دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

مرسده مقیمی: چند سالی می‌شود که مغازه‌ای در تهران مملو از مشتری است.

نان‌آوری از زیر سنگ!

داخل كه بروي مي‌بيني خانمي زيورآلات بدلي كه با استفاده از سنگ‌هاي زيبا ساخته شده‌اند، مي‌فروشد. مي‌گويد خرج تحصيلش در مقطع كارشناسي ارشد را از همين راه درآورده. نازي جباري كه كارشناس‌ارشد زمين‌شناسي اقتصادي است مي‌گويد: مي‌توانستم دست بگذارم روي دست و منتظر كار در يك شركت معدني باشم اما ترجيح دادم دستم را به زانوي خودم بگيرم و از جايي كار را شروع كنم.

  • چه شد كه مشغول اين كار شديد؟

هميشه دوست داشتم براي خودم كار كنم و رئيس خودم باشم. هميشه از اينكه كار دفتري انجام دهم بيزار بودم. ضمن اينكه كاري كه الان انجام مي‌دهم به رشته‌ام مرتبط است و 7سالي است مشغوليت اصلي‌ام شده است. واقعيت اين است كه اغلب افراد تحصيل‌كرده حتي در مقطع كارشناسي حاضر به انجام هر كاري نيستند و منتظرند براي‌شان يك كار استثنايي پيدا شود.

  • دخل و خرج كارتان هميشه خوب بوده؟

به هر حال خرج تحصيلم در مقطع ارشد را از همين راه تأمين كردم و راضي هستم. علاوه بر همه اينها، زمين‌شناسي اقتصادي كاملا معطوف به تراش سنگ و توليد بدليجات و جواهرات و فروش در بازار است. حالا من پولم به جواهر نمي‌رسد! اين مغازه‌اي هم كه فعلا در آن كار مي‌كنم متعلق به پدرم است.

  • هيچ‌وقت به اين فكر كرديد كه جايي غيراز مغازه دست به فروش بزنيد؟

نه هرگز، درست است دوست نداشتم كار دفتري انجام دهم اما هرگز دوست نداشتم دستفروشي كنم. به هر حال من تحصيل‌كرده‌ام و قرار نبود هركاري انجام دهم. البته نه اينكه دستفروشي بد باشد اما برايم اهميت داشت كه به‌عنوان يك فرد تحصيل‌كرده مكان ثابت داشته باشم.

  • روال روزانه كارتان چيست؟

بالاخره زماني بايد بگذارم كه با اين سنگ‌ها دستبند و آويز و انگشتر درست كنم؛ اغلب اين كارها را عصر انجام مي‌دهم و صبح تا ظهر در مغازه هستم. در واقع كار اصلي‌ام طراحي و ساختن اينهاست كه بعد ازظهر انجامش مي‌دهم.

  • جايي هم آموزش ديده‌ايد؟

بله آموزش‌هايي ديده‌ام اما نه خيلي تخصصي كه كلاس مخصوص به هر كدام را بروم. به هر حال خودم چيزهايي بلد بودم. طرح‌هاي جديد هم كه مي‌آيد بررسي مي‌كنم و از رويش مي‌سازم.

  • سنگ‌ها را از كجا تهيه مي‌كنيد؟

تعدادي از اين سنگ‌ها را از طريق دوستانم كه در معادن كار مي‌كنند تهيه مي‌كنم، برخي را هم مي‌توان از كساني كه در كار خريد و فروش سنگ هستند، خريد.

  • علاوه بر اين، كار ديگري هم انجام مي‌دهيد؟

جاي ديگري كار نمي‌كنم اما هميشه در نمايشگاه زيورآلات و سنگ شركت مي‌كنم و غرفه دارم. در فرهنگسراهاي مختلف بارها نمايشگاه برپا كرده‌ام و اتفاقا استقبال خيلي خوبي هم شده است.

  • كسي برايتان كار مي‌كند؟

دو نفر هستند كه برايم زيورآلات درست مي‌كنند. آنها كارشان را توليد مي‌كنند و آخر‌ماه از خودم حقوق مي‌گيرند. درآمد آنها بستگي به كارشان دارد اما معمولا كمتر از 400هزار تومان در‌ ماه نمي‌شود. در واقع هر تكه‌اي كه درست مي‌كنند، 500تومان مي‌گيرند.

کد خبر 304859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha