علی اصغر محمدی: والدین برخی از دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی از بالا بودن هزینه این دوره انتقاد دارند و می‌گویند هیچ ضابطه‌ای درخصوص شهریه وجود ندارد.

انتقاد از شهریه چند میلیون تومانی دوره پیش‌دانشگاهی

مدير دبيرستان هر مبلغي كه صلاح بداند شهريه دريافت مي‌كند. در برخي دبيرستان‌ها هم بين دانش‌آموزاني كه از مدرسه ديگري آمده و دانش‌آموزان همان مدرسه در شهريه تفاوت قائل مي‌شوند. به‌نظر مي‌رسد دليل اين موضوع تعطيل شدن برخي مراكز پيش‌دانشگاهي و افزايش تقاضا براي نام‌نويسي در ديگر مراكز باشد. مسئولان آموزش‌وپرورش امسال تصميم گرفته‌اند دوره پيش‌دانشگاهي تنها در معدودي از دبيرستان‌هاي دوره دوم متوسطه داير باشد و به همين منظور بسياري از دبيرستان‌ها امسال دوره پيش‌دانشگاهي ندارند كه اين موضوع مشكلاتي براي دانش‌آموزان ايجاد كرده است. تا سال تحصيلي 89-88 مراكز پيش‌دانشگاهي از دبيرستان‌ها جدا بود تا اينكه سال89 مسئولان آموزش و پرورش اعلام كردند از سال تحصيلي90-89 به هيچ عنوان مركز پيش‌دانشگاهي مستقل تشكيل نمي‌شود و دانش‌آموزان در سال‌هاي اول تا سوم و پيش‌دانشگاهي در دبيرستان‌ها تحصيل خواهند كرد.

  • درددل اوليا

پدر يك دانش‌آموز پيش‌دانشگاهي در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «پسرم سال سوم دبيرستان را در يكي از دبيرستان‌هاي دولتي منطقه5 درس خوانده و امسال چون آنجا پيش‌دانشگاهي ندارد مجبور شدم او را در يكي از دبيرستان‌هاي دولتي در منطقه 2كه نزديك محل سكونت‌مان است و مختص دوره پيش‌دانشگاهي است ثبت نام كنم. مدير پيش‌دانشگاهي اعلام كرده بايد مبلغ 5ميليون تومان شهريه بپردازيم درحالي‌كه از دانش‌آموزاني كه تا سال گذشته در همان دبيرستان و تا قبل تبديل شدن آنجا به پيش‌دانشگاهي درس مي‌خواندند مبلغ 3ميليون و 500هزار تومان شهريه خواسته است.» اين تنها يك نمونه از چندين تماس والدين با همشهري براي گلايه از اين موضوع است.

  • رقابت براي شهريه بيشتر

درخواست شهريه چند ميليون توماني در مراكز پيش‌دانشگاهي دولتي در حالي است كه براساس اعلام آموزش و پرورش شهر تهران حداقل و حداكثر شهريه پيش‌دانشگاهي نظري غيردولتي 4ميليون و 249هزار تومان تا 9ميليون و 183هزار تومان تعيين شده است.


علي زرافشان، ‌معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اينكه آيا مراكز پيش‌دانشگاهي دولتي مجاز هستند براي دوره پيش‌دانشگاهي شهريه دريافت كنند گفت: «مدارس دولتي عادي درصورتي كه كلاس‌هاي فوق‌برنامه آمادگي كنكور برگزار كنند براساس آيين‌نامه مصوب شوراي‌عالي آموزش و پرورش مي‌توانند شهريه دريافت كنند.»

مسئولان آموزش و پرورش با وجود تماس‌هاي مكرر خبرنگار همشهري حاضر به ارائه توضيح درباره شهريه دوره پيش‌دانشگاهي نشدند.

اما معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهري درباره تفكيك دوره پيش‌دانشگاهي از دبيرستان‌ها با هدف ساماندهي مي‌گويد:«مجرب‌ترين دبيران براي دوره پيش‌دانشگاهي به‌كار گرفته مي‌شوند و اگر 3سال دبيرستان با پيش‌دانشگاهي در يك جا باشد دست مدير مدرسه براي تنظيم برنامه هفتگي و استفاده از دبيران پيش‌دانشگاهي در ساير پايه‌ها بازتر است.»

ابراهيم سحرخيز با اشاره به اينكه اكنون در دوره پيش‌دانشگاهي فقط كلاس‌هاي كنكور برگزار مي‌شود، توضيح مي‌دهد: «كتاب‌هاي درسي پيش‌دانشگاهي تابستان و قبل از شروع سال تحصيلي براي دانش‌آموزان تدريس مي‌شود و در طول سال تحصيلي صرفا دانش‌آموزان براي شركت در كنكور آماده مي‌شوند. دانش‌آموزان پيش‌دانشگاهي از مهر به مدرسه نمي‌آيند و به آموزشگاه‌هاي كنكور مي‌روند يا اينكه در مدرسه و در كلاس‌هاس كنكور شركت مي‌كنند و به جاي معلمان موظفي براي آنها از دبيران حق‌التدريسي كنكور استفاده مي‌شود و هزينه آن را بايد والدين دانش‌آموزان پرداخت كنند كه اين امر خلاف قانون است.»

سحرخيز معتقد است در اين 3سالي كه تا حذف دوره پيش‌دانشگاهي مانده بهتر است اين دو دوره در يك فضاي آموزشي و كنار هم باشند. به اعتقاد او جداسازي‌ پيش‌دانشگاهي از دبيرستان‌ها چند آسيب دارد؛ يكي ايجاد مشكلات اياب و ذهاب براي دانش‌آموزان است و ديگري مسائل تربيتي به جهت كاهش كنترل خانواده بر دانش‌آموزان و تعارضات فرهنگي. چون به‌دليل ايجاد محدوديت دوره پيش‌دانشگاهي دانش‌آموزان از دبيرستان‌هاي مختلف در يك جا جمع مي‌شوند. وي مشكل بعدي را ايجاد محدوديت براي مدير دبيرستان در به‌كارگيري نيروهاي مجرب و برنامه‌ريزي درسي و تنظيم برنامه هفتگي دانش‌آموزان مي‌داند و مي‌گويد:«چون مجرب‌ترين و توانمندترين دبيران براي دوره پيش‌دانشگاهي به‌كار گمارده مي‌شوند، وقتي پيش‌دانشگاهي جدا باشد دانش‌آموزان ساير پايه‌ها از خدمات آنها محروم مي‌شوند.»

آنچه مسلم است اينكه براي دوره پيش‌دانشگاهي در اغلب دبيرستان‌ها شهريه چند ميليون توماني دريافت مي‌شود و هيچ نظارتي نيز در اين‌باره وجود ندارد و هر مدرسه‌اي براي خودش شهريه خاص دارد. مدرسان مجرب كنكور نيز هر دبيرستاني كه پول بيشتري بدهند در آنجا تدريس مي‌كنند.

کد خبر 305435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha