رئیس پلیس راهور کشور با اعلام «شهریور» به‌عنوان‌ماه حادثه‌خیز سفر‌های جاده‌ای، از آماده‌باش کامل دستگاه‌های مسئول برای دور آخر سفر‌های تابستانی خبر داد.

سفر تابستانی

سردار تقي مهري با تأكيد بر برنامه‌ريزي پليس و دستگاه‌هاي اجرايي و عملياتي براي مديريت بر ترافيك شهريور‌ماه گفت: «كميته ويژه طرح‌هاي تابستاني كه با مشاركت همه دستگاه‌ها به‌خصوص دستگاه‌هاي امدادرسان و خدماتي با محوريت پليس راهور اداره مي‌شود برنامه‌ريزي ويژه‌اي براي شهريور‌ماه انجام داده است و بر اين اساس همه دستگاه‌هاي امدادي و عملياتي و پليس‌راه در شهريور‌ماه در آماده‌باش كامل هستند.»

وي با اعلام اينكه نقاط حادثه‌خيز جاده‌اي با توافق سازمان راهداري از سال‌هاي گذشته با نصب علائم و چراغ‌هاي هشدار‌دهنده آشكارسازي شده، گفت: «محورهاي تهران- مشهد، تهران- قم- اصفهان و محورهاي منتهي به استان‌هاي شمالي بيشترين حوادث رانندگي را در شهريور‌ماه سال گذشته داشتند كه 2محور تهران- اصفهان و تهران-مشهد به‌دليل كويري بودن و يكنواختي مسير داراي تعداد زيادي حوادث واژگوني بوده است. سازمان راهداري هر سال با توجه به اعتبارات پيش‌بيني شده نسبت به رفع مشكل اين نقاط به‌تدريج اقدام مي‌كند كه اميدواريم اين روند تسريع شود.»

  • شهريور،‌ ماه حادثه‌ها

رئيس پليس راهور ناجا براي اثبات حادثه‌خيز بودن شهريور‌ماه به گزارش‌هاي سال قبل استناد كرد و با اشاره به مرگ ميانگين روزانه ۵۸ نفر در شهريور93، گفت: فصل تابستان بيشترين تردد و كشته و مجروح حوادث رانندگي را به‌خود اختصاص داده و براساس آمارها، پرترددترين‌ ماه كه بيشترين تصادفات را داشته، شهريور بوده است. 75درصد تصادفات شهريور در جاده‌هاي بين‌شهري رخ داده و در عين حال 64درصد كشته‌هاي تصادفات در اين مدت در 30كيلومتري شهرها بوده است. علاوه بر اين بيش از 1800تن كشته و بيش از 31هزار نفر مجروح در شهريور گذشته داشته‌ايم. درحالي‌كه براساس آمارهاي روزانه به‌طور متوسط 45نفر در تصادفات رانندگي كشته مي‌شوند، اين رقم در شهريور پارسال به 58نفر رسيد كه اين هشداري براي مردم و مسئولان است.»

وي علل بروز تصادفات در شهريور‌ماه سال93را نيز چنين توضيح داد:«66درصد علت بروز حوادث رانندگي در اين‌ماه سرعت غيرمجاز، انحراف به چپ و بي‌توجهي به جلو و 33درصد تصادفات رانندگي هم به شكل واژگوني و ناشي از خستگي و خواب آلودگي بوده است.»

همه اين هشدارهاي رئيس پليس كشور البته در حالي است كه براساس آمار، ميزان كشته‌ها و مجروحان تصادفات جاده‌اي سال گذشته نسبت به سال‌هاي قبل كاهش داشته و حالا پليس اميدوار است با همكاري مردم اين ميزان باز هم كمتر شود. فقط در سال 84 بيش از ۲۸ هزار نفر در جاده‌هاي كشور كشته شدند كه اين ميزان در سال‌گذشته به كمتر از ۱۸ هزار نفر رسيد.

  • توصيه به رانندگان

رئيس پليس راهور ناجا البته بر مبناي اين هشدار‌ها، توصيه‌هايي هم به مردم، مسافران و رانندگان داشت و گفت: «توصيه مي‌كنيم حتما رانندگان در طول سفر در فواصل زماني هر 2ساعت يك‌بار براي چند دقيقه هم شده توقف كرده و از رانندگي مداوم خودداري كنند.» وي با اشاره به اينكه يكي از علل افزايش حوادث رانندگي در شهريورماه فشردگي سفرها به‌دليل نزديكي به بازگشايي مدارس است، افزود: «افزايش حجم ترددها نسبت به ماه‌هاي قبل و بعد، طولاني بودن روزها، افزايش سفرهاي زيارتي و سياحتي و عدم‌آشنايي رانندگان با وضعيت جاده‌ها از ديگر علل افزايش تصادفات رانندگي در اين‌ماه است.»

هشدار‌هاي پليس در حالي است كه اگرچه ميزان تلفات جاده‌اي رو به كاهش است اما به‌طور كلي اين آمار همچنان بالاست. براساس آمار پزشكي قانوني ميزان كشته‌هاي تصادفات جاده‌اي در 3ماهه ابتدايي امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل نزديك 6درصد كاهش داشته است. اين ميزان و در همين مدت درباره مصدومان فقط يك درصد كاهش داشته است. در بهار امسال 4هزار 129نفر در تصادفات جاده‌اي كشته و 78هزار نفر هم مصدوم شده‌اند.

  • وضعيت راه‌ها را بپرسيد

به گفته رئيس پليس راهور ناجا شماره تلفن 88255555 و تلفن گوياي 120در كنار پايگاه اينترنتي www.rahvar120.ir آماده اعلام آخرين وضعيت راه‌ها و محدوديت‌هاي تردد و ترافيك محورهاست. او از رانندگان خواست با استفاده از اطلاعات اين سامانه‌ها، مسير مناسب و زمان مناسب را براي سفر خود درنظر بگيرند.

کد خبر 304715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha