همشهری آنلاین: جواد نوری که پیش از این سه دوره در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی حضور داشته اینبار به سراغ متن دیگری از خیرالله تقیانی‌پور رفته است و قرار است در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر آیینی سنتی نمایش «دو روی روایت نادری» را اجرا کند.

نمایش

به گزارش فارس؛ جواد نوری کارگردان نمایش «دو روی روایت نادری»  که این روزها در تالار محراب برای حضور در هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در دست تمرین است، گفت: این نمایش روایت دوره نادرشاه افشار از نگاه مطربان و سرداران است که با استفاده از المان‌ها و سمبل‌هایی برگرفته از این دوره تاریخی اجرا خواهد شد.

وی در خصوص شیوه اجرایی این اثر گفت: شیوه اجرایی این نمایش منطبق با تکنیک‌های نمایش‌های ایرانی است و در آن رگه‌هایی از نقالی، صحنه گرد که برای تعزیه استفاده می‌شود و نقش پوشی به چشم می خورد.

توسط گروه نمایشی نقاب که اجراکنندهنمایش «دو روی روایت نادری» هستند برای اجرای این اثر نمایشی و آشنایی بیشتر با فرهنگ و هنر آن دوره تحقیقاتی انجام داده‌اند و از آنجا که نادرشاه افشار بیشترین سال‌های عمر خود ار مشغول کشورگشایی بوده است و تغییرات اندکی به لحاظ معماری، هنر و مینیاتور در آن دوره وجود داشته است شرایط فرهنگی و موسیقی ایرانیان را از اواخر دوره صفویه تا اوایل زندیه  مورد بررسی قرار داده‌اند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: موسیقی این نمایش که به صورت زنده  اجرا خواهد شد با بهره‌گیری از سازهای ایرانی چون تار، سه‌تار، تنبک تولید شده و کاملاً منطبق با فضاهای نمایش‌ ایرانی است. همچنین شمشیر، کلاه‌ها، تاج سرداران و دیگر آکسسوار شبیه‌ به آنچه که در آن دوره استفاده می‌شده توسط احمد قرایی‌لو آماده شده است.

به گفته نوری مضمون این اثر درباره نادرشاه افشار است که پس از کور کردن پسرش سردارانش از ترس وقوع این اتفاق برای خودشان تصمیم به قتل نادرشاه می‌گیرند. در همین زمان گروهی از مطربان قرار است نمایشی برای نادرشاه اجرا کنند

جواد پورزند، وحید نفر، مهلقا باقری، سامان دارابی، هادی عطایی، بهنام شرفی، الهه شه‌پرست، سهیلا جوادی، محمد لشگری، مهدی پناهی، میلاد ابراهیمی، نقش‌آفرینان این نمایش هستند. همچنین ساناز حاجیان دستیار صحنه و لباس، علیرضا نوری دستیار 

گروه تئاتر نقاب سال گذشته نمایش «بوقلمون» را در قالب جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه برد که اثر برگزیده سی‌وسومین دوره انتخاب و معرفی شد و در چندین بخش جوایز متعددی را کسب کرد.

کد خبر 304664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha