سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به آغاز دور دوم سفرهای تابستانی از این هفته، از هماهنگی با کلیه دستگاه‌های امدادی و خدماتی با هدف کاهش تصادفات، تلفات و خسارات خبر داد.

ترافیک جاده ای

سردار مهري در نشست خبري در آستانه آغاز سفرهاي تابستاني با اعلام اينكه پليس راهور براي كاهش تصادفات و تلفات محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هايي را در برخي محورهاي مواصلاتي به‌ويژه محورهاي منتهي به استان‌هاي شمالي كشور (كرج به چالوس، هراز و فيروزكوه) درنظر گرفته‌، گفت: سرعت غيرمجاز، تجاوز به چپ و حركات مارپيچ و غيرمتعارف خط قرمز پليس است و حتماً با رانندگاني كه اين تخلفات رامرتكب شوند برخورد قانوني و قاطع خواهد شد.

رئيس پليس راهور ناجا تخطي از سرعت مطمئنه، بي‌توجهي به جلو، انحراف به چپ و رعايت‌نكردن حق تقدم را 4عاملي دانست كه موجب بروز بيش از 80درصد تصادفات كشور مي‌شود. وي با اشاره به آمار تصادفات تابستان93 گفت: «تابستان 93حدود 5هزار نفر در تصادفات جاده‌اي كشته شدند.بنابراين از هموطناني كه قصد مسافرت با خودرو را دارند تقاضا داريم با رعايت كامل قوانين راهنمايي و رانندگي سفر ايمني را بر خود و سايرين به ارمغان بياورند. البته در دور اول سفرهاي تابستان امسال خوشبختانه رعايت قوانين بهتر از گذشته بوده و شاهد كاهش 8درصدي تصادفات و تلفات نسبت به‌مدت مشابه سال93 بوده‌ايم. باز هم به رانندگان توصيه مي‌كنيم كه اگر احساس خستگي و خواب‌آلودگي مي‌كنند حتماً توقف كنند چرا كه هيچ جايگزيني مانند خواب وجود ندارد و مهم‌ترين دليل حوادث رانندگي در جاده‌هاي كويري خستگي و خواب‌آلودگي رانندگان است.»

سردار مهري گفت: «در ارتباط با كنترل سرعت و ثبت تخلف برنامه‌هايي از جاده‌هاي بين شهري توسط پليس از سال‌هاي گذشته اجرا شده كه اين برنامه‌ها در مسيرهاي تهران به مشهد، اصفهان به شيراز و محورهاي شمالي ازجمله فيروزكوه، هراز و چالوس قرار دارد. در گذشته پليس اين مسيرها را به دوربين‌هاي ثبت تخلف و ثبت سرعت مجهز كرده و در حال حاضر نيز با امضاي تفاهمنامه‌اي بين پليس و سازمان راهداري قرار است اين دوربين‌ها به هزار و ۸۰۰ دستگاه افزايش پيدا كند.»

  • تردد پرايد ممنوع نيست

پرايد و اسكانيا، 2خودرويي هستند كه همواره در نشست‌هاي خبري رئيس پليس راهور مطرح مي‌شوند. در اين نشست نيز سردار مهري در پاسخ به اينكه با توجه به اظهارات برخي مسئولان درخصوص غيراستاندارد بودن خودروي پرايد براي تردد در جاده‌هاي كشور گفت:« بنا بر قوانين جاري كشور، پليس مكلف است خودروهايي را شماره‌گذاري كند كه تأييديه استاندارد سازمان ملي استاندارد و وزارت صنعت و معدن و همچنين تأييديه محيط‌زيست را داشته باشند. تاكنون از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و شوراي‌عالي استاندارد هيچ نامه‌اي مبني بر اينكه خودروي پرايد فقط مي‌تواند داخل شهر تردد كند يا ممنوعيت تردد آن در جاده‌ها براي ما ارسال نشده‌است.» وي گفت:«بنا بر اعلام سازمان ملي استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت 2نوع جديد اتوبوس‌هاي اسكانيا به نام‌هاي مارال و درسا تأييد شده و از اين‌رو از 12تيرماه پليس راهور نسبت به شماره‌گذاري مجدد اين خودروها اقدام كرده‌ است.» سردار مهري با اشاره به اينكه براي كنترل رانندگان پرسرعت در كشورهاي همجوار و حتي كشورهاي اروپايي هزينه‌هاي سنگيني پيش‌بيني شده، گفت: معتقديم جريمه‌هايي كه اكنون اعمال مي‌شود در حال از دست دادن بازدارندگي‌هاي لازم است، اميدواريم تصميم مناسبي درباره رانندگي پرخطر برخي رانندگان گرفته شود چراكه جريمه تخلفات رانندگي جزو سبد خانوار محسوب نمي‌شود و هركس هر ميزان كه تخلف انجام داد بايد نسبت به پرداخت جريمه آن نيز اقدام كند.

  • مخدوش كردن پلاك جرم است

سردار تقي مهري در پاسخ به پرسش همشهري درباره مخدوش كردن پلاك‌ها گفت: مخدوش كردن پلاك تخلف نيست بلكه جرم محسوب مي‌شود و كساني كه شماره خودرو را تغيير دهند يا روغن‌مالي كرده يا از اسپري استفاده كنند يا هرگونه اقدام جعل انجام دهند توسط پليس تحويل مراجع قضايي مي‌شوند. برابر ماده 720قانون مجازات اسلامي توسط مراجع قضايي با اين جرم برخورد مي‌شود و متخلفان 6‌ماه تا يك سال حبس را بايد تحمل كنند و برخورد با اينگونه خودروها در دستور كار پليس راهور است.

کد خبر 300988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha