پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: حضور هاشمی در انتخابات بنا به برخی تحلیل‌ها، حاوی پیامی برای قشرهایی از روحانیت جهت آماده کردن خود برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان است.

هاشمی

«تعلیق» تاکتیک شناخته شده هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در انتخابات‌های متعدد بوده است. هاشمی‌رفسنجانی بار‌ها خود را درمعرض انتخاب مردم قرار داده و نشان داده ابایی از عرضه خود و ایده‌هایش در انتخابات نداشته است.

از سال۸۴ به این سو هربار که رسانه‌های نزدیک به هاشمی در صور آمدن و یا نیامدن آیت‌الله دمیده‌اند، شواهد بیش از آنکه حکایت از نیامدن داشته باشد، راوی آمدن هاشمی بوده است.

«تعلیق» را هاشمی بهتر از همیشه در انتخابات۹۲ به‌کار گرفت و در ۵دقیقه پایانی مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی، خویش را به وزارت کشور رساند تا سرنوشت انتخابات با ردصلاحیت او و اعلام حمایتش از روحانی رقم بخورد.

برخلاف معمول اما این‌بار هاشمی‌رفسنجانی درست ۸ماه پیش از انتخابات خبرگان رهبری که قرار است در اسفند ماه امسال همزمان با انتخابات مجلس برگزار شود، اعلام حضور کرده و عنوان داشته آماده شرکت در انتخابات خبرگان رهبری است.

چنین اعلام آمادگی را فرزند ارشد او که در سبک و سیاق سیاست‌ورزی پایبند به سنت‌های محافظه‌کارانه پدر است هم نه به صراحت اما به کنایت ابراز داشته تا سهم فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان تا حد بسیار زیادی برای محسن هاشمی کنار گذاشته شده باشد.

اهمیت انتخابات آتی خبرگان رهبری برکسی پوشیده نیست و برای هاشمی که بعد از شکست در انتخابات هیأت رئیسه عنوان داشته بود برای «تاثیرگذاری در لحظه سرنوشت‌ساز نیازمند حضور در هیأت‌رئیسه نیست»، اهمیت این انتخابات دوچندان است اما شاید جنبه نادیده این اهمیت را باید در این نکته دید که این انتخابات محتملا «آخرین حضور هاشمی در عرصه انتخابات» خواهد بود.

نکته‌ای که صحت آن البته وابسته به طول حیات سیاسی سیاستمدار برجسته جمهوری اسلامی هم هست.

حضور هاشمی در انتخابات در حالی رقم می‌خورد که او به‌خصوص در ۵سال اخیر در مرکز مباحثات و جدال‌های سیاسی کشور بوده است.

آخرین نمونه آن را می‌توان در «تعبیر کنایه‌آمیز هاشمی نسبت به مصباح» و تفسیر از این کنایه به «توهین نسبت به روستايیان» از سوی گروه‌های سیاسی و تریبون‌های رسانه‌ای منتقد هاشمی مشاهده کرد.

درحالی که افکار عمومی از او به‌عنوان مهم‌ترین حامی دولت روحانی یاد می‌کنند او از انتقاد از برخی جنبه‌های مدیریت اقتصادی دولت غافل نیست و ابایی از طرح باواسطه و بی‌واسطه این انتقادات ندارد.

حضور هاشمی در انتخابات بنا به برخی تحلیل‌ها، حاوی پیامی برای قشرهایی از روحانیت جهت آماده کردن خود برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان است.

مجلسی که به زعم هاشمی در معرض «افراط» قرار دارد!

پیامی که هاشمی با اعلام حضور بدون تعلیق خود در انتخابات خبرگان ارسال داشته به‌نوعی دعوت از طیفی خاص از روحانیت که باز هم به زعم هاشمی معتدل و میانه‌رو تلقی می‌شوند، برای حضور در انتخابات خبرگان بی‌دغدغه و نگرانی از احتمال عدم احراز صلاحیت است.

این همه در شرایطی است که در همین خطبه اخیر دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه تهران، می‌شد رد انتقادات تند عضو خبرگان رهبری نسبت به رویکردهای هاشمی را دید.

هاشمی بی‌هیچ ابایی از رد صلاحیت، این‌بار زود‌تر از موعد اعلام حضور کرده تا بلکه بتواند با ایجاد موج اجتماعی احتمال رد صلاحیت خود را کاهش دهد و حتی درصورت رد صلاحیت بتواند به پشتوانه موجی که به حمایت از خود سامان داده، بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارد.

روزهای پایانی اسفند امسال برای هاشمی، به نوعی حساس‌تر از انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری است.

حضور هاشمی و میزان آرایی که کسب خواهد کرد یا عدم حضور او که بیش از همه وابسته به نظر شورای نگهبان است، نه‌تنها بخشی از سطور پایان کارنامه هاشمی را خواهد نگاشت، بلکه با آینده جریان‌های سیاسی جمهوری اسلامی و نظام در پیوند خواهد بود.

منبع:همشهري‌ماه

کد خبر 305004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha