سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

محدثه قیدی: افزایش روز افزون استفاده از موادی که دیگر نه تخدیر و درخود فرورفتگی که تهییج شدید احساسات نسل جوان جامعه را نشانه رفته کار را به جایی رسانده که دیگر امکان هرگونه انکار از سوی متولیان امر گرفته شده است.

اين شرايط مسئولان را وادار به پذيرفتن اين واقعيت تلخ ساخته كه سرعت مصرف مواد محرك در جامعه به حدي اوج گرفته كه اگر فكر چاره‌اي براي آن نشود بايد منتظر افول نسل جوان در سراشيبي جاده‌اي باشيم كه جز به بن بست منجر نمي‌شود.

صرف‌نظر از اينكه تاكنون برنامه‌ريزي يا اقدام عملي براي فراهم كردن زيرساخت‌هاي لازم براي مبارزه با مواد‌مخدر در جامعه صورت گرفته يا خير، روز يكشنبه گذشته عليرضا جزيني قائم‌مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در صحن شوراي اسلامي شهر تهران حاضر شد و به ارائه آمار تكان دهنده‌اي از وضعيت اعتياد جوانان به مواد شيميايي و صنعتي پرداخت. اعضاي شوراي شهر تهران نيز تحت‌تأثير گزارش اين مقام مسئول نسبت به وضعيت اعتياد در كشور ابراز نگراني كرده و به ارائه يكسري پيشنهادها پرداختند.

دراين باره حجت‌الاسلام ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهرتهران با قبول اينكه وضعيت اعتياد در مقايسه با 2 سال قبل درميان دختران و پسران جوان روند روبه رشد داشته و از شكل سنتي آن به سمت مواد صنعتي و شيميايي با نام‌هاي متعدد تغيير كرده است، گفت: در شرايطي كه 22سازمان و وزارتخانه درحوزه اعتياد و مواد‌مخدر مسئوليت دارند اما متأسفانه حتي يك مسئول هم نيست كه كار انسجام و هماهنگي و هم افزايي نيروها و امكانات اين نهادها را براي حل مسئله اعتياد و قاچاق مواد محرك برعهده بگيرد.

تشكيل كميته‌اي مشترك متشكل از تمام نهادهاي متولي مبارزه با مواد‌مخدر به همراه چند تن ازاعضاي شوراي شهر تهران، طرح كارآفريني براي معتاد و فراهم كردن شرايط خودكفايي و خوداشتغالي براي افراد نجات يافته، اختصاص يارانه افراد مرفه جامعه به آن دسته از زناني كه همسران معتاد دارند، تشكيل ستادي ويژه براي رسيدگي به معضل اعتياد در تهران، ايجاد كمپ‌هاي ويژه بانوان معتاد يا برنامه مقابله با اعتياد در دانشگاه‌ها و مدارس ازجمله پيشنهادهاي اعضاي شوراي شهر تهران است كه به‌نظر مي‌رسد براي تحقق آنها راهي جز استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم نهاد نيست. به‌عنوان مثال حمايت از گسترش آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در راستاي ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي افراد در معرض آسيب و آسيب ديده با همكاري سازمان‌هاي ذيربط يكي از برنامه‌هاي در دست اجراي شهرداري است.

  • نقش مشاركت مردمي

از سمن‌ها يا سازمان‌هاي مردم نهاد به‌عنوان سفيران و بازوان دولت در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در جامعه نام مي‌برند زيرا مي‌توانند با شناخت دقيق متاثر از برقراري ارتباط با مردم نقش مؤثري در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگ‌سازي آن ايفا كنند، به‌طوري كه مي‌توان ادعا كرد درصورت عدم‌ورود سازمان‌هاي مردم نهاد در اين حوزه يا مشاركت آنان با ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و بهزيستي امروز شايد آمارها و ارقام ارائه شده در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي، كارتن خوابي و اعتياد نگران كننده‌تربود.

الهه راستگو كه رياست ستاد حمايت از فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد را برعهده دارد به نقش مؤثر مطالبه‌گري سمن‌ها اشاره مي‌كند و اينكه همين روحيه آنان را قادر خواهد ساخت با حساس‌سازي‌ مردم و مسئولان كاهش آسيب‌هاي اجتماعي را به واقعيت نزديك سازند و تحولي اساسي در اين حوزه را پديد آورند. از نظر راستگو پيشگيري، كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي يكي از كاركردهاي اساسي سازمان‌هاي مردم نهاد است كه البته حمايت اساسي دولت و برنامه‌ريزي براي تقويت سمن‌ها و ارتقاي سطح كيفي به تناسب سطح كمي آن نيز ضروري است. وي ضمن ابراز نگراني از افزايش نرخ آسيب‌هاي اجتماعي و كاهش سن ابتلا به آن در شهر تهران افزود: افزايش آسيب‌هاي اجتماعي، ناشي ازكم توجهي به برنامه‌ها و فعاليت‌هاي پيشگيرانه است و در اين بين سمن‌ها با اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه فرهنگي قادر به كاستن از حجم آسيب‌هاي اجتماعي خواهند بود.

  • فعاليت پررنگ سازمان‌هاي مردم نهاد

حضور 15كارگروه تخصصي ازجمله كارگروه آسيب‌ها و خدمات اجتماعي در ستاد توان افزايي وحمايت از فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد شهر تهران از فعاليت‌هاي مهم انجام شده است. همچنين عضويت 121سمن فعال در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي در ستاد و اجراي بسياري از طرح‌ها از سوي سمن‌ها به گفته الهه راستگو، عضو شوراي شهر تهران تاكنون نتايج مؤثري را در حوزه پيشگيري ودرمان به‌دنبال داشته است. راستگو تهيه و اجراي سند جامع رفاه اجتماعي با رويكرد خدمات اجتماعي براي اقشار در معرض آسيب و آسيب ديده را يكي از برنامه‌هاي 5 ساله دوم شهرداري تهران ذكر كرد و افزود: اجراي مصوبه پيشگيري، كاهش و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي نيز يكي ديگر از اين برنامه‌هاست كه قطعا با عملياتي كردن ارتقاي كيفيت ارائه خدمات اجتماعي و توسعه سه برابري آن از7به 23مركز تا پايان برنامه با نتايج مؤثرتري توأم خواهد بود.

کد خبر 304957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha