مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: دولت ها در سپردن مسئولیت به زنان ریسک نمی کنند و دست و دلشان می لرزد.

به گزارش مهر ، شهيندخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشستی با خبرنگاران درباره وعده رئیس جمهور مبنی بر حضور زنان در پست های مدیریتی گفت: یکی از اقدامات ما شناسایی و معرفی خانم ها برای پست های مختلف و جایگاه هایی که به نظرمان می رسد بوده است درباره بحث فرماندار زن نیز حرکاتی آغاز شد اما به دلایلی خاص ادامه نیافت البته بحث بخشدار و دهیار بودن خانم ها همچنان ادامه دارد اما برای سطوح بالاتر از آن در سطح استاندار و غیره تلاش می کنیم.

ملاوردی گفت: دولت ها برای واگذاری پست به خانم ها ریسک نمی کنند و دست و دلشان می لرزد و دلیل این امر نیز به ویژه بحرانی بودن شرایط مطرح می شود. در زمان چینش کابینه اغلب وزرایی انتخاب شده که بین یک تا سه دوره تجربه وزارت داشتند و شاید با این نگاه و در شرایط فعلی آزمون و خطا نکردن منطقی باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تلاش و پیگیری های ما در این زمینه ادامه دارد چندین راهکار را در اصلاح نظام اداری کشور مطرح کردیم که البته خیلی کند پیش می رود که یک پیش نویس تا مرحله نهایی چندین ماه زمان می برد و ما در این پیش نویس بندی اضافه کرده ایم که در هر دستگاه ۱۰ درصد به تعداد زنان افزوده شود که البته در همان حد پیش نویس است.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات اصلی خانم ها در سفرهای رئیس جمهور به استان ها نیز مشارکت است که در این باره مکاتباتی با دستگاه های مربوطه را انجام داده ایم.

ملاوردی همچنین درباره بحث وزارت زنان و خانواده گفت: در برنامه مکتوب رئیس جمهور چنین موضوعی مطرح نیست و ظاهرا در یکی از سخنرانی ها مطرح شده است که اکنون در حالی که دولت به دنبال چابک سازی است اضافه شدن یک وزارتخانه ممکن نیست مگر اینکه با وزارتخانه های دیگر ادغام شود که در این صورت نیز مانند بحث وزارت ورزش و جوانان این شائبه وجود دارد که موضوع زنان تحت الشعاع قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور همچنین درباره بحث انتخابات و حضور زنان نیز گفت: انتخابات یکی از شاخص های توانمندسازی زنان است و ما این امر را در دستور کار داریم البته نه با این معنا که به عنوان یک حزب خاص فعالیت سیاسی داشته باشیم. در حال تلاش هستیم که در لیست های انتخاباتی و فعالیت احزاب زنان بتوانند نقش جدی تری داشته باشند.

وی در مورد فعالیت های معاونت زنان در حوزه های محروم گفت: مناطق محروم ساز و کارهای مختلفی دارند. ارتباط تنگاتنگی با دفاتر استانی داریم و ان شاء الله برنامه مناسبی در این زمینه در پیش می گیریم.

ملاوردی در مورد بیمه زنان خانه دار بیان کرد: این بیمه شامل همه زنان نمی شود و ما نمی خواهیم زنان به خانه بروند. شرایط خاصی دارد که شامل بخشی از آنها می شود و اکنون نیز به صورت خویش فرما در حال اجرا است از سوی دیگر سازمان ملل برای ۱۵ سال آینده برنامه توسعه پایدار بحث STG را مطرح کرده که دارای ۱۷ رویکرد است و یکی از آنها ارزش کار خانگی زنان و تاثیر آن در درآمد ناخالص ملی کشور است. این موضوع پیش از این نیز مطرح بوده و قرار است در چارچوب ماده ۲۷ برنامه پنجم توسعه و در قالب بیمه های چند لایه تحقق یابد که لایه دوم این بیمه ها مربوط به زنان است.

معاون رئیس جمهوری در ادامه به ارائه گزارشی درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در دو سال گذشته پرداخت و گفت: در دو سال گذشته که مجموعه دولت با توجه به شرایطی که در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تحویل گرفته بود باید در بررسی گزارش ها ابعاد انصاف و عدالت را رعایت کرد و فعالیت ها را در شرایط سنجید.

وی با بیان اینکه باید در ابتدای دولت یازدهم، عملکرد گذشته را بررسی می کردیم و به این نکته نیز می پرداختیم که در دو سال پایانی برنامه پنجم توسعه هستیم و بزودی باید گزارش این برنامه را ارائه دهیم اظهار داشت: باید در چارچوب ۱۴ محور حرکت می کردیم که مسیر آن نیز کاملا مشخص شده است.

وی افزود: در این مسیر ۱۲ تفاهم نامه همکاری، ۸ موافقت نامه و ۲۴ پروژه مشترک در حوزه های مختلف یا به اتمام رسیده و یا در حال انجام است.

ملاوردی گفت: از طرف دیگر وضعیت موجود را شناسایی کرده و اطلس وضعیت زنان را درست کردیم و ۳۱ گزارش برای استان ها تهیه شده که شروع به جلب توجه درباره این موضوعات هستیم که البته برخی ها از منتقدان ما دائما می گویند که سیاه نمایی صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر یک تغییر رویکرد در دولت قبل در حوزه زنان و خانواده داشتیم اقبالی که اکثریت زنان جامعه در برنامه های انتخاباتی رئیس جمهوری نشان دادند و براساس تحلیل تحلیلگران بیشترین رای را زنان به رئیس جمهوری داده بودند باید این تغییر رویکرد انجام می گرفت و تولید ادبیات جدید ایجاد می شد. به طور مثال من در اکثر سخنرانی هایم بحث زنانه شدن فقر را مطرح کرده بودم که مورد انتقاد قرار می گرفت اما این موضوع در حوزه زنان سرپرست خانوار و بیکاری ۸۲ درصد این زنان کاملا واضح بود و اکنون رئیس کمیته امداد و بهزیستی همین موضوع را مطرح می کنند و یک گفتمان غالب شده است.

ملاوردی درباره همکاری های معاونت زنان با صدا و سیما نیز گفت: بخشی از فعالیت های ما معطوف به تغییر رویکرد در همین حیطه است یکی از منتقدین ما دائما می گوید سال اول دید و بازدید و سال دوم همایش بوده است اما این همایش ها در همین راستا و به عنوان مثال یک نمونه کنگره اعتیاد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی مشخص است به بحث اعتیاد زنان و زنان و اعتیاد اختصاص داده شد می توان اشاره کرد و برای پیشبرد برنامه ها نیاز به چنین اقداماتی وجود دارد.

ملاوردی همچنین ادامه داد: با توجه به جایگاه ساختاری که معاونت زنان شأن اجرایی ندارد نیاز به ظرفیتی داریم که به صورت ملی در دستگاه ها و استان ها وجود دارد و هنوز بعد از دو سال رابطه اثربخشی بین معاونت ها دستگاه ها و استان ها نداریم و تلاش می کنیم فعالیت هایی که توسط دفاتر مشاورین انجام می شود اثربخشی لازم را داشته باشد.

وی افزود: سرمایه اجتماعی زنان و خانواده نیز مسئله بسیار مهمی است که ما در برنامه ریزی ها و اجرای برنامه ها مدنظر قرار داده ایم حرکت هایی که رویکرد مقابل ما انجام داد منجر به خنثی سازی بعضی از این اقدامات شد آنها می خواستند ثابت کنند تغییری ایجاد نشده و بذری را که در حال جوانه زدن است خشک کند.

ملاوردی تصریح کرد: کارگروه های زنان و خانواده و اخیرا سامانه پیامکی راه اندازی کردیم و برای به نتیجه رساندن برنامه ها نیاز با الزاماتی داریم که قطعا در دو سال آینده اگر شرایط فراهم شود به آن دست می یابیم.

وی تصریح کرد: مسئله زنان تنها موضوع زنان نیست و نیازمند همکاری تمام قوا و مجموعه حاکمیت است که عزم و اراده جدی برای حل این مسئله به کار ببرند اینکه انتظار داشته باشیم معاونت زنان بتواند تمام مسائل زنان را به تنهایی به دوش بکشد و حل کند با واقعیت های موجود و اقتضائات جامعه همخوانی ندارد.

ملاوردی تصریح کرد: مجموعه عملکرد باید مدنظر قرار گیرد که بتوانیم قضاوتی در مورد سیاست ها داشته باشیم.

کد خبر 304887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha