزنامه همشهري داد و گفت كه حمايت از پروژه‌هاي گردشگري از اولويت‌هاي بانك مركزي است.

ولي الله سيف در گفت‌وگويي كه در حاشيه مراسم چگونگي تحقق برنامه ششم توسعه در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با خبرنگار همشهري داشت شرط كمك به پروژه‌هاي گردشگري، صنايع‌دستي و ميراث فرهنگي را اعلام كرد. براساس آنچه ولي‌الله سيف گفته است بانك‌ها براساس شرط توجيه‌پذير بودن طرح‌هاي گردشگري و صنايع‌دستي اقدام به ارائه تسهيلات بانكي به اين پروژه‌ها مي‌كنند.

  • پروژه‌هاي گردشگري در اولويت بانك‌ها

ولي الله سيف در پاسخ به اين سؤال همشهري كه آيا بانك مركزي بخشنامه يا ابلاغيه‌اي براي تسريع در روند ارائه تسهيلات به پروژه‌هاي بزرگ گردشگري، صنايع‌دستي و ميراث فرهنگي اعلام خواهد كرد تا پروژه‌هاي نيمه‌تمام و زيربنايي در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به اتمام برسند؟ گفت: نگاه نظام بانكي به پروژه‌هاي گردشگري منفي نيست. اتفاقا پروژه‌هاي گردشگري داراي توجيهات قوي فني و اقتصادي و مالي هستند و براي نظام بانكي از مطلوبيت بيشتري برخوردارند. البته به شرط آنكه واجد شرايط لازم باشند. منتهي آنچه الان وجود دارد اين است كه ما محدوديت منابع و محدوديت ارائه تسهيلات در نظام بانكي داريم.

رئيس بانك مركزي با اشاره به جلسه خود با نمايندگان مجلس و توضيح اينكه بانك‌ها با محدوديت منابع و تسهيلات مواجه هستند، افزود: در چنين شرايطي ناگزير از تعريف اولويت براي تقاضاهايي هستيم كه براي تسهيلات بانكي آمده است.

فعالان حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در جلسات عمومي سازمان ميراث فرهنگي بارها اعلام كرده‌اند كه از سوي سيستم بانكي درخصوص ارائه تسهيلات و زمانبر بودن اختصاص وام به كارگاه‌هاي صنايع‌دستي و پروژه‌هاي گردشگري يا احياي بناهاي تاريخي با مشكل مواجه هستند. آنها بارها از رئيس و معاونان سازمان ميراث فرهنگي خواسته بودند تا در مذاكره با بانك‌ها آنها را متقاعد به حمايت از طرح‌هاي مرتبط با ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كنند.

  • توجيه فني و آورده بيشتر شرط ارائه تسهيلات

ولي‌الله سيف رئيس بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران همچنين شرايط اختصاص وام و تسهيلات بانكي به پروژه‌هاي زيربنايي در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري را مطرح كرده است.

سيف گفت: نظام بانكي براي آنكه با تسهيلات محدود خود بتواند بيشترين تأثير را در ايجاد رشد اقتصادي و اشتغال داشته باشد بايد پروژه‌هاي داراي اولويت را شناسايي و منابع محدود خود را براي پروژه‌هاي داراي كارايي بالا با نرخ بازده داخلي بالاتر تخصيص بدهد.

به‌گفته رئيس بانك مركزي، بانك‌ها در حال اجراي اين مدل هستند. رئيس بانك مركزي شرط نظام بانكي براي كمك به پروژه‌هاي كلان در 3حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري را اينگونه توضيح داد: بايد ديد پروژه‌ها از منظر مطالعاتي و توجيهات فني، اقتصادي و مالي چه وضعيتي دارند. طبيعتا بانك‌ها بر همين اساس تسهيلات و منابع به پروژه‌ها اختصاص مي‌دهند.

رئيس بانك مركزي همچنين درخصوص شرط اصلي بانك‌ها براي كمك به پروژه‌هاي كلان مرتبط با ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: يكي از پيش‌نيازها براي اينكه يك پروژه بتواند از طريق نظام بانكي تأمين مالي شود، اين است كه سرمايه‌گذار پروژه سهم حداقلي خود را آورده باشد. مثلا بتواند حداقل 30درصد سرمايه را خودش آورده باشد تا 70درصد سرمايه مورد نياز را نيز بانك‌ها تقبل كنند. همچنين ممكن است 4پروژه به يك بانك ارائه شده‌باشد كه سرمايه‌گذاران آنها از 50تا 20درصد سهم خود را آورده باشند. در اين شرايط طبيعي است كه تسهيلات بانكي ابتدا به پروژه 50درصدي تعلق بگيرد و پس از آن نوبت به اختصاص تسهيلات بانكي به پروژه‌هاي بعدي برسد. البته وضعيت اجرا و بازدهي پروژه نيز بحث جدي در اختصاص تسهيلات بانكي است.

رئيس بانك مركزي همچنين در پاسخ به سؤال ديگر روزنامه همشهري كه منابع صندوق توسعه ملي تا چه اندازه قادر به حل مشكل پروژه‌هاي زيرساختي در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري است؟ گفت: دكتر سلطاني‌فر در مذاكراتي كه با دكتر حسيني رئيس صندوق توسعه ملي داشت قرار گذاشتند تا براساس آيين‌نامه و مصوبه هيأت امناي صندوق توسعه ملي در بخش‌هاي مختلف با اولويت گردشگري اعتباراتي اختصاص داده شود كه از طريق نظام بانكي به پروژه‌ها تعلق مي‌گيرد. ولي‌الله سيف تأكيد كرد: بانك مركزي در روند ارائه تسهيلات بانكي 100درصد به پروژه‌هاي گردشگري كمك مي‌كند و اين موضوع از اولويت‌هاي بانك مركزي است.

کد خبر 305568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha