دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به صحن شورای شهر تهران آمد تا ضمن ارائه گزارشی درخصوص مواد‌مخدر، از مدیریت شهری بخواهد برای کاهش اعتیاد در سطح جامعه به کمک آنها بیاید.

شورای شهر

به عقيده عليرضا جزيني، اعضاي شوراي شهر و شهرداري تهران مي‌توانند با استفاده از ظرفيت‌هاي تبليغاتي و طرح‌هاي ضداعتياد، در اين امر بسيار اثرگذار باشند.روز گذشته همچنين اعضاي شوراي شهر موضوع اعتراض فرمانداري به گزارش تفريغ بودجه سال 92شهرداري تهران را مورد بررسي قرار داده و پاسخ به اين اعتراض را به تصويب رساندند.

  • آماري از وضعيت اعتياد در كشور

‌قائم‌مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در ارائه گزارش خود درباره موضوع مواد‌مخدر ابتدا به برنامه‌هاي اين ستاد مبني بر سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت كه اين برنامه‌ها بر پايه 5راهبرد؛ پيشگيري و درمان، كاهش آسيب، مقابله و صيانت و توانمندسازي استوار است. وي سپس آماري درخصوص مواد‌مخدر اعلام كرد كه خلاصه آن به‌صورت زير است:

  • در ايران حدود يك ميليون و 325هزار مصرف‌كننده وجود دارد كه از اين منظر تهران در رتبه نهم قرار دارد.
  • 53درصد مصرف كننده‌ها شاغل هستند. همچنين 90درصد مصرف‌كننده‌ها مرد بوده و از بين مصرف‌كننده‌ها 63درصد متاهل هستند؛ آمار نشان مي‌دهد مصرف موادمخدر در بين شاغلان و متاهلان روبه افزايش است.
  • مصرف شيشه از سال 86كه 3درصد بوده به 26درصد افزايش پيدا كرده است.
  • 55درصد طلاق‌ها ناشي از اعتياد به مواد‌مخدر است.
  • به‌طور متوسط روزانه و در هر 8ساعت يك نفر بر اثر اعتياد فوت مي‌كند.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همچنين به جانمايي كمپ باز‌پروري معتادان در فشافويه اشاره كرد و گفت:2150نفر در فاز اول در فشافويه تهران در حال انتقال هستند و اين در حالي است كه با تكميل اين مركز ما تا 7هزار نفر هم گنجايش خواهيم داشت اما نيازمند بودجه نيز هستيم.جزيني اذعان كرد كه با عدم‌رغبت خيرين به ورود به موضوع مواد‌مخدر روبه‌رو هستيم. وي با اشاره به اينكه در تهران 220هزار نفر رسما معتاد داريم كه تا 500هزار نفر هم گزارش شده است، افزود: در تهران 40نقطه حساس و مهم وجود دارد كه ناصر خسرو يكي از نقاط مهم توزيع و مصرف است.

وي به همين‌خاطر گفت: تأكيد بر مباحث آموزشي در فرهنگسراها، گسترش مراكز ماده 13و ماده 15، جمع‌آوري معتادين ولگرد و نيز به‌كارگيري معتادين پاك شده در برخي مشاغل خدمات شهري ازجمله اقداماتي است كه مي‌توانيم با كمك مديريت شهري انجام دهيم. وي سپس در پيشنهادي به اعضاي شورا گفت: تشكيل يك كميسيون ويژه مخصوص اعتياد با محوريت درمان، كاهش آسيب و حمايت‌هاي اجتماعي مي‌تواند مفيد باشد تا هر 3‌ماه يك‌بار گزارش دهد. در ادامه اعضاي شوراي شهر نيز به اظهارنظر در رابطه با وضعيت اعتياد در جامعه پرداختند كه اين توضيحات را در جدول مقابل مي‌خوانيد.

  • پاسخ به اعتراض فرمانداري

روز گذشته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران اعتراض فرمانداري تهران در بندهايي از تفريغ بودجه شهرداري تهران در سال 92را قرائت كرد. وي گفت: فرمانداري تهران در بخشي از اعتراض خود به رعايت نشدن مهلت قانوني رسيدگي به تفريغ بودجه كه پايان خرداد‌ماه هر سال است اشاره داشته؛ شورا در پاسخ، اين موضوع را قبول داشته و تذكرات لازم را در اين زمينه به شهرداري مي‌دهد. عدم‌ارائه مستندات مربوط اختصاص مبلغ 130ميليارد تومان بودجه براي پروژه شهر آفتاب از ديگر بندهاي مورد اعتراض فرمانداري تهران بود. دبير هم با تأكيد بر اينكه اين بند از تبصره براساس رعايت تكليف مقرر در تبصره 38بودجه سال 92اقدام شده، گفت كه 130ميليارد تومان مربوط به پرداخت مطالبات پيمانكاران بوده است كه در تفريغ بودجه آمده است.

وي سپس عنوان كرد اعضاي شورا در اين خصوص دغدغه‌اي نداشته باشند چراكه در اصلاحيه بودجه اين موضوع آمده و به تصويب شورا هم رسيده است؛ ضمن آنكه شهرداري تهران ابهامات موجود را نيز رفع كرده است. براساس اين گزارش، بخش ديگري از اعتراض فرمانداري به عدم‌رعايت مفاد 6قانون تاسيس كتابخانه‌هاي عمومي و ضوابط اجرايي آن اختصاص داشت. دبير در اين خصوص نيز گفت: فرماندار تهران رئيس هيأت امناي كتابخانه‌هاي عمومي است و طبق قانون نيم‌درصد از درآمد حاصل از عوارض صدور پروانه بايد براي كتابخانه‌هاي عمومي شهر هزينه شود. اما اتفاقي كه در حال حاضر مي‌افتد برداشت اين ميزان سهم از كل درآمدهاي نقدي و غيرنقدي شهرداري است.

خزانه‌داري كل مبلغ 35ميليارد تومان از حساب شهرداري را به همين دليل برداشت كرده است. وي تأكيد كرد اين در شرايطي است كه شهرداري در تاسيس، توسعه، نگهداشت و هزينه‌هاي جاري كتابخانه‌هاي عمومي هزينه‌هاي جداگانه‌اي دارد. چمران نيز ضمن تأييد سخنان دبير اظهار داشت:

از قانون در اين خصوص سوء‌برداشت مي‌شود كه مي‌توان با استعلامي از مجلس، اين ابهامات تفسير قانون را رفع كرد. در نهايت اعضاي شورا پاسخ‌هاي‌ داده‌شده به اعتراض فرمانداري را به تصويب رساندند.

  • تورق تاريخ توسط رئيس شورا

مهدي چمران در ابتداي يكصد و هفتاد و ششمين جلسه شورا به ذكر وقايع تاريخي ايام هفته پرداخت.رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به روز بزرگداشت پزشك گفت: يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين حوادث امروز (اول شهريور‌ماه) روز بزرگداشت بوعلي سينا و روز پزشك است. اين روز را به جامعه پزشكان و به‌ويژه دكتر شيباني عزيز تبريك مي‌گوييم. وي‌ افزود: بو علي سينا هويت ملي، اسلامي و مكتبي ماست و ما بايد بيش از گذشته در شناخت او اهتمام بورزيم و او را قدر بنهيم.

چمران در بخش ديگر سخنانش سالروز شهادت ‌ اسدالله لاجوردي را گرامي داشت و گفت:‌روز اول شهريور سالروز قيام فلسطينيان عليه صهيونيست‌ها در سال 1929است كه قبل از اشغال فلسطين روي داد. وي همينطور اعلام كرد كه فردا(دوم شهريور) سالروز شهادت روحاني مبارز سيدعلي اندرزگو است كه در رمضان سال 57به‌دست دژخيمان ساواك به شهادت رسيد. چمران با اشاره به آغاز هفته دولت گفت: اين هفته يادآور شهادت 2 تن از خادمان صديق‌ ايران يعني شهيدرجايي و شهيدباهنر است. وي آغاز اين هفته را به مردم، رئيس‌جمهور و هيأت دولت تبريك گفت.

جدول

 

کد خبر 304808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha