همشهری آنلاین: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور پاسخگویی به سئوالی در مورد علل بیکاری در مجلس حاضر شد و با توضیحاتش توانست مجلس را قانع کند.

ربیعی

به گزارش ایسنا، علی ربیعی که برای پاسخ به سوال ابراهیم کارخانه‌ای نماینده همدان در جلسه علنی مجلس حضور یافته اظهار کرد: ما خروج از شرایط رکود تورمی را آغاز کرده‌ایم و با تحریم‌های ظالمانه نیز مقابله شده، امنیت سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی راحت و روان شده و فضای بهتری برای سرمایه گذاری ایجاد شده است.

وی افزود: برای یک درصد رشد نیاز به 120 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری وجود دارد و ما برای حالت مطلوب نیازمد رشد 20 درصدی هستیم. در حالی که رشد اقتصادی کشور در سال 92 منفی و در سال 93 به 3.5 درصد رسیده است. در این شرایط ما چقدر می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در سال‌های گذشته توان اقتصادی و قدرت سرمایه گذاری پایین آمده، اظهار کرد: اشتغال هم محصول سیستمی است که در آن باید این عوامل کنار هم کار کنند. البته دولت یازدهم اقدامات مثبتی در همه این موارد انجام داده است. از جمله اینکه رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار از 152 به 130 در سال 93 بهبود یافته است.

ربیعی ادامه داد: هر اقتصاددانی می‌داند که اثرات اقداماتی که در طول سال‌های گذشته انجام شده باعث وضع فعلی شده و اقداماتی که در فضای کسب و کار در حال حاضر صورت می‌گیرد نیز در آینده خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه دولت از دو مسیر برای حل مشکل اشتغال حرکت می‌کند، گفت: یکی از اینها سرمایه گذاری و رشد تولید و ایجاد اشتغال است. ما نمی‌توانیم به سرعت به رشد 7 یا 8 درصدی برسیم، ولی خود را برای رشد 5 درصدی در سال جاری آماده کرده‌ایم و هدف گذاری‌هایی انجام داده‌ایم که ظرفیت‌های خالی بنگاه‌ها را بکار بگیریم. در حال حاضر نیز حداقل در 7-8 استان طرح تکافو پایلوت شده و می‌توانند شهادت بدهند که چه مقدار اشتغال ایجاد شده. تفاهم‌نامه‌هایی با بخش‌های مختلف نیز منعقد شده که آثار خود را نشان می‌دهد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه‌ریزی این وزارتخانه در صنعت کفش، پوشاک و زعفران در خراسان، آی‌تی در کردستان و توسعه زنبورداری عسل در برخی شهرها و استان‌ها از جمله مازندارن، خاطرنشان کرد: ما با شرایطی که داشتیم نسبتاً پیشرفت قابل قبولی در حوزه اقتصادی داشتیم. این در حالی است که خروجی‌های دانشگاهی ما متناسب با رسته شغلی در استان‌ها نیست و در همین راستا ما سامانه ملی شغل را راه‌اندازی کرده‌ایم.

ربیعی با اشاره به در پیش بودن تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: میزان نرخ رشد سرمایه‌گذاری به قیمت‌های ثابت باید به بیش از 8 درصد در سال برسد تا تولید و اشتغال مطلوب تحقق یابد و این یعنی تغییرات بنیادینی مورد نیاز است.

وی با بیان این‌که اشتغال دغدغه همه مسئولان و مردم است، گفت: ما باید سیاست‌ها را اصلاح کنیم و کمیسیون‌های اشتغال بین دولت و مجلس را تقویت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی نمی‌کند، اظهار کرد: من صندوق‌های بحران‌زا را پذیرفتم اما ابزار اشتغال به طور کامل در اختیار وزارتخانه من نیست و من بارها خود را وزیر بیکاران نامیده‌ام. اگرچه در مجموع همچنان کارنامه دولت را در این زمینه قابل دفاع می‌دانم اما نقش من در این میان مورد توجه سوال کننده باشد.

سرانجام ، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده همدان- سوال کننده از وزیر کار، ‌تعاون و رفاه اجتماعی- ، مشروط به این‌که وزیر در اولین جلسه هیأت وزیران موضوع اشتغال و برنامه ویژه همه وزارتخانه‌ها برای حل این موضوع را مطرح و پیگیری کند از رأی گیری در مورد پاسخ‌های وزیر انصراف و از صحبت‌های ربیعی قانع شد.

کد خبر 305018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha