مشکلات صنعت گردشگری ایران چیست؟ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در نشست صبح دیروز با خبرنگاران تنها به ۴سؤال پاسخ گفت و رفت

 اما سعيد شيركوند نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي و معاون كنوني برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي به جاي وي به تمامي سؤالات خبرنگارها در حوزه گردشگري پاسخ گفت.

سعيد شيركوند گفت كه سازمان ميراث فرهنگي بودجه تبليغات گردشگري ايران در تلويزيون‌هاي پر مخاطب جهان همچون سي‌ان‌ان، بي‌بي‌سي و الجزيره‌ را ندارد.

او گفت كه گردشگري ايران هنوز راه زيادي براي تبديل شدن به صنعت در پيش دارد. شيركوند اعلام كرد كه سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران هنوز بازده مناسب اقتصادي ندارد و بايد اطمينان سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري كلان در صنعت گردشگري را نسبت به سودآور بودن پروژه‌ها جلب كرد. شيركوند اما يك اعتراف ديگر هم كرد. او گفت كه سرويس بهداشتي مهم‌ترين و بزرگ‌ترين مشكل گردشگري ايران است.

شيركوند افزود: در دولت گذشته برنامه‌ريزي براي احداث هزار چشمه سرويس بهداشتي انجام شد كه جانمايي 140چشمه از آنها اشتباه انجام شده و اتمام آنها به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست، چون در مكان‌هايي قرار دارند كه امكان رساندن آب و برق به آنها وجود ندارد.

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي در پيشنهادي جالب از دولت و بخش خصوصي خواست تا سرويس‌هاي بهداشتي را تبديل به يك تجارت به صرفه كنند. او پيشنهاد داد كه دارندگان سرويس‌هاي بهداشتي در مجتمع‌هاي بين راهي مبلغ 2هزار تومان يا كمتر از آن براي استفاده از اين سرويس‌ها از مسافران و گردشگران زميني كشور اخذ كنند تا بدين‌ترتيب بيزينس سرويس‌هاي بهداشتي در ايران رواج پيدا كند. توجيه اقتصادي معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي براي راه‌اندازي تجارت سرويس بهداشتي در ايران اين بود كه به‌دليل اخذ مبلغ همچون ديگر كشورها، سرمايه‌گذاران به احداث سرويس‌هاي بهداشتي ترغيب شده و بدين‌ترتيب به زعم او، بزرگ‌ترين مشكل صنعت گردشگري ايران حل مي‌شود.

سعيد شيركوند اما نسبت به مرتفع‌شدن مشكل سرويس‌هاي بهداشتي در كشور خوش‌بين نيست. او گفت: اگر 10سال ديگر هم مشكل سرويس بهداشتي در ايران حل شود كلاهم را بالا مي‌اندازم.

شيركوند البته از رسانه‌ها خواست تا موضوع سرويس‌هاي بهداشتي را تا حل اين معضل در دستور كار قرار بدهند.

  • گردشگري در آشوراده

آشوراده، جزيره‌اي كه سال گذشته با رسانه‌اي شدن طرح واگذاري آن با هدف بهره‌برداري گردشگري خبرساز شد از ديگر محور‌هاي اظهارات معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي با خبرنگاران بود.

سعيد شيركوند با رد اظهارات كارشناسان محيط‌زيست حتي اين گفته معاون سابق محيط طبيعي سازمان حفاظت‌محيط‌زيست و امضا‌كننده طرح گردشگري آشوراده، مبني بر اينكه واگذاري آشوراده اشتباه بود را برنتابيد و گفت: اين سخنان تخيلات شخصي برخي كارشناسان و خبرنگاران است كه در ذهن خود پرورانده و بزرگ كرده و نتيجه‌گيري هم كرده‌اند.

شيركوند گفت: تمام جزيره آشوراده را با موتور چرخيده‌ام و اينطور نيست كه برخي تصور مي‌كنند جانوران انبوه در جزيره زندگي و از كنار انسان‌ها عبور مي‌كنند.وي افزود: اين شبه جزيره از نظر آب و هوا و جغرافيا قابليت گردشگري طبيعي را دارد و انجام اين فعاليت نيز هيچ مغايرتي با كنوانسيون‌هاي بين‌المللي ندارد.

وي گفت: سال93 اين سؤال مطرح شد كه آيا از امكانات طبيعي آشوراده قرار است استفاده شود؟ رئيس‌جمهور اين ماموريت را به 2سازمان ميراث‌فرهنگي و سازمان حفاظت محيط‌زيست سپرد و هر دو سازمان معتقدند طبيعت گردي در آشوراده بلامانع است.

  • طرح مطالعاتي گردشگري در آشوراده در دست مشاور

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي از سپردن طرح مطالعاتي گردشگري در آشوراده به مشاور خبر داد و گفت بايد تا پايان مطالعات طرح منتظر ماند و پس از آنكه طرح نهايي و منتشر شد آن وقت كارشناسان مي‌توانند نسبت به آن اعلام نظر كنند. شيركوند گفت: آشوراده هيچ پشت‌پرده‌اي ندارد و نظر هيچ نهاد، فرد، كارشناس و صاحب‌نظر و شخصيت حقيقي و حقوقي براي من به اندازه نظر سازمان محيط‌زيست اهميت ندارد. وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه به‌نظر مي‌رسد سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان ميراث فرهنگي در موضوع آشوراده در عمل انجام شده از جانب رئيس‌جمهور قرار گرفته‌اند، گفت: اينطور نيست، سازمان ميراث فرهنگي و سازمان حفاظت محيط‌زيست معتقدند كه حتي مناطق حفاظت شده نيز بايد مورد بهره‌برداري قرار بگيرند.

کد خبر 304814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha